Sept Morts sur Ordonnance (1975)

Frankrijk / West-Duitsland / Spanje

geregisseerd door Jacques Rouffio
met Michel Piccoli, Gerard Depardieu en Jane Birkin

Doctor Pierre Losseray wordt belaagd door de plaatselijke ziekenhuismaffia en raakt geobsedeerd door het verhaal van doctor Berg, die jaren daarvoor door dezelfde club werd belaagd. Door mysterieuze omstandigheden vermoordde Berg zijn gezin en sloeg daarna de hand aan zichzelf.

avatar van brucecampbell
Deze zou ik ook wel eens willen zien!

deze hoort thuis is het rijtje van :les clan des siciliens, la piscine, les choses de la vie. Kortom bij de grote franse films

Dit verhaal ( een geneesheer die zijn gezin uitmoordt omwille van problemen met de "ziekenhuismaffia") zou min of meer op ware feiten berusten.

Twee gelijkaardige verhaallijnen over feiten die zich in dezelfde stad werkelijk zouden hebben afgespeeld.
Dit is wel de beste film die ik van Rouffio zag. Het ineen weven van de twee intriges valt best mee en leidt nooit naar verwarring en, al verraadt de titel wel iets, de film blijft boeiend tot het slot. Enig storend minpunt in het scenario is de moord op de twee kleine kinderen. Dit had minder visueel gekund. Was wel erg geschokt, daardoor.
Wat het acteerwerk betref, valt er zeker niet te klagen. Een zestal Franse toppers staan hiervoor borg.