Istoria 52 (2008)

Griekenland
Thriller / Drama

geregisseerd door Alexis Alexiou
met Giorgos Kakanakis, Serafita Grigoriadou en Dafni Labroyanni

Tijdens een etentje met vrienden ontmoet Iasonas de charmante Penelope. Ze leren elkaar kennen, gaan samen uit en zij komt uiteindelijk bij hem thuis te wonen. Op een ochtend ontdekt Iasonas dat Penelope verdwenen is.

Is deze op dvd te krijgen?

avatar van BlueJudaskiss
Misschien in Griekenland? Kan me niet herinneren ten tijde van het IFFR te hebben gelezen dat dit in Nederland zou worden uitgebracht.

avatar van Inland Rabbit
Boeiende film.
Er wordt tijd genomen om te laten zien wat er aan de hand is en zo kruipt de film steeds verder onder je huid.
Mooi dat bovenstaand plot niet verraad hoe de vork rond Iasonos en Penelope in elkaar zit, maar dat had ik al vrij snel door. Dit is niet het het meest interessante facet echter, meer hoe hij er mee omgaat, [/spoiler de steeds terugkerende gebeurtenissen en hoe hij dat verwerkt.

De film is somber en rauw en straalt dat ook uit, in zowel soundtrack als visueel gebeuren, die heel minimalistisch zijn.
De camera neemt vaak aparte plaatsen in, door te filmen van achter luxaflex, deuren, of iemand maar half te filmen. Dit zorgt voor een afstandelijk effect, wat best goed bij de film past. Ook wordt er og wel eens een vaag trileffect ingezet (soort aardbeving, denk Fightclubscene met Pitt) en dat voegt ook best wat toe. Verder is alles zogezegd erg sober en rauw.

Persoonlijk vond ik de film erg indringend, door het panische personage dat Iasonas is. Erg goed neergezet. De sombere, rauwe sfeer werkt daarbij erg goed.
Het verhaal heb je zo door (is waarschijnlijk wel multi-interpretabel), maar het gaat meer om de ontwikkelingen van het hoofdpersonage. Erg interessante karakterstudie.

4* misschien iets te hoog, maar vond dit wel boeiend en het zou wel wat meer aandacht mogen krijgen.