Carrefour (1938)

Alternatieve titels: Crossroads | Getuigen Spreken

Frankrijk

geregisseerd door Curtis Bernhardt
met Charles Vanel, Jules Berry en Suzy Prim

Een man met in de Eerste Wereldoorlog opgelopen geheugenverlies krijgt de verkeerde status toegekend waarin hij zich aanpast ondanks een vaag gevoel dat er iets niet klopt. Chantage en terugkeer van zijn geheugen doen hem te laat het bedrog beseffen, maar een geliefde van vroeger weet hem te redden.

avatar van Darbie
Nogal toneelmatige Franse 'detective' uit de oude doos.

avatar van aSMoDeuS
Dacht even dat dit over een supermarkt zou gaan.

Geheugenverlies, persoonsverwisseling, getuigenissen en chantage zijn de ingrediënten die leiden naar een al bij al spannende en goede film.
Niet naar ware gebeurtenissen maar film vermeldt dat gelijkaardige toestanden na WO I, waarbij veel soldaten als vermist werden opgegeven, niet ondenkbaar zouden zijn geweest.
Is het slot enigszins te voorspellen, de opbouw van het intrige is best genietbaar.
Goede acteerprestaties, zeker van Charles Vanel en Jules Berry. Suzy Prim acteert al te vampachtig.