Morgan (2016)

2,73

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Luke Scott
met Kate Mara, Anya Taylor-Joy en Paul Giamatti

In een afgelegen laboratorium bevindt zich een kunstmatig gecreëerde levensvorm die zich snel lijkt te ontwikkelen. Een bedrijfsadviseuse (Kate Mara) wordt ingeschakeld om het wezen te evalueren. Het is aan haar om te bepalen of deze moet worden vernietigd.

32 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van schram101

geplaatst: 28 mei 2016, 12:20 uur [permalink]
Intrigerende teaser. Als het maar niet zo debiel wordt als Splice, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.

avatar van Corcicus
geplaatst: 31 mei 2016, 22:22 uur [permalink]
Mijn interesse is zeker gewekt.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 27 juni 2016, 16:42 uur [permalink]
Aangekocht door 20th Century Fox; release: t.b.a.
Luke Scott is de zoon van Ridley Scott, die ook betrokken is bij deze film als producer.

Nieuwe trailer geplaatst

geplaatst: 27 juni 2016, 17:42 uur [permalink]
Dit lijkt me er weer één om in de gaten te houden.
Heb er iig veel zin in.

avatar van tattoobob

geplaatst: 25 augustus 2016, 23:12 uur [permalink]
schram101 schreef:

Splice was tof.......de trailer sla ik over maar ik ga hem zeker zien.

geplaatst: 31 augustus 2016, 03:50 uur [permalink]
Op 11 september komt de zoon van Ridley Scott zijn film voorstellen op het FFO2016.

avatar van barcam
geplaatst: 28 september 2016, 17:24 uur [permalink]
De eerste film die bij me opkwam om mee te vergelijken is Splice die ik toch stukken beter vond.
Positief is de uitstekende cast en goede spanningopbouw.
Nadeel is dat je van in het begin al voelt dat het slecht zit met het Dna geklooi.
De finale is totaal ongeloofwaardig en te voorspelbaar.
Wel leuk om de keigoede acteur Paul Giamatti nog eens op dreef te zien.
Goed om eens gezien te hebben maar had toch iets meer verwacht van de zoon van Ridley Scott.

geplaatst: 2 december 2016, 01:17 uur [permalink]
Ik ga er morgen naar kijken, maar als ik de eerste reakties zo zie, had ik er toch meer van verwacht. Toch eerst zelf maar eens kijken.

geplaatst: 2 december 2016, 12:42 uur [permalink]
Het verhaal lijkt me op Ex Machina (2015) lijken. Heb echter nog niet de trailer en film gezien.
Is deze beter dan Ex Machina?

avatar van mixmaster
geplaatst: 2 december 2016, 15:03 uur [permalink]
Ik heb zeker genoten van deze film, de film heeft een trage opbouw maar dat is juist wat deze film zo goed onderbouwd.
Langzaam maar zeker bouwt de spanning zich op en laat je je meeslepen naar een mooie climax.
Misschien een beetje voorspelbaar maar dat mag de pret niet drukken.
Acteerwerk en camerawerk zijn prima.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 3 december 2016, 00:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Persoonlijk vind ik het best wel een aardige film. En om nou te zeggen dat het heel voorspelbaar was kan ik niet zeggen ik zag in ieder geval niet aankomen dat die bedrijfsadviseuse (Kate Mara) iedereen nog dood schoot op het eind, maar dat Morgan het niet zou overleven had ik wel verwacht
Ik vind het een prima debuut film van Luke Scott.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 3 december 2016, 13:55 uur [permalink]
Morgan

Zoekend naar een film voor de Firday Night Movie Night waren we gestuit op Morgan wat, op het eerste oog er uitstekend uitzag maar achteraf was de film toch donders slecht. De film heeft geen toevoegende waarde en komt eigenlijk op niks uit. De film is gebaseerd op een slecht verhaal en de uitwerking laat dat ook wel zien, die was ook niet al te goed.

Dat de film “Morgan” zich aan de wensen overlaat is duidelijk te merken aan de start van de film, de film kent geen power nog feelings waardoor je eigenlijk al bij de beginnende minuten op instorten staat, traag, saai en zonder spektakel dendert Morgan voort.

