Frogs (1972)

Horror

geregisseerd door George McCowan
met Sam Elliott, Ray Milland en Joan Van Ark

Jason Crockett, een oude, chagrijnige, lichamelijk gehandicapte man, heeft een hekel aan de natuur en vergiftigt alles wat maar leeft op zijn landgoed. Op de nacht van zijn verjaardag, als alle familieleden aanwezig zijn, nemen de kikkers en andere creaties van de natuur wraak op Crockett.

Bij deze film heb ik ooit mijn eerste biertje gedronken.

kappeuter (moderator)
LOL!

Muldertje
best aardig,iddaad heerlijke film voor je eerste biertje (of 2e)

avatar van Pepito
Erg vermakelijke Cult horror film uit begin jaren '70.
Met soms best spannende momenten. Met name door het gebruik van suggestie. Idd onder het genot van een biertje zeer aanbevolen *lol*

avatar van Dikkie Post
Ik heb deze film ooit eens 10 jaar geleden gezien, en vond hem toen heel goed. Wil hem eigenlijk wel nog eens een keertje zien. Iemand tips daarvoor??

avatar van psycholamp
Dat is lang geleden. deze film ken ik eigenlijk alleen maar van tv, zo'n 16 jaar geleden een keertje gezien. Toen vond ik 'm wel vermakelijk. Ik weet niet of ik dat nu nog vind.

Ik geef geen stem, totdat ik 'm weer een keer heb gezien.

avatar van wolfmanrene
Dikkie Post schreef:

De film komt 14 oktober, 06.55 's ochtends op MGM Movie Channel

avatar van Halcyon
Eco-horror op z'n best. En dat wil dus zeggen: een trashy filmpje met veel onzin en enkele woeste dieren die een stelletje irritante mensen om zeep helpen.

Al bij de begingeneriek is de boodschap duidelijk. De aaneenschakeling van shots van een vervuilde rivier plaatsen een kritische kanttekening bij het consumptie- en recyclagegedrag van de mens. In '72, de geboortedatum van deze film, stond milieubewustheid nog in z'n kinderschoenen. Organisaties als het WWF en Greenpeace waren nog niet lang als reactie op de destijds heersende milieuproblematiek ontstaan. Dit maar even om aan te tonen dat bizarre thema's als "de natuur die wraak neemt op de mens voor het haar aangedane leed" uit een zekere maatschappelijke voedingsbodem zijn gegroeid. Dat zulke thematiek vandaag nog steeds relevant is wist ook Shyamalan die met The Happening een moderne uitloper van dit genre op de markt bracht.

De film zelf is zoals je ze in dit genre kan verwachten: een onzinnig script overgoten met een beetje moraal, enkele irritante personages en de stereotiepe natuurliefhebber die de mooie blondine van de finale ondergang behoedt. In die zin is Frogs dus louter voer voor genrecompletisten annex mensen die graag naar slechte horrorfilms kijken.

Enkele scènes zijn nochtans absoluut de moeite waard, namelijk de cruciale moordscènes waarin een of ander personage plots overspoeld wordt door een plaag van ... kikkers. Nu ja, in dat opzicht is de titel van deze film wel een beetje misleidend aangezien het hele scala van reptielen en amfibieën hier aan bod komt. Kikkers, slangen, krokodillen, padden, salamanders, hagedissen, en ga zo maar door. Verder zien we ook nog enkele vogelspinnen en bloedzuigers door het beeld klauteren, louter om het allemaal nog wat smeriger te maken. Dit levert enkele enge scènes op die in combinatie met een snijdende soundtrack nog behoorlijk veel impact hebben. Een pluim verder voor de dierenbegeleiders die erin geslaagd zijn om deze scènes relatief overtuigend in beeld te brengen.

