Meisje (2002)

België / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Dorothée Van Den Berghe
met Charlotte Vanden Eynde, Els Dottermans en Frieda Pittoors

Muriel, een zoekend meisje (20), breekt met haar ouders, vaste vriend en het verstikkende dorpsleven om in Brussel haar onafhankelijkheid te gaan beproeven. Ze trekt in bij de ongedwongen en vitale Laura (37), een vrouw met een chaotisch liefdesleven en een groeiend verlangen naar een kind. Martha (56), Muriels moeder, leeft vanaf een afstand mee, ziet haar ingekapselde leven openbreken en ontdekt een vergeten meisjesdroom.

Ik heb de film vorig jaar gezien in de bios in België.
Erg mooi gefilmd. Persoonlijk vond ik het een ontroerende, gevoelige film.
Ik ben blij dat hij nu eindelijk toch nog in Nederland gaat draaien.

Menni
Geweldig dat 'ie toch nog zo redelijk snel in Nederland gaat draaien! Heb in Rotterdam de nogal huiverig voor de Nederlandse distributie zijnde Dorothée van den Berghe kort gesproken en 'r beloofd dat ik haar prachtige film flink zou gaan promoten. Was dus niet eens per se nodig, niettemin verdient deze alle 'word of mouth' die 'ie kan krijgen. Moodysson had 'm kunnen maken.

FisherKing
Menni schreef:

Moodysson had 'm kunnen maken.

Lukas houdt zich bezig met belangrijkere dingen, gelukkig.....

Menni schreef:

Moodysson had 'm kunnen maken.

Ik heb hem nog niet gezien, maar die stelling betwijfel ik...

Bekijk 'm dan eerst 's.. *zucht*
En FisherKing, Meisje gaat over een tienermeisje in nood, aangrijpend doch tegelijkertijd met een feelgood-tint verbeeld. Of je de film nou goed vindt of niet (ik zie bij jou ook nog geen stem?), de gedachte aan Moodysson is zodoende echt niet zo vreemd. Wat aan zijn films is 'belangrijker'? 't Is gewoon mijn manier van aanbevelen, iets mis mee?

FisherKing

Bekijk 'm dan eerst 's.. *zucht*

Sorry voor het sarcasme Deze film wil ik natuurlijk erg graag zien; hoorde al goede verhalen tijdens IFFR dus aandacht was al gewekt....

Menni
(gelieve niet te vallen over gebruik van de term 'tienermeisje', 't scheelt maar een jaartje )

neo (crew)
Leefde totaal niet met Muriel mee en het hele verhaal was erg saai. Het einde was gelukkig wel goed, maar toen was het al te laat voor mij. 1.5 sterren

avatar van mdj
mdj
Mooi geacteerd, rustige film over een doodgewoon meisje. Maar dat is ook wel een beetje het probleem denk ik dat ze zo doodgewoon is. Meisje uit de provincie wil het volwassen leven ontdekken in de stad. Het verhaal is niet erg origineel, deze Muriel is geen uniek of apart geval. Gezien de titel zal het wel niet de bedoeling zijn geweest een uniek verhaal te vertellen (eerder andersom), maar daardoor vond ik de film wat al te gewoon.

sydney schreef:

Ik heb hem nog niet gezien, maar die stelling betwijfel ik...

Die stelling betwijfel ik nu nog. Ik heb de film net gezien. Niet dat de film slecht is! Integendeel! Ik heb wel genoten van de manier waarop het verhaal van Muriel verteld wordt. Heel oprecht en het is wel een verhaal over de zoektocht naar jezelf. Dat is dan wel weer Moodysson achtig. Ik denk echter dat Moodysson één ding niet zou doen en dat is het onnodig inbrengen van levensadviezen. Bij "meisje" is zelfs vreemdgaan een goed advies die elke moeder die 35 jaar met dezelfde man is getrouwd dient op te volgen. Nogmaals er zitten onnodige suggestieve wenken in, waardoor de mening van de regisseur te overduidelijk in het verhaal is verwerkt. Niet dat dit niet mag hoor! Maar hier is sprake van overkill.