Ik heb eigenlijk niet al te veel te vertellen over de film “Morgan”. De gehele film vond ik gewoon saai, het verhaal onder andere ook. De film verteld een verhaal wat erg leek op de film Ex Machina (2015) die mij wel erg beviel. Het concept van deze film is gewoon erg slecht en ik heb me totaal NIET vermaakt, slechte beginner voor de maand december, jammer!

avatar van Corcicus
geplaatst: 3 december 2016, 16:37 uur [permalink]
Zeer matige vertoning die zeker geen bioscoopbezoek waard kan geweest zijn.

avatar van Solipsis
geplaatst: 4 december 2016, 02:00 uur [permalink]

Haha!

Ik vond splice wel grappig maar het was inderdaad ook debiel. Maar ja als je met DNA gaat klooien kan het altijd debiel worden zeg maar.

Muziek door Max Richter - die is fijn..

avatar van stormfox
geplaatst: 5 december 2016, 11:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Morgan lijkt inderdaad veel op Ex Machina, die ik zelf beter vond.
Toch wist ik mij goed te vermaken met Morgan omdat het acteerwerk, personages, omgeving en soundtrack kwalitatief waren. Het weer terug zien van Rose Eleanor Arbuthnot-Leslie (Game of Thrones) was een aangename verassing.

Helaas ging de film helemaal de fout in met het einde. Stiekem hoopte ik dat Morgan het
zou lukken om te ontsnappen, maar Morgan gaf toe aan haar geprogrammeerde killer-instinct
en moest daarom dood.
Dat de Risc-consultant ook een kunstmatige levensvorm was, zag ik overigens al aankomen.

Enfin, ik ben nog aan het nagenieten van de goede soundtrack en kan deze film aanraden aan Ex-machina en Splice fans.

avatar van Solipsis
geplaatst: 5 december 2016, 18:10 uur [permalink]
Gezien nu

Vanwege het onderwerp lijkt de film onvermijdelijk op Ex Machina, maar daar voorbij valt het wel mee met de overeenkomsten. Eigenlijk vond ik het in vergelijking een simpelere film over een potentieel ingewikkeld onderwerp.

Films over een freak van verscheidene soorten, die al dan niet begrepen of vernietigd dient te worden hebben we al vaker gezien. Bij Ex Machina is er op de een of andere manier wat meer existentiële betekenisgeving, ook al wordt er in Morgan heus wel wat aandacht gegeven aan ambiguiteit van het subject.

Ik vond het aardig en een beetje typisch, ondanks dat het probeert boeiender te zijn.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 6 december 2016, 02:23 uur [permalink]
Aardige sci-fi thriller met een interessant gegeven; een hoogontwikkeld wezen gecreëerd in een laboratorium. Een vergelijling met Ex Machina is al snel gemaakt, helaas haalt deze film dat niveau bij lange na niet. Het verhaal is vrij simpel en het acteerwerk is niet al te sterk. De enige die echt goed speelt is Giamatti, zijn scène is wat mij betreft dan ook het hoogtepunt van de film. Verder ziet het er allemaal wat mager uit en bij het slotgevecht wordt elke klap (of trap) vanuit een andere camerahoek gefilmd. Behoorlijk irritant, waarschijnlijk om het gebrek aan vechtkunst te verbloemen. De leuke twist aan het einde geeft het nèt dat kleine beetje extra waardoor ik toch op een voldoende uitkom.

avatar van Walter White
geplaatst: 6 december 2016, 09:29 uur [permalink]
Vond het geen slechte film of een hele goede was een beetje tussen in en gelukkig duurde die niet twee uur lang anders had ik hem uitgezet. Vond Kate Mara goed spelen geloofwaardig in haar rol.

avatar van vranque
geplaatst: 9 december 2016, 22:37 uur [permalink]
Ik heb wel vertrouwen in deze jongen (luke scott). Beelden waren meer dan aangenaam. Film was best vermakelijk. Kriebelt maar jeukt niet.. Ik ga hem wel volgen.

avatar van james_cameron
geplaatst: 12 december 2016, 23:15 uur [permalink]
Verdienstelijk maar verder weinig bijzonder debuut van één van de zoons van Ridley Scott, Luke (zijn broer Jake is overigens ook filmregisseur, net als halfzus Jordan). Papa deed de produktie. De film begint vrij traag en is door de vlakke personages aanvankelijk aan de saaie kant, maar gelukkig wordt één en ander een stuk energieker wanneer Paul Giamatti zijn intrede doet. Daarna ontpopt de film zich tot een vlotte, zij het vrij doorsnee gefilmde en gemonteerde thriller. Enig talent kan zoon Luke niet ontkent worden, maar of er een nieuwe Ridley in hem schuilt...

