Linha de Passe (2008)

Brazilië

geregisseerd door Walter Salles en Daniela Thomas
met Vinícius de Oliveira, Ana Carolina Dias en José Geraldo Rodrigues

São Paulo, 20 miljoen inwoners, 200 kilometer verkeer, 300.000 boodschappers op een motor. In het hart van één van de zwaarste en meest chaotische steden in de wereld, proberen vier broers zichzelf te ontplooien. Met Brazilië in noodtoestand als achtergrond, zijn ze alle vier op zoek naar een oplossing van hun problemen.

avatar van Knisper
De nieuwe van Salles lijkt op het eerste gezicht weer een beetje back to basics. Hij werkt weer voor het eerst sinds 1998 samen met Daniela Thomas (alhoewel ze ook al samen hun segment voor Paris Je Taime maakten). Ik ben benieuwd in ieder geval.

avatar van Martin Van K
Degelijke film, maar geen Salles-grand-cru. Hij gaat inderdaad voor een deel back to basics.

Het verhaal ontwikkelt zich leuk (het duurt een tijdje eer je doorhebt dan het hier om vier broers en hun moeder gaat), kabbelt rustig verder naar wat een climax/ontlading zou moeten zijn. Daar ligt net het probleem. Het blijft een beetje bij voortkabbelen, het verhaal mist een echt hoogtepunt.De niet altijd logische plotwendingen (voor zover je je in de personages kunt verplaatsen natuurlijk) deden mij ook een paar keer fronsen.

Maar goed, al bij al aangenaam om te zien: 3,5*

Ik vond het begin van de film erg rommelig, later komt er meer lijn in de verhalen. Aardige film, maar voor mij geen topper.

matige film, had meer verwacht ,jammer.

avatar van Zandkuiken
Martin Van K zei het al: Linha De Passe lijkt maar wat voort te kabbelen, zonder dat het verhaal echt ergens naartoe werkt. En toch laat deze film een diepe indruk na.

Zo dompelt het regisseursduo São Paulo op fabuleuze wijze onder in een poëtische melancholie. Zowel de beelden als de soundtrack zijn bijzonder mooi en doen me wat denken aan het werk van Michael Winterbottom.

Ook de onervaren acteurs doen het grandioos en zouden zich moeiteloos kunnen meten met de vaak bejubelde acteerprestaties uit die andere sloppenwijkfilm, Slumdog Millionaire. Vreemd overigens dat die (eveneens erg sterke) prent nu overal hoge toppen scheert terwijl het hier bij Linha De Passe (hopelijk voorlopig) griezelig stil blijft.

avatar van MaartenJ
Viel inderdaad wat tegen. Voortkabbelend, maar wel erg veel sfeerbeelden uit stadsbussen. Had er veel meer van verwacht.

avatar van voskat78
Ik vond het een erg mooie film.
Het begin kwam wat moeilijk opgang. Maar eenmaal in het verhaal was het toch mooi om te zien,hoe de verschillende personage's in de film (de zoons + moeder) worstelde met hun hun hoop op iets beters. Wat mij betreft dan ook 3.5 sterren verdiend!

Prachtig! Deze film verdient absoluut meer aandacht en een hoger gemiddelde!

EliasZ
aardige film die de hele tijd blijft boeien

Een stuk minder dan Central Do Brasil. Viel wat tegen. 2 sterren wat mij betreft.

avatar van elias229
tegenvaller.
toch een van de slechtste braziliaanse films (buiten madame sata dan...)

normaal vind ik braziliaanse films fantastich
maar deze kon me absoluut niet boeien !!

avatar van rokkenjager
Teemong schreef:
Prachtig! Deze film verdient absoluut meer aandacht en een hoger gemiddelde!

Eens!

Eerder overtuigde Salles mij met z'n drama's over het streven naar je dromen (Central do Brasil) en idealen (Diarios de Motocicleta), maar nooit hadden z'n films mij écht geraakt. Met dit klein drama was het echter volledig raak. De film biedt op zich niets nieuws onder de zon als het gaat om de aspecten van de maatschappij, politieke allegorie en bevat maar weinig diepgang. Maar schets anderzijds een behoorlijk genuanceerd beeld van het individu. De drang die deze mensen doet bejagen en verlangen is zo voelbaar en menselijk geportretteerd dat ik maar moeilijk onverschillig kon blijven.