Ondanks dat de regisseur duidelijk weet waar hij mee bezig is en z'n best doet om zijn prent van het noodzakelijk natuurschoon te voorzien, moeten we toch vaststellen dat de beelden behoorlijk kleurloos zijn. Anno 2008 is dat allemaal in post-productie op te lossen, maar destijds waren de middelen nog beperkt. Leuk weetje nog: van de 600 kikkers en padden die werden aangekocht is het grootste deel tijdens het maken van de film ontsnapt. Je zal er maar in de buurt gewoond hebben...

avatar van Nephilim
Muldertje schreef:
best aardig,iddaad heerlijke film voor je eerste biertje (of 2e)

of 2 liter

Maar ik moet zeggen dat ie zeker erg vermakelijk(en zelfs suspensevol) is. Zeker 1 van de betere creature features.

avatar van dutchtuga
Wat een geniale poster en tagline!

avatar van Noodless
Is deze film ergens verkrijgbaar ? Lijkt me een leuke film.

avatar van dutchtuga
Gister bij Play besteld voor 3,99.

avatar van kirk douglas
vrij saaie film. vooral de moorden begaan door dieren zijn soms erg dom opgezet. echt een griezelige atmosfeer heeft deze film niet. alleen dat stukje als de kikkers tegen crocet,s ramen beginnen op te springen begint het wat spannender te worden maar dat is zo weer vervlogen

avatar van DVD-T
Horror film met een duidelijke kritiek op de vervuiling van het milieu.

De moraal ligt er dik bovenop, maar dat maakt Frogs er niet minder leuk op. Echt super spannend wordt het nergens en het acteerwerk laat nog wel wat afweten. Had trouwens niet door dat ik de hele tijd al naar Sam Elliot zat te kijken. Als geheel af en toe erg creepy, wat vooral komt door de meestal glibberige wezens die achter de personages aanzitten. Zo heb ik een hekel aan slangen, dus daar begon ik wel de kriebels van te krijgen. Leuk vermaak voor een keertje, maar geen hoogvlieger in het genre.

avatar van mayhemblik
Leuk filmpje, je krijgt ieder 10 seconden een amfibie te zien die daar amfibie ligt te zijn, sommige beelden worden ook nog eens 2x gebruikt, heerlijk.
Maar ik moet toegeven dat ik af en toe toch de kriebels kreeg.
Ongelofelijk hoe ze die kikkers zo hebben kunnen trainen door ze precies te laten springen waar ze moesten springen, ik weet zeker dat er niet met die beesten is gegooid.

avatar van mayhemblik
DVD-T schreef:

. Had trouwens niet door dat ik de hele tijd al naar Sam Elliot zat te kijken. 3*

Mij is precies het zelfde overkomen maarja dat komt omdat hij de snor nog niet in de keel had en de baard nog niet op de lip.

avatar van mikey
Totale onzin maar wel om te lachen.. na enkele minuten had elliot al door dat de natuur uit is op wraak en waarom? Omdat er wat padden in de tuin liggen te zonnen? De film is ook heel duidelijk in haar motivatie: de eerste shot is van vuilinis in water. Duidelijker kan je het niet krijgen.

Het is ook en smerige film van vieze clos-ups van vadsige padden die op elkaar kruipen. Persoonlijk vind ik dat ronduit onsmakelijk. En andersoortig ongemakken die slijm uitscheidend en loerend in bosjes wonen.

DE menselijke deelnemers zijn ook te dol: sommige donkere mensen leven nog als slaaf namelijk. Zij worden dan even toegesproken door een vrijgevochten zwarte fotomodel.. Hysterische vrouwen die verder niets uitspoken, aangekeken door hun dronken mannen die denken: is dat nu echt mijn vrouw. En een ouwe vent in een rolstoel die om onduidelijke redenen iedereen commandeert.

avatar van TinkerTex
De titel sprak mij direct aan. Kikkers die mensen omleggen zou te gek voor woorden zijn. Helaas is het dat niet. Het gaat niet om gemuteerde reuzekikkers die mensen opschrokken, zoals de poster suggereert. Nergens wordt gebruik gemaakt van rubberen modellen. Het zijn efficiënt geschoten beelden van de verschillende wild life die moeten suggereren dat deze een levensbedreigende plaag vormen. De makers zijn hier redelijk in geslaagd. Hoe goed ze ook hun best doen: moordscènes krijg je op zo'n manier nooit overtuigend en die zijn dan ook lachwekkend. Toch heb ik bewondering voor de makers en vind ik dat ze er veel uit hebben gehaald. Wie zit te wachten op een bloedbad als in Black Sheep komt bedrogen uit. Frogs is een film uit 1972 en is allemaal wat trager en tammer van aard. Een remake dan maar?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Amfibische aanfluiting.

