The Escapist (2001)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Gillies MacKinnon
met Jonny Lee Miller, Andy Serkis en Gary Lewis

Als de zwangere vrouw van Denis wordt vermoord tijdens een inbraak, breekt er iets in Denis. Hij besluit wraak te nemen. Echter de dader zit in de maximum beveiligde gevangenis Sullen Voe. Om hem te vermoorden moet Denis worden als zijn prooi, een keiharde crimineel die uit elke gevangenis kan ontsnappen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
he verrek die Andy Serkis heeft nog een carrière als "normale" acteur ook..

Acteerprestaties zijn niet erg sterk en het verhaal rammelt aan alle kanten,
hoe weet die crimineel dat Denis naar hem toe komt, waar blijft die zoon op het eind als Denis gewoon weer in z'n oude huis gaat wonen maar de film gaf toch een redelijk beeld hoe getraumatiseerd iemand kan worden. 2,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geinig vermaak, niets meer en niets minder. Het uitgangspunt is amusant en hoewel het script behoorlijk wat gaten bevat, het weet allemaal desondanks prima te boeien. The Escapist is dan wel voorspelbaar en bijzonder is het al helemaal nergens, maar het plotje en de redelijke vertolkingen maken het een nog best amusant werkje.

3 sterren.

andolini schreef:

Acteerprestaties zijn niet erg sterk en het verhaal rammelt aan alle kanten,
Hoe die crimineel dat weet? Gehoord van andere criminelen? Denis zal niet de enige zijn die weleens van de ene naar de andere gevangenis gaat. Of via de zoon van de crimineel? Die kan 't in de krant gelezen hebben hè.
En waar die zoon blijft? Als je de zoon van de crimineel bedoelt, dat leek me niet zo'n held dus die maakt dat ie wegkomt waarschijnlijk, als hij niet gearresteerd word voor vrijheidsberoving. Bovendien weet je niet of Denis er weer gaat wonen, je ziet hem alleen even op het terras zitten, of heb jij een andere versie gezien?

avatar van 606
een toch wel vermakelijke film die me toch geboeid heeft.

verhaal rammelt wel maar het is wel een leuk verhaal.

3,5 ster

het is inderdaad wat rommelig allemaal waarbij de hoofdpersonen soms wat onbegrijpelijke keuzes maken.
Onbegrijpelijk bijvoorbeeld dat die keiharde crimineel Rick Barnes als een klein jochie bleef toekijken hoe Denis Hopkins alias John Watt rustig zijn parachut om doet.
Ondanks dit alles heb hem toch zonder tegenzin uitgekeken.
Ook de creatieve manier waarop de bad guy aan zijn einde kwam kon ik wel waarderen.
krappe 2,5 ster; de britten krijgen van mij het voordeel van de twijfel.

avatar van seanpuffy
een redelijke goede film. de hoge punten zijn meer te danken aan het mooi verhaal van de film. de acteerprestaties hebben wel op zich laten wachten maar miller heeft echt wel zijn best gedaan. alleen het einde was wel voorspelbaar vind ik ik wist wat hij ging doen.

avatar van Mescaline
Acteren was best om aantezien en echt rommelig vond ik het verhaal niet? misschien simpel datwel maar zeker niet onaardig in beeld gebracht.
Heb geen spijt dat ik deze film gekeken heb zeker geen verloren tijd! heb me prima vermaakt.
Aanrader voor een avondje film vermaak!.
4 sterren.

avatar van xenne
vond het ook maar rommelig, vooral de montage dan. een niet alledaags wraakverhaaltje dat weinig geloofwaardig overkomt.

confucius
Films met een ernstige ondertoon bekijk ik veel te critisch. Ik geef me zelf niet genoeg ruimte om te fantaseren en dan wordt het wel héél moeilijk om objectief te blijven in mijn recensies zonder het kijkgedrag te beschadigen.Recenseren moet objectief blijven maar je moet wel heel naief zijn om te 'blijven' geloven in wat je te zien krijgt! Wat niet impliceert dat deze prent de kijker niet in spanning weet te houden. Wat in het begin nog vrij realistisch was is naar het einde toe een verkrachting van deze realiteit. In één klap beschadigd de film zichzelf en wordt daardoor totaal ongeloofwaardig, vooral gezien de verhouding tussen de feiten en de strafmaat, die is zo... . Laat maar, en oordeel zelf. Toch raad ik de kijkers aan deze film uit te kijken want... ´t is feitelijk toch maar FILM hé. Spannend.

Ondanks alle kritieken hierboven vond ik het een goede film om naar te kijken. Wat kan mij het schelen dat het verhaal volgens sommigen rammelt aan alle kanten. Ik kijk immers naar een film om me te vermaken en niet om als criticus ieder fragment de grond in te boren. Het verhaal haalde bij mij lekker het allerslechtste naar boven, want ik genoot ervan hoe de hoofdrolspeler wraak nam. Wat mij betreft: een aanrader!!!