• 8.603.075 stemmen

Alternatieve titel: The Bandit

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Alberto Lattuada

Met onder meer: Anna Magnani en Carlo Campanini

IMDb beoordeling: 6,8 (435)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Il Bandito

"A searing drama of moral and social chaos!"

Als Ernesto na de Tweede Wereldoorlog terugkeert in Italië, heeft hij grote problemen om het normale leven weer op te pakken. Een normale baan vindt hij niet en als hij de gangstervrouw Lidia ontmoet raak hij snel op het slechte pad.

image

avatar van Straniero

Straniero

Draait op het moment in het kader van het Anna Magnani retrospectief in een aantal Nederlandse filmhuizen.

De rol van Magnani is overigens vrij beperkt, maar de film is wel oké. Het deed me soms een heel klein beetje denken aan films als High Sierra en White Heat van Raoul Walsh, die beide overigens superieur zijn aan Il Bandito. Verder komt er hier natuurlijk nog wat neo-realisme om de hoek kijken (al weet ik eigenlijk niet tot in hoeverre dat al echt vorm had gekregen in '46) en gebeurt er weinig bijzonders. Wat we wel zien is een flinke portie charmante, Italiaanse oudbolligheid en een klein beetje Magnani, dus het is de moeite op zich wel waard.

avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

Erg goed vermaak, Il Bandito. Niet alleen neo-realisme, ook veel invloeden van film noir, alles lekker over-the-top en met veel bombast gebracht. Magnani heeft een korte, maar krachtige rol, prachtvrouw.