Een uiterst belachelijke monstermovie die vooral ten onder gaat aan het ontbreken van goede monsters. De kikkers, die begeleidt door een eng muziekje, de kijker angst moeten inboezemen doen dat allerminst. Ze moeten de regisseur tot wanhoop hebben gedreven door telkens alle kanten op te springen. Iets wat duidelijk te merken is tijdens de vele nietszeggende shots van kikkers die al kwakend door het beeld springen. Brrrr, de horror!

De arm die we op de poster uit een kikkers bek zien komen moet je er tijdens de film maar bij verzinnen, want hoe de neefjes van Kermit precies hun slachtoffers doden blijft gans onduidelijk. Gelukkig krijgen ze al gauw hulp van ander amfibisch volk als slangen, hagedissen en zelfs krabben. Keurig gedrapeerd rond een pas vermoord iemand, waardoor je bijna zou gaan geloven dat de onschuldig uitziende dieren hier debet aan zijn. Bijna.

Na het aanschouwen van Frogs zou je bijna kunnen stellen dat dit cinematografische gedrocht de reden moet zijn voor de gigantische snor van hoofdrolspeler Sam Elliott. Met zo een productie op je curriculum vitae mag je best vermomd door het leven gaan. Voor je het weet wordt je door iemand herkend en nagewezen. Aan hem heeft het echter allerminst gelegen. Samen met veteraan Milland is hij de enige die de kijker nog een beetje weet te boeien.

Matig.

De poster met een zogenaamde killer-frog is inderdaad lachwekkend en is totaal niet van toepassing op deze film. Deze film is gezien als een Horror best tenenkrommend, bekijk je hem als een natuurfilm dan is hij best fraai want de beelden van kikkers, slangen, spinnen en andere reptielen zagen er fraai uit. Maar goed het gaat hier nu eenmaal niet om een natuurfilm maar om een een horrorfilm. Voor een horrorfilm is de uitvoering gewoon beroerd en wordt het ook nergens spannend (eerder lachwekkend wat vaak van toepassing is). Ook de cast stelt niet veel voor m.u.v. de snorloze Sam Elliott en Ray Milland die het nog wel redelijk deden, met name de laatste. Omdat de film maar ca. 90 minuten duurt, valt hij wel nog goed te bekijken. Ook het broeierige sfeertje was wel aardig.

avatar van Vascago
Prachtige poster en tagline. Film is vermakelijk, maar niet meer dan dat. Geen uitschieters qua leuke kills ofzo, maar dankzij de sfeer en het redelijke acteerwerk valt er genoeg te genieten wat mij betreft.

avatar van Basto
Steengoede ecothriller/monsterfilm. Hoewel het niet echt een monsterfilm is. Het zijn slechts 'gewone' reptielen in grote aantallen die voor veel leuke kills zorgen. Film maakt ook pijnlijk duidelijk hoever Hollywood nog verwijderd is van echt hoede cgi. Ik heb 2 dagen terug Jurassic World gezien en die dino's bewegen veel te soepel en kennen ook geen imperfecties. Nee, dan zagen de echte diern in deze film uit 72, er veel beter uit. Film vond ik ook een stuk vermakelijker.

Trouwens best zuur om vast te stellen dat men zich er in 1972 al ter dege bewust van was dat we de natuur aantastte met ons gedrag en daar bijna 5 jaar later nog steeds te weinig actie op onderneemt. Enkel Costa Rica heeft het toen ter harte genomen. Niet geheel toevallig dat daar Jurassic World gesitueerd is.

avatar van alexspyforever
Een combinatie van natuurdocumentaire over reptielen/amfibieën en horror, zo kan je deze film het best samenvatten. De shots van de natuur en de dieren zijn knap gedaan, de horror is eerder om te huilen. De manier waarop de domme en niet erg sympathieke cast ten prooi valt van de beestjes is erg ongeloofwaardig en bij momenten zelfs lachwekkend. Gelukkig waren er nog andere vieze beestjes, want als het gevaar enkel van de kikkers moest komen zou het niet veel soeps zijn geweest. Na het kijken van deze film wil ik een tijdje geen gekwaak meer horen.