• 8.254.655 stemmen

Drama | 82 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Maxwell Shane

Met onder meer: Vittorio Gassman, Gloria Grahame en Ann Robinson

IMDb beoordeling: 6,9 (923)

Plot The Glass Wall

"THE 10-HOUR MANHUNT...that tore New York apart!"

Na de Tweede Wereldoorlog wil Peter Kaban, een vluchteling uit Hongarije, wanhopig naar de Verenigde Staten. Hij reist met een schip naar de VS, maar hij kan geen asiel krijgen wegens het ontbreken van de juiste documenten en hij moet van de Immigratiedienst aan boord blijven. Peter probeert illegaal het land binnen te komen: hij overmeestert op een onbewaakt moment een bemanningslid en hij raakt gewond bij zijn vluchtpoging. Aangekomen in New York gaat Peter op zoek naar de voormalige piloot en nu jazzmuzikant Tom, wiens leven hij in de Tweede Wereldoorlog gered heeft en die hem aan de juiste documenten kan helpen. Onderweg leert Peter de werkloze en goedgelovige blondine Maggie Summers kennen, die zijn wond verzorgt. Tom leest in de krant over Peter en hij informeert de politie. Samen met de inmiddels gearresteerde Maggie probeert Tom de voortvluchtige Peter te vinden, wat niet meevalt in een grote stad als New York.

imageimageimageimageimageimageimage

Maggie Summers

Inspector Bailey

Tanya aka Bella Zakoyla

Mrs. Hinckley - Landlady

Eddie Hinckley

Freddie Zakoyla (as Joseph Turkel)

Mrs. Zakoyla (as Else Neft)

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Maxwell Shane kreeg voor deze film een Award op het Locarno International Film Festival.

stinissen (crew films & series)

Vittorio Gassman als de imigrant uit Hongarije komt overtuigend over de film is snel en heeft mooie zwart-wit beelden.

Ook kleine rol van de mooie Robin Raymond maar de echte topper in deze film is toch met afstand de mooie ster Gloria Grahame.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Interessante film over de wanhoop en pogingen van een Hongaarse immigrant/oorlogsslachtoffer om naoorlogs USA binnen te raken. Naar Hollywoodnormen een vrij rauwe film die me doet denken aan het Italiaanse neorealisme dat in voorgaande jaren tot ontwikkeling kwam. Vittorio Gassman is erg overtuigend als de Hongaarse vluchteling, al gaat hij er in zijn speech op het eind van de film nogal melodramatisch over. Gloria Grahame vind ik dan weer niet zo overtuigend als aan lager wal verzeild meisje die de touwtjes aan mekaar moet knopen. Niets tegen haar, In 'In A Lonely Place' bijvoorbeeld vond ik haar super acteren, maar deze rol gaat haar niet goed af omdat ze te veel upper class uitstraalt met dat zuinige mondje en de perfect aangebrachte make-up. Ook Jerry Paris, als de man die het vel van Vittorio moet redden, komt lauwtjes over.

De echte sterren van deze film zijn voor mij de straatshots van New York anno 1951 (afgaand op de reclamepanelen voor 'Red Mountain' met Alan Ladd, ergens op de achtergrond) die bijna continu aanwezig zijn, waardoor je een soort docu-gevoel krijgt. Times Square is indrukwekkend, en uiteraard ook The Glass Wall, zijnde het UN-gebouw, met binnenscenes en al, waarrond de finale van de film draait. Wat dat laatste betreft, kreeg ik wel een beetje het gevoel dat promo van de (toen recent opgerichte) UN een belangrijk onderdeel van deze film is. Behalve deze iconische beelden van New York, krijgen we ook nog de onderkant van de Amerikaanse samenleving te zien in de vorm van straathoertjes, cabaret en gekmakende lunaparken. Last but not least is er plaats geruimd voor de jazzgrootheden Jack Teagarden en Shorty Rogers die van jetje geven!

Hulde aan regisseur Maxwell Shane en cameraman Joseph F. Birco (toch een latere oscarwinnaar) om dit alles op inventieve wijze en perfect belicht (die nachtscenes!) in beeld te brengen.

avatar van Brix

Brix

De review van mede MM gebruiker Bobbejaantje maaide het gras wel voor mijn voeten weg.

Hij past bijna perfect op mijn eigen mening betreffende de film.

Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Grahame heb ik altijd een lelijk eendje gevonden, met snaveltje en al, maar acteren kon ze wel.

Hier legt ze het echter af tegen Robin Raymond, die in haar korte rol het acteerwerk van Grahame bij verre overtroefde.

De speech van Gassman in het UN gebouw haalde voor mij wel een halve ster van de waardering af.

jammer.

Wel leuk om de film, die in Nederland onder de titel "Zwervers der Twintigste Eeuw" in de bioscopen te zien was destijds, gezien te hebben.

Verrassend te zien dat Ivan Tors (geboortige Hongaar- en o.a. dierentrainer van beroep) zowel het verhaal schreef als ook deze film produceerde.

Ik kende hem vooral van TV series en films met dieren in belangrijke rollen, Zoals Daktari, Flipper, Cowboy in Africa, Namu the Killer Whale , Gentle Ben, Salty etc.