Juno and the Paycock (1930)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Barry Fitzgerald, Maire O'Neill en Edward Chapman

Tijdens de Ierse revolutie erft een familie een groot bedrag. Ze leiden een rijk bestaan, en vergeten de belangrijkste normen en waarden van het leven. Wanneer ze de erfenis kwijtraken moet de familie weer een arm bestaan leven.

avatar van Fikret8
Opvallend.. een 4,8 op IMDb terwijl de film hier een veel hogere beoordeling krijgt.

avatar van otherfool
Moeilijk te harden toneel-adaptatie, deze vroege talkie van Hitchcock. Flauwe humor en onnozele typetjes te over, moeizame dialogen en een behoorlijk saai en langdradig verhaal.

1*.

avatar van Erick1985
Gelukkig op dvd kunnen krijgen. Ik had letterlijk het laatste exemplaar te pakken op amazon.co.uk. Prachtig hoesontwerp met deze zelfde cover zoals hierboven; (originele filmposter van toen neem ik aan). Beeldkwaliteit is erg mooi moet ik zeggen.

Helaas geen Engelse ondertiteling, dus het ouderwetse Engels / Iers is zeer slecht en soms helemaal niet te verstaan (mede ook door de, toen nog, lage opnamekwaliteit). En kreeg ook het idee dat het verhaal eigenlijk niet echt inhoud heeft.

Deze film op dvd gekocht en dus eigenlijk gewoon "voor de heb", en om natuurlijk compleet te zijn met alle Hitchcock films.

2 sterren.

avatar van RuudC
Het voelt inderdaad aan als een toneelstuk. Ik vind het niet eens een heel slechte film van Hitchcock, maar hij is sterk verouderd, traag en bijzonder lastig te volgen zonder ondertiteling. Ik wist weer even hoe ik me voelde als kind, toen ik nog geen Engels sprak en verstond. Ik pikte hier en daar nog wel woorden uit en af en toe hele zinnen, maar de ruis en de oude accenten maken het compleet volgen zo goed als onmogelijk. Halverwege uitgezet, want het had eigenlijk geen enkele zin om verder te kijken.

Eens met Erick. Lastig te volgen door het matige geluid van 1930 en de Ierse dialecten. Echt voor de heb ook op dvd aangeschaft. De film is veruit de minste van de bijna 50 Hitchcock's die ik zag en de enige die nauwelijks de moeite waard is. Vond het komischere eerste uur minder dan het het dramatische laatste half uur. De actrice die Juno speelt, redt de film nog enigszins.