Meisje (2002)

België / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Dorothée Van Den Berghe
met Charlotte Vanden Eynde, Els Dottermans en Frieda Pittoors

Muriel, een zoekend meisje (20), breekt met haar ouders, vaste vriend en het verstikkende dorpsleven om in Brussel haar onafhankelijkheid te gaan beproeven. Ze trekt in bij de ongedwongen en vitale Laura (37), een vrouw met een chaotisch liefdesleven en een groeiend verlangen naar een kind. Martha (56), Muriels moeder, leeft vanaf een afstand mee, ziet haar ingekapselde leven openbreken en ontdekt een vergeten meisjesdroom.

volledig mee eens
herkenbare film tot op zeker hoogte

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie, warme kleine film, waarbij zelfs het drama op het eind de introverte sfeer niet verstoord. Muriel wordt op zichzelf teruggeworpen in de stad, onder de paraplu van het uitgestippelde leven uit, haar hospita lijkt juist te zoeken naar een uitgestippeld leven. En zelfs de moeder blijkt minder vast in haar leven te zitten dan het lijkt.

Ayano
Ja idd...Belgen zijn cool!! Daar kunnen de Nederlanders nog wat van leren...

Erg mooie film met een integer maar oprechte Charlotte Vanden Eynde en een hete Matthias Schoenaerts

Hmm heb eerste 15 minuutjes gemist van deze film vandaag op Canvas. Maar was vrij snel mee met het verhaal en vond het mooie film! Mooie prestatie van het hoofdpersonage. 4 *

avatar van pulpjannis
Heb een best groot stuk gemist maar van wat ik heb gezien vond ik heel gaaf.
Eens kijken of ik hem ergens kan kopen.

Dustyfan
Echt, ik vond er niks aan, dit geval. Muriel is niet leuk, zelfs niet een beetje sympathiek, ze heeft niks om mij voor zich te winnen. (Meid, wanneer ga je nou naar de kapper!?)
Haar liegen is dom en ik snap echt niet waarom ze dat nou zo nodig moet.
En de probleempjes stapelen zich maar op, ojee... wat kijkt ze toch treurig. Schei toch uit, ga leven! Trut!

En tenslotte, jawel, kan er nog wat emotie vanaf, eindelijk....

3,0* zei ik? 2,0* is meer dan genoeg.

FisherKing
sydney schreef:
Ik proef het er toch heel duidelijk aan af in deze film. Er wordt mijns inziens niet genoeg of onvoldoende ruimte gegeven aan de kijker om zelf de richting te bepalen. Dat hoeft niet erg te zijn, daar moet je alleen van houden.

Ja. Er worden enorme brokstukken drama op je afgevuurd. En dat is enorm slecht voor een scenario.

Bovenal, en daar draait het toch om, krijg je bijna geen info over de hoofdpersoon. Nou hoeft dat niet altijd, maar als een film wankelt lijkt me dat wel erg noodzakelijk.

Kijkt lekker weg, maar de regiseur lijkt zich dat nauwelijks te beseffen, geeft slecht regie, en probeert in montage er nog wat van te redden, en mag zich in de handen knijpen met zo'n getalenteerde cast, die uiteindelijk te weinig ruimte krijgt.

Genietbaar 3*

sambal
ik zie niej vaak films die door belgen geregiseert zijn
dan denk ik aan die mensen die alleen maar vrolijk zyn
maar tog was die film iets dat ik niej van belgen verwacht had
mooie film waar nederlandse regiseurs nog iets van kunnen opsteken

robertus65
Valt wat tegen, er gebeurt gewoon te weinig

avatar van darkjaap
je moet er van houden denk ik ikzelf vond hem een beetje te langdradig hij was wel goed ofso maar zelf hou ik hier ook niet zo van ..geef hem 3 *

Couch Potato
starbright boy schreef:

