Nebo Zovyot (1960)

Alternatieve titels: Battle beyond the Sun | The Heavens Call | The Sky Is Calling

Sovjet-Unie
Sciencefiction

geregisseerd door Mikhail Karzhukov, Aleksandr Kozyr en Francis Ford Coppola
met Ivan Pereverzev, Aleksandr Shvorin en Konstantin Bartashevich

De Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zijn bezig, in een nek aan nek race, om als eerste voet te zetten op Mars. Terwijl beide partijen ploeteren om een ruimteschip te maken om deze reis te winnen, wordt het duidelijk dat Mars bewoond wordt door een "iets" dat de mensheid niet kan vatten!

avatar van stephan73
Russische science-fiction film waarvoor Roger Corman de diensten van Francis Ford Coppola inhuurde om wat extra scenes te filmen en de hele film te re-editen!

avatar van FatMike
De van oorsprong Russische produktie Nebo Zovyot, was een big-budget film aangaande de wetenschappelijke kijk op reizen door de ruimte. In enkele opzichten de voorloper van Stanley Kubrick's
2001: A space odyssey. Een realistische benadering met oog voor detail. Naar het schijnt sober en serieus.
Roger Corman kocht de Amerikaanse distributierechten en gaf de
film Engelse dubs. Daarnaast huurde hij Francis Ford Coppola in
om te re-editen en wat scenes toe te voegen met een paar
buitenaardse wezens.

Battle beyond the sun duurt ongeveer 68 minuten en dat is lang genoeg. De paar scenes vol buitenaards leven voegen weinig tot niets toe, met als resultaat dat de film er niet veel losser en/of sneller door is geworden. Ongetwijfeld wel minder serieus!
De sets zijn fantastisch, de muziek is aanwezig, acteerwerk niet storend en Coppola's monsters zijn geweldig in al hun knulligheid!
Kortom: een film om voor thuis te blijven.

Hiermee komt Battle beyond the sun op een derde plaats in mijn lijstje "mijn favoriete Coppola".
Op 2 The coversation en op 1 Apocolypse now Redux.
Nee, geen Godfather-trilogie, die overgewaardeerde rommel komt
inmiddels m'n neus uit! The terror is waarschijnlijk de enige titel
die dit lijstje nog door de war kan gooien.

...Dementia 13.........?