• 8.222.800 stemmen

Alternatieve titel: The IRA Informant

Oorsprong: Ierland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jim McBride

Met onder meer: Anthony Brophy, Cary Elwes en Timothy Dalton

IMDb beoordeling: 6,4 (635)

Over The Informant

"Even freedom has its price."

Na vijf lange jaren gevangenschap wil IRA-lid 'Gingy' voorgoed uit de problemen blijven en keert de gevreesde terroristenorganisatie de rug toe. De IRA heeft hem echter nog nodig voor één allerlaatste opdracht. Onder druk van de IRA, die bij weigering Gingy's gezin dreigt te vermoorden, voert hij zijn allerlaatste klus uit. Na de gelukte aanslag slaat hij op de vlucht maar wordt hij per ongeluk herkend door een Britse soldaat. Binnen de kortste keren wordt hij opgepakt en belandt achter de tralies. Het Britse leger en de Noord Ierse politie, onder leiding van de keiharde hoofdinspecteur Rennie, stellen hem voor de keuze: een levenslange gevangenisstraf of vrijheid in ruil voor het verraad van de IRA-top.

imageimageimageimageimage

Det. McDonough

Det. Prentice

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Weet iemand toevallig of dit ook The IRA Informant is die bij de FRS te koop is op DVD?

SlingBlade

Jah dit is ook de IRA informant

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Tanx

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Precies dezelfde

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Een vermakelijk filmpje met een vertelling over dat gedoe in Belfast tussen de Katholieken en de Protestanten. Het verhaaltje daaromheen is ook mooi gemaakt en de achtergronden van de buitenwijk van Belfast zorgde voor een mooie sfeer. Oude James Bond held Timothy Dalton deed ook goed zijn rol en die hoofdrolspeler vond ik ook goed. Soms zitten der wel weer wat saaie momenten in maar dat maakt niks uit. Prima filmpje

Zie hierboven dat hij 149 minuten duurde en op IMDB ook. Maar de film die ik had duurde maar 90 minuten.

avatar van neo

neo (crew films)

Op imdb staat ook dat er verschillende versies zijn. Die Indies dvd die overal in Nederland in de winkels ligt, is de meest verknipte versie en duurt 90 minuten (als dat al correct is?). Dichtste bij is dat de geknipte 105 minuten versie, dus zal het wel de 105 minuten versie zijn (reken het verschil tussen PAL en NTSC mee).

avatar van neo

neo (crew films)

Standaard vertelling waarin de IRA weer eens wordt afgeschilderd als een niet meer als een clubje criminelen en de Britten de goedzakken. De gaten die erin zitten zijn vooral te wijten aan de verknipte versie die ik zag. 3 sterren

avatar van Guinness

Guinness

Is de minst geknipte versie dan nergens in Nederland te koop of als regio 2 te krijgen?

avatar van shrink

shrink

Redelijke film. Vond het acteerwerk niet perfect. Vooral Timothy Dalton kwam niet geloofwaardig over. De voorkant van de hoes geeft trouwens een hele verkeerde indruk. Je denkt namelijk dat hij de informant is, maar dat is ie zeker niet.

avatar van Number23

Number23

Toch een leuk tussendoortje. Misschien kan je gelijk zien dat het erg low-budget geschoten is, door de Ierse soundtrack vergeef je het de film gelijk. Timothy Dalton speelt een lekker foute cop, de hoofdpersoon is helaas een beetje inspiratieloos. Zijn vrouwtje Maria lennon maakt dan veel goed met haar performance.

avatar van Survivor87

Survivor87

Ik zou deze film wel graag eens zien omwille van Timothy Dalton. Heeft hij hier een bijrol in of één v/d hoofdrollen?