Wijster (2008)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Paula van der Oest
met Jaap Spijkers, Roos Netjes en Anniek Pheifer

2 december 1975. Susan houdt haar vader (Rob) te lang aan de praat waardoor hij de trein naar zijn werk mist. Later die dag komt ze erachter dat hij in de stoptrein van Groningen naar Zwolle zit die door een groep jonge Molukkers is gekaapt. De stoptrein komt ter hoogte van Wijster tot stilstand. Twaalf angstige dagen volgen, zowel voor Susan en haar familie, als voor haar vader en de medegegijzelden in de trein. De vader van Susan is hoofdredacteur van een grote krant. Hij leeft voornamelijk voor zijn werk. Als hij dreigt te worden doodgeschoten ziet hij in hoe belangrijk zijn familie voor hem is. Als kaper Noes hem toch laat leven beseft hij dat hij een nieuwe kans krijgt.

avatar van Nicolage Rico
Het verhaal is erg interessant, maar nogal slecht uitgevoerd.

Hier zat veel meer in.

2,5 *

avatar van nightbreed
lucdecoster schreef:

Volgens mij was de straf 14 jaar, maar ik kan mij vergissen.

Klopt, het was 14 jaar.
En ze zullen vast wel na ongeveer 8,5 jaar zijn vrijgelaten omdat ze je altijd na 2/3 van je straf te hebben uitgediend al vrijlaten, tenzij je TBS hebt of als je daar ook weer een moord pleegt.

avatar van Donkerwoud
'' Een van de betere Nederlandse films van de afgelopen tijd. We volgen zowel de slachtoffers als de mensen aan het thuisfront tijdens de kaping van een trein in de jaren zeventig, waarbij Molukse vrijheidsstrijders eerherstel opeisten voor het hun ouders aangedane leed. Het verhaal bestaat uit twee simpele doch doeltreffende verhaallijnen. We ontmoeten een van de slachtoffers: een vreemdgaande man die in de trein terecht komt en de situatie van binnenuit mee maakt. De andere verhaalt over zijn dochter die - samen met pappa's maitresse - naar antwoorden zoekt over het wel of niet in leven zijn van haar vader.

Heel indringend in beeld gebracht, waarbij de camera claustrofobisch dicht op de gegijzelden zit. De Molukkers krijgen een menselijk gezicht als terecht gefrustreerde jongemannen, die een al bij voorbaat mislukte gooi naar eerherstel doen. Het enige wat de film lichtelijk te verwijten valt is dat hij niet dieper op de beweegredenen van deze jongens in gaat en dat de vraag over het waarom de man in de hoofdrol zich ermee verbonden voelt onbeantwoord blijft. Maar buiten dat muggenziften is het gewoon een aanrader. ''

Heb ik ergens anders geplaatst. Ik vond het zelf dus een aardige film die op een redelijk inventieve wijze toch een recente gebeurtenis in beeld brengt. Het enige is dat de Molukkers een beetje blijven hangen in oppervlakkige cliches.

avatar van Quentin
Behoorlijk mislukt, interessant uitgangspunt maar het script is slappe hap en de uitwerking lijdt zichtbaar onder het beperkte budget (vooral het matige camerawerk dat de financiële tekortkomingen maar niet krijgt verdoezeld met de 'docu-achitge' look). 2*

Matig. Te weinig drama voor een sterk kammerspeil, teveel niksige scènes buiten de kaping om om juist betrokken te raken bij het doen en laten van de kapers. Duidelijk één van de minderen van dit jaar en Van Der Oest wordt met de film minder eigenlijk...

Malick
Mijn eerste aanraking met Paula van der Oest en misschien wel meteen mijn laatste. Wat een stompzinnige film was dit zeg. Het kwam erop neer dat in begin jaren ‘’70 een stel apen een trein kapen en dat voor dertien dagen lang. In die dagen krijgen ze een band met de gegijzelden. Een prachtig onderwerp zou je denken, alleen krijgen we alle stereotypes en clichés die bestaan in de filmwereld over ons heen.

Ik kan niet meer spreken over acteerwerk dit was erger. De Molukkers leken wel dieren uit een andere beschaving. De stereotype kapers, de één was gevoelig terwijl de ander weer hardhandig iets probeerde duidelijk te maken tegenover de Nederlandse regering. En dan de mensen in de trein, die keken hun ogen uit alsof ze gedwongen werden tot dit filmproject. Verder kon ik geen spanning voelen, was er niet sprake van dramatiek en was het waarschijnlijk te duur om muziek in de film te gebruiken om die spanning of dramatiek te kweken. Voor de rest viel me op dat de cameraman niet wist wat hij deed. Inzoomen en weer uitzoomen, handheld dan weer vaste positie. Zo hinderlijk dat het leek of ik wel achter de camera zat.

Dus de eerste grote teleurstelling van de Telefilms van 2008 hopelijk blijft het hier ook bij want de anderhalf uur dat het duurde waren behoorlijk pijnlijk!

neo (crew)
Een zeer matige film. Het gevoel dat je als kijker er helemaal middenin zit wordt vooral verstoord door al die vervelende gezinsperikelen. Jammer.

neo (crew)
Malick schreef:

Je kan een componist wat muziek laten schrijven voor viool en cello, zonder dat veel kost. Meer voor de hand ligt wat de makers voor hand hadden met de film. In dit geval lijkt het erop dat ze een pure weergaven wilde tonen, waarbij logischerwijs geen plaats is voor muzikale beinvloeding.

avatar van Zonnedaeler
De Trein is prachtig (766 van de stichting mat-54 en de 386 van het spoorwegmuseum, maar dat boeit verder niet) en met die opa was een mooie scene, verder dacht ik steeds: Dit kan zo veel mooier....

avatar van maerk
maerk schreef:
Heb geen tijd om nu nog veel uit te leggen. Paula van der Oest is niet bepaald mijn favoriete regisseuse. Maar dit is werkelijk waar een van de beste Nederlandse films die ik ooit heb gezien.

Dit schreef ik ongeveer een jaar geleden. Nee, dit is bij lange na niet een van de beste Nederlandse films die ik ooit heb gezien. 3,5*

avatar van shockdog
Fijn dat de clue al in de beschrijving wordt verteld

avatar van chiel
Waarom verander je dat niet dan?

avatar van Lof78
Een van de betere Telefilms, aardig verhaal en nog met een budget van tussen de 700.000 en 900.000 gemaakt ook!

Had het toch liever gemaakt zien worden met een budget van 3 miljoen euro, wat meer suspens erin en aktie...zoals overvliegende straaljagers en een bezorgde agent die koste wat het kost de trein wil ingaan om (hoe kan het ook anders) een geliefde te redden...bijvoorbeeld.

avatar van U96
U96
weet iemand of deze film te verkrijgen is op DVD of BR??

avatar van Phantasm
Redelijke drama dat niet veel soeps om het lijf heeft, viel me toch wat tegen.