avatar van arno74
geplaatst: 15 december 2016, 13:26 uur [permalink]
Een film over een laboratorium waar een genetisch gemanipuleerde levensvorm genaamd Morgan wordt gemaakt. De vergelijking met Ex Machina (2015) is bij deze film al heel vaak gemaakt. Grotendeels is dat terecht, want het eerste deel van de film doet wel heel veel aan Ex Machina denken. Zoveel dat je het gerust jatwerk mag noemen, de opening, de soundtrack, het begin van het verhaal, de locatie (binnen en buiten), de glazen wand, de bewakingscamera's, het electronisch slot, de visuele stijl en zelfs het camerawerk is afgekeken. De eerste helft lijkt wel een soort van goedkope remake voor de TV.

Het tweede deel is een heel ander verhaal. In die tweede helft valt er niets meer af te kijken, het verhaal loopt anders, is in die zin origineel, de actie neemt toe en het laat zien dat dit, in tegenstelling tot Ex Machina, een scifihorror is, al is het einde wel een beetje flauw. In de eerste helft merk je, los van het iets andere verhaalverloop, wel dat de verschillen in de kwaliteit zitten. De dialogen zijn matig, vrij cliché en niet subtiel. Maar ondanks dat moet ik bekennen dat het best fijn wegkijkt en voor liefhebbers van een rustige scifihorror is het wel te genieten. Ik hou het op 3*.

avatar van arno74
geplaatst: 15 december 2016, 14:32 uur [permalink]
OscarW schreef:
Is deze beter dan Ex Machina?
Hangt af van hoe je "beter" definieert. De eerste helft lijkt er erg op, maar met minder filmische kwaliteit, de tweede helft heeft niets meer met Ex Machina te maken en is meer een actie/horror/thriller.
Ex Machina staat bij mij op 5* en deze op een kleine 3*.

avatar van Thomas83
geplaatst: 17 december 2016, 21:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vergelijkbaar met Ex Machina het eerste uur, alleen dan wel een stuk minder allemaal. De cast bestaat uit een hoop goede acteurs, maar het lijkt wel alsof ze hun teksten oplezen. Misschien was het bedoeld om de twist dat Lee ook gefabriceerd is te verhullen, maar dat vond ik toch wel enorm voorspelbaar. De personages ook erg oninteressant of zelfs overbodig, en zo willekeurig die dialogen in het Mandarijn(?).

Taylor-Joy is wel aardig in de titelrol, Mara kan er ook goed mee door en Giamatti is verder de enige die zijn personage nog levendig neerzet (na een introductie die hem nog even een flauw typetje laat lijken). De scène met hem en Taylor-Joy is ook veruit de beste scène, tot het allemaal erg plat wordt, een keerpunt in de film.

Dat is ook een belangrijk probleem van deze film. Er is zoveel te doen met een onderwerp als dit, maar uiteindelijk lijken de makers toch vooral in de actie geïnteresseerd. Dat verraad de mooie maar ook niet altijd passende opzwepende soundtrack al. Ineens een autoachtervolging en Bourne-achtige vechtscènes in een film die zo rustig begon.

Wel aardig vond ik trouwens dat ik halverwege de conclusie moest trekken dat de film niet echt personages heeft die duidelijk de good guy of bad guy zijn. Een dikke 2.5*.

avatar van filmkul
geplaatst: 24 december 2016, 08:04 uur [permalink]
Redelijke thriller. Het verhaal hebben we eerder gezien en is niet bijster origineel. De uitwerking had beter gekund. Het eerste deel is best aardig. Daar wordt de spanning langzaam opgevoerd en worden vragen beetje bij beetje beantwoord. Richting het tweede deel verandert de film in een ordinaire actiefilm. Best leuk, maar voldoet niet aan de verwachting. De actiescenes zijn redelijk. De twist op het eind is goed gevonden en komt nog als een aangename verrassing. De cast doet het op de automatische piloot, niemand springt er uit. 3.0/3.5

avatar van keimpeS
geplaatst: 4 januari, 13:31 uur [permalink]
Ik vond dit een goede en spannende film, Kate Mara van o.a. House of Cards zet een leuke rol neer. Je ziet het plot wel een beetje aankomen, maar dat kon voor mij de film niet verpesten. Voldoende actie, er zijn meer van dit soort genre films qua verhaal, maar dit vindt ik dan wel een erg goede!

