Le Petit Voleur (1999)

Frankrijk

geregisseerd door Erick Zonca
met Nicolas Duvauchelle, Yann Trégouët en Jean-Jérôme Esposito

De jonge bakkersknecht S. (Esse) uit Orléans geeft de brui aan zijn saaie werk. Hij zegt tegen een vriendin nooit meer zulk saai werk te willen doen. Ze laat hem bij haar slapen, waarop hij haar geld steelt. Vervolgens sluit hij zich aan bij een bende uitschot die rond een boksclub rondhangt, maar hij blijkt niet half zo stoer als hij denkt. Braaf voert hij de bevelen uit die zijn nieuwe maten hem opdragen; hij is zelfs bereid om het huis van de grootmoeder van de bendeleider schoon te maken. Maar hoezeer hij ook zijn best doet om erkenning te krijgen, hij heeft niet het karakter om op de kritieke momenten de juiste beslissingen te nemen.

avatar van badfans69
Een frans drama met nl subs !

De hier nog 19-jarige Nicolas Duvauchelle zet een prima rol neer als de jonge bakkersknecht S. (Esse) die van het rechte pad af komt.
De film is snel en rauw geschoten en kijkt heerlijk weg , ondanks de korte speelduur een hele mooie film.

avatar van IcU
IcU
Grauw en hard. Rauwe realisme, sterk weergegeven. Hier en daar loopt het wat stroef, maar het verhaal blijft boeien door de echtheid.

Is een beetje sterk verhaaltje, leuk geprobeerd, het is er een van 13 in een dozijn, ik kom niet verder dan 3*

avatar van Robi
Niet echt een hoogvlieger deze film. En dat geldt dan met name voor het verhaal. Dat is wel erg simpel. Maar het kijkt wel lekker weg en het is lekker Frans allemaal. Verder is het vooral goed dat de film niet zo lang is. Ook had ik de film dus kennelijk al eens gezien en toen twee sterren gegeven. Maar ik herinnerde me er niets van. Dus veel indruk had hij toen ook al niet gemaakt. En ook nu zal ik hem wel weer snel vergeten.

Esse is één van die jongeren die de maatschappelijke orde, zoals we ze kennen, links laat liggen en kiest voor een misdadig bestaan dat hem hopelijk veel geld zal opbrengen.
Hij verzeilt in een criminele dievenbende in Marseille waar hij een opleiding "geniet" maar ook de vernederingen en tenslotte de gevaren leert kennen.
Kleine maar behoorlijk ruw-rauwe film, zeker in het slot met heel natuurlijk spel van nagenoeg alle acteurs, waarbij ik toch vooral hoofdrolspeler Nicolas Duvauchelle en Emilie Lafarge als het meisje Sandra wil citeren.
De film is al 20 jaar oud, maar dat is daar noch inhoudelijk, noch filmisch aan te merken.
Eigenlijk positief bedoeld met een waarschuwende vinger.