The Sorcerers (1967)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Michael Reeves
met Boris Karloff, Ian Ogilvy en Catherine Lacey

Dr. Monserrat, een oudere professor, vindt een hypnosemachine uit waardoor hij handelingen en gevoelens van mensen vanaf afstand kan beïnvloeden. Zijn verbitterde vrouw maakt echter misbruik van de machine om zich zo aan de jeugdelijkheid van feestganger Mike te laven en drijft de labiele man het criminele milieu in.

avatar van tovenaar
Wauw, dit moet ik eigenlijk wel gaan kijken vrijdag!

avatar van blabla
Als je je naam serieus wel ja.

Linda
dit vind ik echt de allerslechtste horror die ik ooit heb gezien. wat een gigantisch misbaksel. vond het verhaal al niet al te bijzonder maar ze hebben er echt niks van kunnen maken.

zeg nou zelf : een oma die erop geilt om een man voor haar te laten moorden. dat slaat toch werkelijk nergens op!

stem vergeten : 1 ster

avatar van Macmanus
Nu klopt de eerste zin bij deze film niet meer Linda

Linda
Hehe nou dan is dit de op een na slechtste horrorfilm die ik ooit heb gezien

Karloff speelt redelijk, leuke sixties liedjes en een paar aardige momenten. Als geheel stelt de film echter niet veel voor. Slap verhaal, waslijst aan clichès en heel veel hersenloze dialogen. 2 sterretjes.

avatar van Bombong
Michael Reeves overleed op 25-jarige leeftijd en heeft ons slechts 3 films nagelaten. Zijn derde, Witchfinder general, is zonder enige twijfel zijn meesterwerk (ga die zien!). The sorcerers, zijn tweede, is een echte lowbudget-film (het meeste geld ging geloof ik op aan het salaris van Boris Karloff) en dat kun je ook wel zien. Neemt niet weg dat het een erg charmant filmpje is met een authentieke sixties-sfeer. Ik vond 'm in ieder geval erg aangenaam om te zien.

Meneer Bungel
Erg vermakelijk filmpje dat me voor het eerst een paar(?) jaar terug verraste op de BBC en gister dus weer een re-run. Beetje vreemd verhaal en vrij rechttoe rechtaan uitgewerkt maar Karloff versus Lacey en ook Ogilvy doen het goed. De muziek en een aantal charmante dames voegen nog wat extra jeu toe. 'Witchfinder general' zal ik dan toch eens een nieuwe kans moeten geven, want die heb ik de laatste maal op de BBC vrij snel weggezapt...

Jupilerman
Vond deze wel cool eigenlijk, doet heel 60's aan maar het concept is wel leuk en die vrouw is ENG

avatar van brucecampbell
Erg leuke psychedelische horrorfilm die een mooi tijdsbeeld weergeeft van de swinging sixties inclusief coole songs en tegelijkertijd een prima bovennatuurlijk verhaal bevat. En de oudere vrouw was inderdaad eng!

avatar van Donkerwoud
Iets met een enge oma, Boris Karloff en hypnose, maar buiten de psychedelische soundtrack om weet het werkelijk waar op geen enkel vlak te overtuigen.

avatar van Biosguru
Wonderlijk dat dit zo slecht gewaardeerd wordt. Natuurlijk is het geen Big Budget film, claimt het ook niet te zijn. Maar het zit wel zeer vakkundig in elkaar allemaal, camerawerk en montage is echt erg goed, sounddesign net zo. En het is wel eens leuk om oude mensen een hoofrol te zien spelen. Zie je zelden, is ook een vorm van lef. Dat had vermoedelijk zonder grote naam (Karloff) minder goed uitgepakt.

Ik heb me er in ieder geval prima mee vermaakt, ik zat me zelfs af te vragen waarom dit geen cultstatus heeft. Het verhaal is best grappig als je, je erin verdiept. Deed me wel wat aan the box denken. Nog zon film die niet zo goed begrepen wordt.

avatar van RuudC
Ik ben het ergens wel met Biosguru eens. Het zit goed in elkaar. Camerawerk is oud en kneuterig, maar stiekem heel goed gedaan. De psychedelische soundtrack zou anno 2016 misschien zelfs in de smaak kunnen vallen. Goede rollen van o.a. Boris Karloff. Kat-in-een-bakkie, zou je kunnen zeggen. Wat ik inmiddels wel een heel vervelend euvel vind van veel oude horrorfilms, is dat de clue de gehele film door al duidelijk is. The Sorcerers bevat geen greintje mysterie en je ziet de gebeurtenissen van mijlenver aankomen. Het ouderwetse idee dat je al schreeuwende naar de tv de slachtoffers wilt waarschuwen, is iets wat vandaag de dag niet echt meer leeft. Het is vooral funest voor de spanning. Sommige scenes zijn leuk gedaan, zoals de uitvoering van de hypnose. De waarde van The Sorcerers zit 'm vooral in de nostalgie. Zij het voor fans van Boris Karloff, zij het voor horrorverzamelaars. Het is niet slecht, maar ook niet best.