Chapaev (1934)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Georgi Vasilyev en Sergey Vasilyev
met Boris Babochkin, Leonid Kmit en Varvara Myasnikova

Deze film is gebaseerd op het boek over Vasili Ivanovich Chapaev (1887-1919), die bij leven de commandant was van de 25ste divisie van het Rode Leger. Chapaev was een ongeschoolde boer en een veelvuldig gedecoreerde held uit de Eerste Wereldoorlog en later in de Russische Burgeroorlog, die meteen volgde op de Russische Revolutie. Deze man van actie vocht altijd aan de kant van de arme mensen. Zijn troepen bestonden uit boeren, net zoals hijzelf. Niet in staat om te lezen of schrijven, kon hij briljante gevechtstactieken demonstreren door aardappelen te verplaatsen op de tafel. Hij verloor nooit één gevecht tegen de ervaren generaals van het leger van de tsaar.

Onevenwichtige film die enerzijds de kijker verveelt met catechesatie:we zien hoe een volkscommissaris de brute held omvormt tot een modelcommunist,en anderzijds een schitterend oorlogsspektakel met vaak sublieme cinematografie en briljante scènes als die met de pianospelende witte officier en zijn lakei wiens broer hij heeft laten executeren.
Hoogtepunten zijn echter de gevechtssequenties,zeer goed voor die tijd en nu nog.Dat Eisenstein,Bondarchuk of Jancso erdoor beinvloed zijn zal niet verbazen,maar dat Peckinpah een shot hieruit letterlijk citeert in The wild bunch ,is toch opmerkelijk.

avatar van Darbie
Symplistische propaganda-film in de geest van ' Stalin peutert even in z'n neus en dan slaat de voltallige vijand op de vlucht '.

Is - en dan spreken we over 80 jaar geleden - wel bijzonder mooi gefilmd !!!