Truman (1995)

Biografie / Drama

geregisseerd door Frank Pierson
met Gary Sinise, Diana Scarwid en Colm Feore

Biografische film over de Amerikaanse president Truman in de latere tijd van Tweede Wereldoorlog. De film laat zien hoe Truman van een onbenullig persoon uit een klein dorp de leider van Amerika werd en zijn beslissing om de atoombom te gebruiken tegen Japan.

Gary Sinise was goed in deze
***' 3,5

avatar van Kuck-x
Integer verfilmde biografie, maar voor wie wat minder thuis is in de Amerikaanse geschiedenis is het wellicht wat moeilijk te volgen. Af en toe wordt met zevenmijlslaarzen door het leven van Truman gestapt. Ik had graag helderder gekregen hoe zo'n onbenullige boerenkinkel - zo wordt-ie aanvankelijk toch afgeschilderd - ineens de running mate van de doodzieke Roosevelt kon worden. Ook zijn conflict met generaal McArthur tijdens de Koreaanse oorlog wordt voor mij te weinig uitgediept. Aan de andere kant: 135 minuten... hoeveel hadden het er niet moeten worden om alles wel uit te spitten. Dan hadden het rustig twee films mogen zijn. En als ze dan allebei zo mooi gedaan waren als deze, met vlot en toegewijd acteren, mooie belichting, goede sfeerschildering, had ik daar weinig bezwaar tegen gehad.

Goede biografie die vooral uit documentair oogpunt interessant is : de positie van een Amerikaanse president die inviel voor icoon Roosevelt en bekend zal blijven als diegene die bevel gaf "de bom" te gebruiken wat het einde van WO II betekende. In zijn campagne voor een herverkiezing in 1952 werd ook dit feit hem aangewreven naast de "ondergravingen" die hij moest ondergaan van anti-communist bovenal, senator McArthur.
Anderzijds is Golden Globewinnaar Gary Sinise uitstekend in zijn rol en is er naast de historische benaderingen van de loopbaan van Truman toch ook wel aandacht voor het familiaal aspect.
35 jaar carrière van een man die meerdere jaren, en niet de eenvoudigste, een stevige inbreng had in de wereldgeschiedenis, in 2 uur film inblikken is beslist een uitdaging, die al bij al geslaagd is.

Ik vind ze geweldig die film biografieën over voormalige presidenten en deze misschien wel in het bijzonder.
De toevallige president die eigenlijk geen president had moeten worden maar het toch werd?
Één van de grootsten?
Misschien wel als de atoombom er niet geweest was want die maakte meteen van hem de meest controversiële president.
Mooi verfilmd waarin naar voren komt dat deze man wat klunzig was in zijn gedrag, een beetje verlegen misschien, maar hij drukte wel een enorme stempel op de vorige eeuw.
Beetje jammer dat de Truman doctrine eigenlijk niet aan bod kwam en evenmin de luchtbrug naar Berlijn een huzarenstunt van die tijd.
Bijzonder dat deze man na zijn presidentschap in bijna armoede zeer bescheiden verder moest leven.