Shapeshifter (2005)

Horror

geregisseerd door Gregory Lemkin
met Jennifer Lee Wiggins, Vaz Andreas en Ava Bellamy

In een zwaarbewaakte gevangenis komen zowel gevangenen als de bewakers gevangen te zitten als een demonisch beest de gevangenis binnen weet te komen. Terwijl het monster meteen begint met het doden van mensen, en na elk slachtoffer sterker wordt, moeten de gevangenen en bewakers samenwerken om het beest te stoppen. Hiervoor moeten ze het eeuwenoude geheim van de 'shapeshifter' zien te ontrafelen.

avatar van Vascago
Prachtige poster

avatar van JustMike
grappige poster, score om te huilen

avatar van jeroentjuhhhhh
Geinig. Kan dit soort films iets beter hebben omdat dit typisch zo'n net-niet product is uit de tijd dat ik veel in de videotheken te vinden was. Waar de wanden destijds waren bekleed met talloze net-niet filmpjes in de horrorsectie. Meeste 90's en 80's werk was al weggemoffeld en de periode na de eeuwwisseling staat nou niet bekend als de golden age voor horror. Toch hebben ze een eigen charme die over +- 20 jaar een soortgelijk effect zal hebben als al die cheesy 80's flicks... hoewel in mindere mate.

Met name de montage hier is hi-la-risch. Alles moest destijds zo flashy mogelijk en Lemkin stort zich dapper op die trend, maar schiet overal tekort. Te weinig footage, waardoor er veel beelden worden herhaald. Vreemde transities en cuts worden bijna zonder uitzondering begeleid door whooshjes en andere FX sounds. Wat lokaal ''talent'' om aan het begin en aan het einde te rappen (iets met bitches en drugs, want cool)... en dan loopt er ook nog een Roemeens Gypsy-monster rond die af en toe iemand uit elkaar trekt en opeet. Op dat vlak pikt het -net als die no-budget trash van 20 jaar eerder- zijn puntjes nog mee.

Overigens in Duitsland op blu-ray uitgebracht onder de naam 'Demon Beast in Prison'.