Cheng Nan Jiu Shi (1983)

Alternatieve titel: My Memories of Old Beijing

China

geregisseerd door Yigong Wu
met Jie Shen, Fhengyi Zhang en Min Zhang

Yingzi is een elfjarig meisje het Peking van de jaren '20. Haar nieuwsgierigheid leidt tot verschillende ontmoetingen. Onder andere met een jonge krankzinnige vrouw en een wees die in de buurt komen wonen, een aardige dief die naast het gezin woont.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Verzameling jeugdherinneringen aan het China van de de jaren '20. Schijnt een in China beroemd boek te zijn. Begint kinderlijk lief met bijna een klassiek, zielig kinderverhaal over een weesmeisje dat dankzij het kranige optreden van onze kleine heldin haar echte moeder terug vind. Wordt later door wat kleine politieke elementen op de achtergrond wat grimmiger.

Yingzi is een soort mix van Amelie, Apu en Annie om maar eens drie totaal verschillende filmpersonages te noemen. Het verhaal, zoals gezegd een stel opeenvolgende verhaaltjes die een beetje voelen alof er een paar deeltjes van een serie verfilmd zijn. De film heeft een nostalgische, bij vlagen poëtische sfeer en is schaamteloos sentimenteel.

Eigenlijk een beetje een Chinese kerstfilm, maar dan zonder kerstboom erin. Samen met opa en oma in Peking bij het haardvuur kijken en ze geruststellend zien knikken als ze iets herkennen en je ondertussen zelf kunnen identificeren met het kind.

avatar van Mochizuki Rokuro
starbright boy schreef:
Yingzi is een soort mix van Amelie, Apu en Annie

Ik vond het een typische mix van Amélie en mijn nichtje, maar die ken jij natuurlijk niet

Een schattige film, fraai gemaakt en samen met die andere 4e generatie films een mooi tijdsbeeld vande naieve Chinese cinema van die tijd. Het had meer weg van de jaren 60 (King Hu's Touch of Zen kwam in mij boven), dan ander post-Culturele Revolutie cinema.