Sfeervol gefilmd ook. Je waant je werkelijk in São Paulo en de schaarse muziek van Gustavo Santaolalla draagt nagenoeg perfect aan bij de sfeer. Ook de gehele cast wist te overtuigen en bieden de verhaallijnen genoeg spanning, fascinatie, vermaak en weten zodoende vanaf het begin tot het eind te boeien. Ik ben ongeveer op (zo'n beetje) alle vlakken om. Schitterende cinema. 4,5*

avatar van Decec
Matige film, niet zo echt spannend.

avatar van Fran
Ik lees hier veel kritieken dat het verhaal te kabbelend zou zijn en dat het ontbrak aan een hoogtepunt. Ik had dat gevoel ook wel een beetje en dat is toch raar want in weze gebeurde er behoorlijk wat: superbrave broer die opeens "snapt" en zijn baas in elkaar beukt, andere broer besluit aan zijn geld te komen dmv berovingen en loopt uiteindelijk tegen de lamp, nog een broer ziet zijn kans om zijn leventje te ontlopen door een flitsende carriere in de voetbal en tot slot klein broertje die er vandoor gaat met een stadsbus.

Er gebeurt dus genoeg maar ik geef toe dat het af en toe een beetje flauwtjes overkomt. Toch werd ik absoluut wel getroffen door het verhaal en vond ik de sfeer helemaal passend. Je voelt hoe zwaar het leven is voor de broers waardoor ik zeker onder de indruk ben van deze film.

Sociale film die er in slaagt een realistisch beeld op te hangen van het armenprobleem in de Braziliaanse grootstad en dat door 5 leden van één familie te volgen in hun doen en laten en hun verzuchtingen. Dit gebeurt dan aan de hand van steeds wisselende uiterst korte fragmentjes wat in de beginne wat verwarrend overkomt maar achteraf best meevalt. Geen meesterwerk, m.i. maar toch heel verdienstelijk.

avatar van supadragon8
rare wisselvallige film. heb er niet van genoten.

avatar van cantforgetyou
Goede film. Dan denk ik weer, 'wat hebben wij het toch goed in Nederland'. In deze film moeten vier zonen en een moeder zich staande houden in een armoedige wijk in Sao Paulo. Ze hebben zelf weinig tot geen werk. Mooi in beeld gebracht drama. De acteurs spelen erg goed, want het lijkt net of je naar een docu ofzo aan het kijken bent. Het lijkt me ook zeer moeilijk om als jongere niet de criminele kant op te gaan, als je zo weinig geld hebt om te leven. De verveling slaat snel toe, als je niet een keer naar een pretpark, bios, zwembad, ofzo kan.

avatar van 93.9
En weer Linha De Passe mislukt om op mijn videoband te krijgen. Liep het voetbal wel zonder pardon uit....Op 'de Belg' als altijd... Sommige dingen veranderen nooit...

avatar van Valii
Sterke film!

Sfeervol en loom geschoten. Personages stuk voor stuk breekbaar en echt. Het climaxloze narratief resoneert daarbij fantastisch met de uitzichtloze situatie van de broers.

Elk personage's sub-verhaal wordt goed uitgewerkt, maar de allerbelangrijkste verhaalontwikkeling is wat mij betreft de aanstaande komst van een nieuwe broer(?), die naar alle waarschijnlijkheid ook niet zal kunnen ontkomen aan het hopeloze perspectief van zijn familieleden. Film slaagt er zo in alle opzichten in om mij op een indrukwekkende manier het verhaal van São Paulo te vertellen. Bijzonder knap!

93.9 schreef:

Tip: nu te zien op MUBI en op Cinemember.

avatar van 93.9
kappeuter schreef:

Tip: nu te zien op MUBI en op Cinemember.

Ben Cinemember, dus dank voor de informatie?

avatar van Baggerman
Deze film wist mij niet te imponeren en het tevens Braziliaanse 'Cidade de Deus' is wat mij betreft duizend maal beter dan deze film. Wat beide films wel gemeen heeft is dat de onervaren acteurs een prima prestatie neerzetten.

Wat ik minder vond aan deze film is dat het wel èrrug toevallig is dat allevier de halfbroers op vrijwel hetzelfde moment ontsporen!

Ik vind de commentaren bij deze film ook wel erg vergoeielijkend. Okay, ze zitten in een moeilijke en soms uitzichtloze situatie, maar ze maken ook wel willens en wetens domme en foute keuzes!

Dario blijft ook maar tevergeefs een carrière als profvoetballer najagen, maar gewoon een baantje daarnaast zoeken doet hij niet. Dênis probeert wel echt werk te zoeken, maar zonder opleiding en ervaring lukt dit niet. Uiteindelijk maakt hij ook foute keuzes, maar het kon ook anders. In plaats van de gestolen tas terug te brengen naar de eigenaresse geeft hij deze aan zijn moeder (met de id-kaart van de eigenaresse er nog in!).

Evengoed verdient de film best een voldoende.