avatar van Rickyman
geplaatst: 19 januari, 12:46 uur [permalink]
Ex machina is op alle fronten toch wel een stuk beter hoor. Dit was te traag, tam en langdradig, maar die onbekende acteurs deden het nog wel aardig.

avatar van extremezz
geplaatst: 20 januari, 23:47 uur [permalink]
Een flauw afkooksel van ex machina die dan wel goed was.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 23 januari, 14:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jaja, een beetje Splice, een beetje Ex Machina, een beetje van Maggi en een beetje van jezelf. Ik heb best wel een beetje genoten van deze film en ik hou van dit soort onderwerpen. (wetenschappers, experimenteren, geheime biologische wapens.) Mits goed uitgevoerd uiteraard en dat is aardig gelukt. Maar het is lastig om over deze film te praten zonder te spoilen. De meeste mensen vinden Ex Machina de betere film. Dat vind ik ook, maar ook weer niet veel beter!

avatar van Collins
geplaatst: 28 januari, 21:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Morgan” begint met mysterie en geheimzinnigheid en creëert zodoende een erg leuk sfeertje vol onheilspellende en raadselachtige tipjes die de verwachting wekken heel subtiel naar een boeiende verhaalkern te zullen gaan leiden.
Dat gebeurt niet. Na de introductie van de personages en de plompe onthulling van het grootste geheim (en tevens de verhaalkern), is het met het mysterieuze aspect in de film grotendeels gedaan. Er blijft natuurlijk nog wel wat mysterie hangen, maar de subtiele spanning is echt wel snel verdwenen. De film verandert zomaar in een reguliere actiefilm zonder veel diepgang. Verandert zomaar in een doorsnee film met actie- en gevechtscènes die niet wezenlijk verschillen van welke andere film uit dat genre dan ook.
Dat de actie is opgehangen aan een scifi-achtige insteek is natuurlijk wel onderscheidend, maar dat onderscheid valt na verloop van tijd weg. Dat speciale tintje wordt niet subtiel uitgespeeld, komt op het tweede plan en voorkomt derhalve niet dat we al snel in een film met weinig laag (en veel actie) belanden.
De personages in de film zijn dan logischerwijs ook niet heel gelaagd en boeiend. Wel is het verfrissend dat de beide hoofdpersonages (de actiefiguren) vrouw zijn. Bij beide vrouwelijke hoofdpersonages is trouwens in tegenstelling tot de overige personages wel voorzichtig enige karaktervorming merkbaar. Helaas zie je dat beetje opbouw in reliëf bij de vrouwen eigenlijk alleen in de veelbelovende introductiefase. Want net zoals dat geldt voor het verhaal, verdwijnt daarna ook bij hen elke diepgang ten faveure van de actie. Het zet niet door.
Het leitmotiv in het verhaal is erg onzinnig, erg overdreven aangezet en erg storend. Het gaat om de onwaarschijnlijke affectie die de geleerden voor het onderzoeksobject aan de dag leggen. De affectie voor kunstmens Morgan. Affectie die erg ver gaat, tamelijk pathetisch overkomt en absoluut niet professioneel is. Ik begrijp het wel, hoor. Dat affectieve gedrag helpt de film natuurlijk lekker op gang. Het object moet beschermd worden tegen pottenkijkers en die gedachtengang zet de boel op scherp en de actie in werking. Het is een truc die de film heel simpel vlot trekt, maar ook een truc die helaas alle psychologische diepzinnigheid uit de film weert en zo alle lekkere verwachtingen vermoordt. Heel onbevredigend.
Is “Morgan” dan een slechte film? Nee, denk het niet. “Morgan” is tot op zekere hoogte heus een vermakelijke film. Mijn verwachtingen waren gewoon hoger gespannen en dan is de consequentie dat teleurstelling de kop opsteekt.
Teleurstelling over de magere scifi-laag en over elke andere laag. Teleurstelling over het lichte suspensegehalte. Teleurstelling over de holle uitbouw van de psychologische verhoudingen. Teleurstelling over de weinige subtiele en weinig fantasierijke verhaalloop.
Ja, gewoon teleurstelling dus.
Het maakt “Morgan” tot magere doorsnee. Een reguliere actiefilm met een voorspelbaar twistje.
Het is wat het is. Ik had er al snel genoeg van.

geplaatst: 31 januari, 20:21 uur [permalink]
schram101 schreef:

Splice en debiel in 1 en dezelfde zin noemen is zowiezo debiel...