Héél mooi omschreven, het bespaart me weeral werk, zie!
Ik kan me vinden in deze beschrijving, en ook ik vind deze integere prent 3.5 waard!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dat de belgen films konden maken was al langer bekend! maar begin zelfs te denken dat ze hier een stuk beter in zijn dan de hollanders!
Natuurlijk heeft NL ook goede films.. maar ook een hele hoop tegenvallers..
Heb nu al een paar films gezien uit belgie.. onder andere.. het briljante Ben X die een top 10 plaats heeft gekregen.. het realistische Hel Van Tanger.. die het ook meer dan redelijk deed!
En natuurlijk deze film: Meisje.
Het goede aan deze film is dat ik de gehele film kon mee voelen met het personage.. en dat dat gevoel steeds sterker werd naar het einde toe.. het gaat over een erg onzeker meisje.. en die gevoelens van haar zijn zonder alteveel woorden toch erg mooi en duidelijk op het scherm gebracht!.
Vond haar ook een erg goede actrice waar ik nog wel meer van wil zien
Sterker nog.. de Belgische cinema wordt voormij steeds interessanter.. Mensen die nog andere goede Belgische films weten in vooral het genre drama laat het me gerust even weten
Deze film krijgt van mij een wel verdiende 4,5 sterren.. deel het de laatste tijd niet vaak meer uit.. maar de gevoelens die in deze film zitten mis ik heel vaak bij andere films!
Dikke Aanrader!!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dustyfan schreef:
Haar liegen is dom en ik snap echt niet waarom ze dat nou zo nodig moet.

En tenslotte, jawel, kan er nog wat emotie vanaf, eindelijk....

3,0* zei ik? 2,0* is meer dan genoeg.

Mijn reactie is erg laat.. maar ook erg kort:
Je begrijpt haar.. of je begrijpt haar niet.. en ik begrijp haar maar al tegoed.. onzekerheid is iets waar je niks aan kan doen..
Gewoon haar leven leiden?dat is wel een stuk makkelijker gezegd dan gedaan..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mooie ontroerende film over een meisje dat op weg is naar haar volwassenheid en worstelt met items als seksualiteit, alleen wonen, relaties met vrienden-ouders-nieuwe mensen, werk, zelfstandigheid, ... Daar tegen staan dan enkele volwassenen die duidelijk ook nog steeds op weg zijn en steeds bezig zijn met de manier van leven waarin ze geraakt zijn.

Anderzijds is het geen algemeen fenomeen en heb ik ook wel iets van 'mensen, ge moet niet verschieten dat uw kind zo reageert! praat eens met uw eigen kinderen'. Tenslote is Muriel geen tiener, maar een jong volwassene die op de vooravond staat van de volwassenheid. Maar zelf staat ze omringt met quasi labiele mensen die zelf amper weten waar ze mee bezig zijn.

Maar het is in elk geval toch overtuigend genoeg gedaan om een heerlijke Vlaamse film af te leveren.

avatar van niethie
Mijn laatste stem van het jaar 2009.

Een mooi, aangrijpend einde maar verder niet al te bijzonder. Ik kon me in het begin wel vinden in Muriel maar vond haar toch wat te wispulturig om echt sympathie voor haar op te brengen. De persoonlijkheden van de andere twee vrouwen en de rest van de film grepen me helaas ook amper aan, daarvoor was het me net iets te fragmatisch allemaal. Toch best jammer want ik keek er al een poosje naar uit om hem te zien...

2,5 sterren

Helemaal geen slechte film. Het meisje Muriel is een 'loner' die het allemaal wel gezien heeft. Maar dan .... verliefd ! Ze wordt dan mooi en sprankelend. Goed geacteerd, hoor.

avatar van zamna
Zeker geen slechte film maar ik had misschien moet je gewoon een meisje zijn om veel empathie te voelen bij deze film.

Meneer Bungel
Fijn, klein filmke met een sterke rol van Vanden Eynde. Het is allemaal wat fragmentarisch, maar het komt van begin tot einde wel net steeds wat dichter op de huid, uitmondend in een heel flinke finale. Toch had ik er wel wat meer van verwacht en levert het dan ook geen uitzonderlijk hoge score op.

3,5*.

avatar van cammy
de film had als goede punt dat je heel goed kon inleven in het personage. je ziet je eigen dromen die je, Als je jong bent hebt. Maar wat mij soms een beetje stoorde was de traagheid en soms voorspelbaarheid van het verhaal. Een ander ding wat mij opviel was dat de regisseur het vond dat ieder vrouwelijk personage wel minstens één keer naakt in de film moest voorkomen, inclusief de Oma

Een wat speciale, maar daarom niet minder mooie film.
De vertolkingen zijn uitstekend, vooral van Charlotte Vanden Eynde en Els Dottermans.

