Kampfansage - Der Letzte Schüler (2005)

Alternatieve titels: The Challenge: The Last Apprentice | The Challenge

Duitsland
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Johannes Jaeger
met Mathis Landwehr, Volkram Zschiesche en Christian Monz

Duitsland, 2045. Na een jarenlange Europese oorlog, is vrijwel alle technologie verloren gegaan en leven de mensen weer op een primitieve manier. Jonas Klingenberg (Mathis Landwehr) is een leerling van een oude martial arts-meester. Als zijn kamp wordt aangevallen en zijn meester wordt vermoord door de kwaadaardige Bosco (Christian Monz), komt deze in het bezit van een speciaal boek, waarin wordt beschreven hoe je de perfecte krijger wordt. Het is aan Jonas om Bosco te verslaan en het boek terug te krijgen.

avatar van Metalfist
Duitse kungfu

Het nadeel bij het kopen van boxsets is dat je soms met films eindigt waar je eigenlijk niet veel interesse in hebt. Mij was het indertijd vooral om een John Woo film te doen dat ik een 4-delige filmset aanschafte en ik liet deze The Challenge eigenlijk links liggen omdat de DVD in het Engels gedubt was. Dat staat toch althans aangegeven op de DVD van DFW, maar zoals wel vaker klopt dat niet. Zelfs het selectiescherm voor de audio blijft volhouden dat dit Engels gesproken is..

En dat is het dus niet. Gelukkig maar, want het is altijd leuker om een film in zijn originele taal te zien. The Challenge, of Kampfansage - Der Letzte Schüler zoals de film eigenlijk heet, is in ieder geval een interessante zit. Kan me niet herinneren dat ik al eerder een Duitse kungfu flick heb gezien en er wordt op zich nog een tof uitgangspunt geïntroduceerd. Na vele jaren oorlog zijn alle moderne wapens op de een of andere manier in de vernieling geraakt en wordt er teruggegrepen op gewoon de basics: gewoon knokken met de vuisten en andere lichaamsdelen. Regisseur Johannes Jaeger maakt er een leuke woestijnwereld van (de vergelijking met een Mad Max of andere soortgelijke films is weliswaar nooit ver weg) en weet hier en daar nog verrassend uit de hoek te komen. Zo blijkt niet de imposante Karnak de grote slechterik te zijn, maar vervalt de focus al snel op zijn kinderen. Niet alles werkt even goed weliswaar, zeker de incestrelatie tussen broer en zus mist gewoon alle nut, maar vermakelijk genoeg.

Alleen jammer dat de film dan ook te lang blijft doorbomen met een toch ietwat kort en eenvoudig verhaal. Dit soort films moet nooit meer dan 90 minuten gaan duren, tenzij je één van de echte grootmeesters bent zoals Shaw Brothers of Woo-Ping Yuen, en daar mispakt Jaeger zich wel aan. Dat, en die vreselijke soundtrack trouwens. Een mengelmoes van Duitse en Franse rap die werkelijk bij geen enkele scène lijkt te passen. Jammer, want qua cast is hier op zich nog wel wat goeds te bezien. Christian Monz is als grote slechterik Bosco minder indrukwekkend dan zijn filmische vader, maar de interactie tussen Mathis Landwehr (Jonas) en Volkram Zschiesche (Vinzent) zit wel goed.

Vreemd genoeg is er in 2002 volgens IMDB een kortfilm uitgekomen met de naam Kampfansage 2. Die is dus 3 jaar voor deze film gemaakt en heeft een deel van dezelfde cast (Volkram Zschiesche, Mathis Landwehr en Christian Monz) in andere rollen volgens IMDB... Geen idee hoe dat juist in elkaar zit, maar mijn interesse is op zich nog wel gewekt.