De film an sich was wel uiterst genietbaar. 3,5*

sydney schreef:

Dit haal ik totaal niet uit deze film. Wat die moeder vindt, is nog niet meteen een wijze les voor ons allemaal, en al helemaal niet automatisch exemplarisch voor de mening van de regisseur.

sydney
Ik proef het er toch heel duidelijk aan af in deze film. Er wordt mijns inziens niet genoeg of onvoldoende ruimte gegeven aan de kijker om zelf de richting te bepalen. Dat hoeft niet erg te zijn, daar moet je alleen van houden.

sydney schreef:

Er wordt mijns inziens niet genoeg of onvoldoende ruimte gegeven aan de kijker

Ruimte heb je niet, ruimte neem je.

Menni schreef:

Ruimte heb je niet, ruimte neem je.

Dat klopt. Maar die ruimte kan je ook ontnomen worden door al te suggestief te zijn.

Menni
Dan neem je ruimere ruimte..

Kan me voorstellen dat men Moodysson films ook van opgedrongen moraal beticht. Zo veel anders is beider aanpak niet. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat Van den Berghe over dezelfde kwaliteiten beschikt als Moodysson.

Menni schreef:

Dan neem je ruimere ruimte..

Dan kan ik net zo goed zelf die film herschrijven en verfilmen.

Halve ster verhoogd. De film blijft toch meer hangen dan ik in eerste instantie dacht.

sydney schreef:

Dan kan ik net zo goed zelf die film herschrijven en verfilmen.

't Is dat je het zelf zegt, ik wilde maar al geen opmerkingen maken over stuurlui enzo .

sydney

Een Belgische film, heel mooi gefilmd en prachtige acteerprestaties van de hoofdrolspeelster Charlotte Vanden Eynde. Deze film verdient voor mij zeker 4*.

avatar van 93.9
soms moeilijk te verstaan, maar absoluut een goede film!!!!!!!
4 sterren

avatar van 93.9
Hij leek zeker wel op een moodysson film .
Ook in deze film het verhaal van een jong meisje dat snel bergafwaards gaat.
Net als bij Lilya 4Ever had ik ook hier weer vaak dat gevoel van:meisje,doe dat nou niet.

goede film de Belgen zijn verder met film's maken dan ons Nederlanders

savi_7 schreef:
goede film de Belgen zijn verder met film's maken dan ons Nederlanders

Naja, daar zal ik maar niet al te serieus over nadenken...
Aangezien er genoeg Nederlandse films zijn die een meesterwerk genoemd kunnen worden...
(Ik noem: De Tweeling, Soldaat van Oranje, Simon, Turks Fruit, etc.!)

sorry... met hoge verwachtingen gaan kijken.. maar behalve al dat naakte gedoe lol.. beviel het me niks.. 2*

Wat me meteen opviel was het "Manneke Pis"-sfeertje: outsider die via de stad zichzelf komt te exploreren. Muriel verlaat het dorp, maar het dorp verlaat haar niet:

Haar vroegere vriendje Luc achtervolgt haar tot in het museum, waardoor ze haar betrekking verliest als suppoost.

Er is de steeds terugbellende moeder

Er worden nogal wat conflictsituaties opgezocht in deze film: maar dan vraag ik mezelf af: waarom is één van de sleutelscènes (waarin Muriel en Laura het met elkaar aan de stok krijgen, kort nadat Alain Laura's huis verliet) zo krakkemikkig in beeld gebracht: het heeft iets weg van een toneelscène dat gaf mij de indruk dat er niet meteen een afdoende oplossing was gevonden voor die betreffende scène.

Dat is spijtig te noemen, temeer ik dit onderging als een natuurlijk aandoende film. Er bekroop mij het gevoel dat de film voorbijsnorde aan bepaalde, potentieel interessante personages (de vader & moeder van Oskar, de vader van Muriel, om er maar drie te noemen) ... maar dat dit een film was die aanvoelde als een sjaal op een winterochtend, dat kan ik niet ontkennen

avatar van Flipman
Mooie Film, moest het meer hebben van de emoties die het beeld sprak dan van de tekst. Er zijn vast meer Films die het zo doen, maar die zie ik nooit zo vaak.

't Einde viel me wat tegen. In principe was 't verhaal al wel afgelopen, maar toch stopte de Film te abrupt.

Daarom geef ik de Film 'n drie en 'n half, maar omdat de soundtrack zó mooi was, geef ik 'm toch 'n vier.

Viel me tegen, 3*

avatar van jordybeukeboom
- Geluid te zacht
- Wat te oppervlakkig
- Verder best leuk/goed

3 sterren

avatar van mikey
Die Belgen, geef ik toe, kunnen heel wat betere films maken dan de Nederlanders. Aardige schets. 3,5