Een intieme, huiselijke vrouwenfilm; aan de ene kant intrigerend en fascinerend maar aan de andere kant ook bevreemdend,"gemaakt" en zelfs doelloos. Deze kleinschalige film is zeker geen lichte kost. De regisseuse zit de vrouwen letterlijk op de huid, het naakt wordt nuchter in beeld gebracht en het eerste beeld is een pluk schaamhaar (waarschijnlijk een poging van Dorothéé Van Den Berghe om duidelijk te maken dat zij de kijker de vrouwen "helemaal" wil laten kennen). De dialogen kwamen bij regelmatig dikdoenerig over.

Redelijk drama met ook een kleine rol van ster in wording Matthias Schoenaerts.

Wanneer Muriel, het Meisje, uit haar kamer werd geflikkerd en terugging naar haar vroegere vriendje en haar gewillig aanbood alsof er niets gebeurd was, dacht ik: "Jij godverd**** hoer"

En wanneer later in de film haar mama naast haar in bed kwam liggen moest ik toch even mijn blik afwenden want de cleavage van een vrouw van 50+ dat is iets wat ik NIET wil zien, en het werd dan ook nog eens behoorlijk full frontal in beeld gebracht.

Voor de rest best wel genoten van deze film, wel iets typisch voor vrouwen aangezien het vooral over realties gaat.

Ik heb met dit bericht overigens niet de bedoeling vrouwen/meisjes te disrespecteren, er is wel een verschil tussen een mooi en lelijk en tussen een (huis)vrouw en een hoer. Deze film toont aan dat alle vrouwen iets hoerigs hebben. Dat mag toch gezegd worden?

Sociaal schets dat zowat aansluit met wat de Britten graag maken over het werknemersmilieu : de betrachtingen, relaties, familie, ontgoochelingen....
Er worden heel wat gedachten en situaties in de film gestopt wat het geheel zo wat van de hak op de tak doet verlopen.
Toch blijft de film genietbaar met enkele goede scènes en met een Charlotte Vanden Eynde die haar rol van jong meisje, introvert, maar bereid haar geluk na te streven, maar helaas niet bepaald wordt gespaard.

avatar van Brix
Morgen (6 mei) te zien op TV > NPO Cultura > 12:42 uur

avatar van Dogie_Hogan
Brix schreef:
Morgen (6 mei) te zien op TV > NPO Cultura > 12:42 uur
Vanmorgen voor 8 uur in de ochtend een herhaling. Begin gemist.

avatar van BlueJudaskiss
Aanfluiting.

Ik heb hier de naam Moodysson een paar keer voorbij zien komen... 'Meisje' kan nog niet eens in de schaduw staan. Vreselijk. Op z'n Belgisch weer heel veel rond de hete brij heendraaien, met een totaal oncharismatische hoofdrolspeelster. Ik ben heel lang fan geweest van Belgische films maar na gisteren ook al het tegenvallende Noordzee Texas ga ik toch tzt die mening een keer herzien.

avatar van riefenstahl
Mooie ontroerende film met een fantastische (en buitengewoon aantrekkelijke) Vanden Eynde.
Een subtiele, menselijke film die je pakt of niet, zoals blijkt uit de recensies hierboven.
Ik heb genoten; de manier waarop je een stuk uit het leven van diverse personen volgt doet een beetje Zweeds aan met leuke dialogen en de emoties die daar bij horen. Alle acteurs waren overtuigend, iets wat je van NL films niet zo vaak kan zeggen.
Een topper wat mij betreft.

meisje opgenomen op m'n recorder, weer eens een nederlandstalige film, ik ging er eens voor zitten met de gedachte: hoelang duurt het voor ik de eerste volledig blote vrouw of man zie?
en ja hoor, seconde 5 (!) : schaamhaar.....en vervolgens het meisje op de weecee, weer schaamhaar....2 minuten later: volledig blote vrouw.....allebei volledig a-functioneel....ik heb 'm niet verder gekeken, en meteen gewist.....