Alvarez Kelly (1966)

Western

geregisseerd door Edward Dmytryk
met William Holden, Richard Widmark en Janice Rule

Kelly wordt ingehuurd door de sluwe kolonel Tom Rossiter om van de Warwick Plantage een kudde vee te stelen en de dieren af te leveren bij een bolwerk van de Zuidelijke troepen in Richmond, Virginia. Het wordt heet onder zijn voeten als hij de Noordelijke troepen op zijn dak krijgt...

avatar van Richard1189
Onderhoudend maar traag.

avatar van henkula
wel zielig al die koeien, ik hoop dat ze niet allemaal in de pan gehakt zijn.

avatar van Barfly
De begintune, tevens titelsong, duurt drie minuten en doet het ergste vermoeden; een uitzending van EO-kindermatinée of iets dergelijks.
Toch valt het mee. Gewoon een aardig verhaaltje zonder hoogtepunten. Willam Holden speelt overtuigend en dat houdt de aandacht erbij.
Een heel magere 3* dan maar.

avatar van louisvf
Indd aardig verhaal maar vrijwel niets speciaal/noemswaardig!
Sluit me dan ook aan bij een magere 3*.

avatar van Mochizuki Rokuro
OMG wat een ouderwetse meuk. Taai en nauwelijks de moeite waard. Het slotakkoord met de kudde runderen is daarentegen een hoogtepunt dat zijn gelijke (bijna) niet kent. Vreemd, dat je voor je zover bent aardig wat zitvlees en tandvlees moet hebben. Holden was zelden grijzer en ongeïnspireerder dan hier en Widmark heeft geen greintje subtiliteit in zijn rol weten te leggen.

De al gememoreerde song is werkelijk verschrikkelijk. Ik zag na Dmytryks beeldbepalende film noir Murder My Sweet en (nog beter: Cornered) louter flutfilms van zijn hand, met name verderop in zijn carrière was het vaak hopeloos dus ervan opkijken doen we niet meer. Raintree Country ook al zo'n verschrikking op Western gebied al is de oorlogsfilm The Young Lions nog erger). Maar ja, hij kan wel iets: die koeien waren werkelijk goed gedaan.

avatar van trebremmit
Prima film eigenlijk, had veel slechter verwacht gezien de lage score. Zeer vermakelijk en met twee top acteurs als hoofdrolspelers, die het goed doen.
Origineel en een bijzonder spectaculair einde, zeker geen oude meuk wat mij betreft.

Meneer Bungel
How does it strike you now?

Zeer vermakelijke (civil war) western. Niet action-packed, maar daarin maakt het einde veel goed. Daarvóór erg veel ruimte voor een sympathieke Holden, al dan niet in dialoog met Widmark of anders wel een confederate belle (of twee). Zeer netjes geschoten, wordt een mooi beeld neergezet van veel puur natuur, statige mansions en bordello's (binnen dan wel buiten) en plenty o' cattle drivin' - yahoo!

3,5*.

avatar van madmax1
Ook maar weer eens herzien.
Holden en Widmark twee favorieten van die tijd in een western die wordt beheers door militairen gedoe niet mijn ding. Holden draaft tot aan het laatst gedeelte in een zondagspak rond, en Widmark trek zich daar ook wat inspiratieloos aan op .
Onnodige te lang doorgevoerde dialogen maken het ook al niet gemakkelijk bij deze lange .
actielose film het laatst half uur maakt veel goed en red het net op een 3.ster

avatar van Roger Thornhill
Het eerste uur bevat vrijwel geen actie, wel een langzame en zorgvuldige opbouw met veel aandacht voor de sfeerschets van Richmond en vooral het geïntrigeer van de twee hoofdpersonen. Holden (charmant en unprincipled as usual: "God, deliver me from dedicated men") en Widmark (verbitterd en sneering as usual) kunnen deze rollen in hun slaap spelen, maar dat neemt niet weg dat ze het toch heel aardig doen, al laat Widmarks zuidelijke accent nogal wat te wensen over. De truc met de vingers die Widmark toepast maakte op mij veel indruk de eerste keer dat ik de film zag; tegenwoordig is de doorsnee kijker wel wat meer gewend, maar het blijft toch een sterke vondst. In de laatste veertig minuten komt dan de beloofde vaart erin en eindigt de film tenslotte met een magnifieke stampede (en een voorspelbare verzoening). Geen grootse film, maar wel goed gemaakt en onderhoudend, en wie een zwak voor één of beiden der hoofdrolspelers heeft (zoals ik voor Holden – hoe overtuigend klinkt hij wanneer hij zegt : "I have no sympathies, only instincts, and they shy away from losers") zal zich niet vervelen.

avatar van mr rumson
Afgezien van de titelsong, wat ik maar snel heb doorgespoeld omdat het niet mijn ding is heb ik toch genoten van deze western.
Voor mij is dit typisch zo'n western die ik na zoveel jaar beter heb leren waarderen.
Oké, als je hem gaat vergelijken met een western van b.v. Eastwood of Wayne dan zit er inderdaad weinig actie in maar dat wil niet zeggen dat dan de western saai is.
En saai vond ik deze western dan ook op zijn allerminst zo vond ik het verhaal toch boeiend om te volgen . Maar ook de omgeving waar de film opgenomen is een lust voor het oog.
Er mag dan niet veel actie in deze western zitten maar de finale die hier ook al besproken is maakt dat meer dan goed .
Kortom voor mij is dit een onderhoudende western met veel oog voor detail.

avatar van Roger Thornhill
Prima gezegd mr rumson – de jaren hebben deze western inderdaad goed gedaan.

Roger Thornhill schreef:
Prima gezegd mr rumson – de jaren hebben deze western inderdaad goed gedaan.

Sorry voor mijn late reactie Roger Thornhill maar dank je voor het mooie compliment dat je gegeven hebt

avatar van Roger Thornhill
Ja, ik heb een heel jaar zitten wachten!

Roger Thornhill schreef:
Ja, ik heb een heel jaar zitten wachten!

haha ach Roger je weet toch een goed jaar is net als een goede film voor dat je het weet is het weer voorbij

avatar van Roger Thornhill
Vrij naar Gerard Cox, bedoel je? " 't Is weer voorbij dat mooie filmjaar..."

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is blijkbaar gebaseerd op waargebeurde feiten naar de - jawel - Beefseak Raid uit 1864. Toch wat de achtergrond van deze film betreft, op zich is het een geromantiseerde western zoals er wel meer van de band schoven in Hollywood. William Holden is niet bepaald een naam die ik onthoud, en toch heb ik blijkbaar meer films van de man gezien dan gedacht. Al kan je hem ook weer niet afrekenen met deze film, hij heeft al beter gedaan. Alvarez Kelly is een leuke western geworden zoals je er wel meer ziet. Een film waar ik tijdens het kijken van kan genieten, maar de volgende dag al niet meer weet waarover het ging. Soms is dat niet slecht, maar deze titel zal geen toplijstjes halen.