Lang Tzu Yi Chao (1978)

Alternatieve titels: The Legendary Strike | A Fist Too Fast | Iron Maiden | 浪子一招

Hongkong / Taiwan
Actie

geregisseerd door Feng Huang
met Carter Wong, Angela Mao en Lung Chan

Het verhaal brengt ons in een zoektocht naar een waardevolle parel de voortdurend gestolen wordt. Lord Yun is de corrupte prins uit de Ching Dynasty die zijn krachten samenbundeld met een Shaolin-monnik die wil dat de parel terugkeert naar zijn rechtmatige plaats. Chin Lun is een martial arts-vechter die werkt voor Koreaanse agenten die samenwerken met de Ming-rebellen.

avatar van dope
Redelijke kung fu-film uit de oude doos met voldoende aktie. Nadeel is wel dat er zich vrij veel scenes in het donker afspelen en dat komt dan weer niet ten goede aan de toch al vaak matige kwaliteit van dit soort films. Lange leve de dvd

avatar van Metalfist
Dharma’s Relic

Angela Mao is zo'n actrice die indertijd wel haar strepen in het kung fu genre heeft verdiend maar die in de loop der jaren toch wat in de vergetelheid lijkt te zijn gesukkeld. Ik heb zelf ook nog niet bijzonder veel met haar in de hoofdrol gezien (Hapkido schiet me nu zo direct te binnen) maar het is wel een actrice waar ik eens wat meer van wil zien. Vandaar deze The Legendary Strike eens geprobeerd maar net zoals user dope heb ik wat problemen ondervonden met de release an sich.

Want de Chinese versie die ik zag had wel Engelse ondertitels maar daar viel af en toe het begin en het einde van de zin weg doordat de release slecht gecropt was. Verder ook dezelfde opmerking dat er sommige scènes die zich in het donker afspelen nagenoeg niet te bekijken zijn en wanneer er dan eens een lichtere achtergrond is, dan is de ondertiteling weer niet meer leesbaar.. En toch is The Legendary Strike best nog wel een leuk filmpje en ik vermoed dat ik met een betere reelase hier wel eens een extra halfje aan kwijt kan. Alles draait in The Legendary Strike om één of ander speciaal juweel, dat Dharma’s Relic wordt genoemd, en menig persoon komt te overlijden in de zoektocht naar die parel. Er ontstaat een het nodige geharrewar en er wordt nogal wat gejongleerd met lijken en uiteindelijk komt dan de fameuze Legendary Strike er aan te pas. Ofwel heb ik iets gemist maar ik vind het vreemd dat de Engelse titel daar naar verwijst (vooral omdat 浪子一招 vertaald kan worden als The Prodigal Son volgens Google Translate, een titel die eigenlijk ook vrij onbetekenend is) maar bon, dat doet er verder weinig toe.

Een plot dat genoeg om handen heeft (en hoewel het hier maar een klein iets is dat verder weinig wordt uitgewerkt maar ik ben altijd wel fan van dit soort ondergrondse schuilplaatsen met draaiende muren etc) maar ook een degelijke cast. Angela Mao is de bekendste naam, maar degenen die wat meer bekend zijn met kung fu films uit deze periode zullen ook Casanova Wong herkennen als één van de handlangers. Mao komt wel pas ergens halverwege op de proppen maar geeft de film dan ook de boost die eerlijk gezegd wel wat nodig was. Haar introductie met dat ze een lijk in één van de doodskisten speelt is sowieso wel leuk maar ook de wisselwerking met Paul Chu Kong (die de rol van Tan op zich neemt, de vechter die een beetje tegen wil en dank betrokken geraakt bij de zoektocht naar Dharma's Relic) zorgt nog wel voor wat fijne momentjes.

Tof, alleen jammer dat de release zo belabberd is. Ik zou vermoeden dat de naam van Angela Mao toch een net iets meer verzorgde release zou garanderen maar bon, het is nu eenmaal zo. Het zorgt voor een paar kleine ergernissen waardoor ik niet ten volle van de film heb kunnen genieten maar dat neemt niet weg dat dit best wel een interessant filmpje is geworden. Moest iemand hier ooit een goede release van tegenkomen, laat het gerust weten!