• 8.613.378 stemmen

Crime and Punishment (1935)

Drama | 88 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Josef von Sternberg

Met onder meer: Peter Lorre, Edward Arnold en Marian Marsh

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Crime and Punishment

"I am Sonya! You don't know who or what I am... the police know! They know I'm in love with a murderer! But a woman like me might still save a man's soul!"

De eigenzinnige student Raskolnikow (Peter Lorre) vermoordt een oude woekeraarster om haar geld. Deze moord betekent voor hem het begin van een nieuw en beter leven, waarin hij denkt zichzelf en de mensheid te kunnen dienen.

imageimage

Inspector Porfiry

Roderick Raskolnikov

Antonya Raskolnikov

Mrs. Raskolnikov

University president

avatar van ToNe

ToNe

Ach, zelfs een middelmatige Von Sternbergfilm blijft een mooi schouwspel van licht en schaduw. Crime & Punishment voelt zeer claustrofobisch aan, omdat je het gevoel krijgt opgesloten te zijn in de clair-obscure ruimte van de personages. Alles is perfect belicht (en afgedekt) dat je, met een kritisch oog, ook nog het kunstmatige ervan kan afzien.

Von Sternberg zweerde bij de controle van een setomgeving, maar waar het werkt bij het barok van The Scarlet Empress of het franje van Der Blaue Engel, doet het wat minder in de contemporaine omgeving in deze film. Minder, maar goed genoeg om toch op te vallen.

Hoewel het thema van 'De Verleidster' afwezig is, probeert Peter Lorre zijn opponent (de politie-inspecteur) nog vaak genoeg te prikkelen in het kat-en-muis-spel. Hierbij neemt hij, als hij eenmaal zelfverzekerd raakt, constant de houding aan van die bekende Von Sternberg-verleidster Marlene Dietrich. Lorre, die sexy een sigaret rookt. Brrr.

avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

We spelen de film binnenkort tweemaal CINEMATEK - Programma - Crime and Punishment