L'Impossible Monsieur Pipelet (1955)

Alternatieve titels: Mijn Dochter Is Verliefd | The Impossible Mr. Pipelet

Frankrijk

geregisseerd door André Hunebelle
met Michel Simon, Etchika Choureau en Mischa Auer

Mauritius Martin is postbode. Zijn echtgenote Germaine is conciërge in een Parijs flatgebouw waar eveneens de eigenaars wonen, het echtpaar Richet. Hun dochter Jacqueline is geslaagd voor haar baccalaureaat en dat is de gelegenheid om de gebeurtenis met de hele familie te vieren, in gezelschap van oom Robert, tante Mathilde en hun zoon Jojo, die hoopt een bekende bokser te worden. Maar Mauritius is niet gelukkig met de steeds opdringerige avances aan Jacqueline door Georges, de zoon van de eigenaar en student in de geneeskunde. Hij begint erover te praten met diens vader, die beweert dat hun sociale posities hen scheidt en dat er geen sprake van een huwelijk zou kunnen zijn.

avatar van Metalfist
Louis de Funès en de conciërge

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet heel veel verwachtingen had van de Debuutjaren van Louis de Funès DVD box toen ik hem aanschafte. Ik vermoedde dat het om Franse niemendalletjes die enkel en alleen bestaansrecht hadden wegens de rol van de kolerieke Fransman. Wat bleek echter? La Bande à Papa was vermakelijk, maar Boniface Somnambule was niet al te denderend. Vooral een erg kleine rol voor de Funès en ik hoopte dat L'Impossible Monsieur Pipelet hem net iets meer screentime ging opleveren.

Wat overduidelijk het geval is. Een hoofdrol is het natuurlijk niet, maar de Funès speelt Robert, de schoonbroer van de hoofdpersoon en logischerwijs de oom van diens dochter. Robert is van een ander karakter dan Maurice en dat levert in ieder geval een paar leuke scènes op. De focus ligt echter vooral op Maurice, de man met principes, die de toekomst van zijn dochter door het raam ziet gaan wanneer deze begint te daten met de zoon van de eigenaars van het appartementsblok waar hij conciërge is. Ook daar botst het tussen Maurice en de eigenaars (merkwaardigst is een scène waar Maurice weigert een petitie rond te brengen om een vrouw van 'lichte zeden' het gebouw te doen verlaten) en ook dat geeft wel wat vonken. Verwacht niets al te bijzonders, maar wel vermakelijk genoeg voor een klein anderhalf uurtje. Vreemde titel trouwens aangezien er nergens een monsieur Pipelet aan te pas komt, maar blijkbaar is dit een nickname voor conciërges die stamt uit het Les Mystères De Paris boek van Eugène Sue.

Redelijk grote bijrol dus voor de Funès die hier en daar al wel wat een schim laat zien van het temperament waar hij later echt bekend mee zou worden. De hoofdrol is dus weggelegd voor Michel Simon. De excentrieke Zwitser (hij bouwde zijn huis vol met tunnels zodat zijn apen vrij konden rondlopen en er slingerde bovendien een grote erotische collectie in het rond) is in ieder geval goed op zijn plaats en draagt de film. Etchika Choureau speelt zijn dochter Jacqueline zonder al te veel indruk en datzelfde geldt ook voor haar geliefde Louis Velle. Leuk rolletje nog wel voor Maurice Baquet als oudste zoon van de Funès.

Beetje jammer van Boniface Somnambule, want anders had dit een serieuze aanrader geweest. L'Impossible Monsieur Pipelet is geen unicum in de Franse cinema, maar het is zo'n typisch klein filmpje dat zich afspeelt in een stadje in de jaren '50. Altijd leuk om eens in ondergedompeld te worden en al helemaal indien er een deftige cast aan te pas komt.