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 1 februari, 07:32 uur [permalink]
“Look, this wasn't Morgan's fault.
It was my fault. Really.
I was, like...careless.”

De mens is altijd gefascineerd geweest door het onderwerp artificiële intelligentie. Ofwel trachtte men een naar behoren functionerend levend wezen te creëren door gebruik te maken van menselijke resten zoals in “Frankenstein”. In de meeste gevallen is het een hightech ontwerp waarin artificiële intelligentie wordt verwerkt zoals in “Ex Machina” en “Uncanny”. In “Closer to God” is het clonen van een menselijk wezen het centrale onderwerp. Of zoals in “Splice” waar het manipuleren van DNA van verschillende organismen een redelijk bizar wezen oplevert. Morgan (Anya Taylor-Joy) is het resultaat van synthetisch DNA en nanotechnologie toepassingen op het neuraal netwerk van een organisme. Het is een zich snel ontwikkelend menselijk uitziend wezen wiens intelligentie en lichamelijke verhoudingen exponentieel groeien. Zoals Dr. Ziegler (Toby Jones) het enthousiast verwoorde : “A hybrid biological organism with the capacity for autonomous decision-making and sophisticated emotional responses”.

Maar zoals altijd zitten er in deze schijnbaar perfecte creatie ook wel eens gebreken. Zoals in alle hierboven opgenoemde gelijkaardige verhalen worden diegenen, die de taak als schepper van menselijk leven (in religieuze kringen zou het woord Goddelijke interventie snel vallen) op zich hebben genomen, slachtoffer van hun eigen creatie. Dat kon ook Dr. Kathy Grieff (Jennifer Jason “The Hateful Eight” Leigh) aan den lijve ondervinden. Een praatsessie met Morgan, die plotsklaps in een Franse colère schiet, eindigt met een gepiercet oog. Maar net zoals alle andere wetenschappers die zich wagen aan het creëren van kunstmatig leven, vormt er zich een emotionele band tussen schepper en schepsel waardoor de wetenschappers een nogal beschermende houding aannemen. Hetzelfde zien we hier als Lee Weathers (Kate Mara) gesommeerd wordt door het overkoepelend bedrijf om poolshoogte te nemen over de situatie en aldus de beslissing te nemen om al of niet met het project Morgan door te gaan. Zij zal naar gelang haar bevindingen de beslissing nemen om het bestaan van Morgan eventueel te beëindigen.

De film werd geregisseerd door Luke Scott, zoon van mijn “all time favorite “ regisseur Ridley Scott. Dat hij de kwaliteiten van zijn vader geërfd heeft als regisseur, is onmiskenbaar. Ook al is het verhaal niet bepaald grensverleggend, toch weet Luke Scott de spanning erin te houden. Uiteraard hebben de vertolking van Anya Taylor-Joy en Kate Mara hier ook een voorname rol in gespeeld. Morgan heeft ondanks haar menselijk voorkomen een griezelige uitzicht met haar bleek gezicht en gitzwarte doordringende ogen. Dezelfde blik als in “The VVitch”. Maar het is vooral haar houding en beheerstheid die indruk maken. Een berekende en koele blik. En toch kan Morgan elk moment transformeren in een razende furie die een dodelijke agressie herbergt. Hetzelfde kan gezegd worden van Lee Weathers. Dezelfde kalmte en nuchterheid waarmee ze de feiten benadert. Twee evenwaardige persoonlijkheden die de confrontatie moeten aangaan.

De gegeven situatie met Morgan achter gewapend glas vormde een perfecte mogelijkheid om het spanningsveld te vergroten tussen Morgan en enerzijds diegenen die haar gecreëerd hebben en Lee Weathers. Het deed me onmiddellijk terugdenken aan “The silence of the lambs”. Het enige waar ik me over ergerde, was de interventie van Dr. Alan Shapiro (Paul Giamatti). Een labiel, artificieel experiment valt op een agressieve wijze een medewerker aan, maar toch mag deze tactloze, blasé overkomende psychiater het ondervragen zonder enige bescherming. Als dan dit onbenul Morgan op een uitdagende manier begint te provoceren, is het resultaat te voorspellen. Had deze kwakzalver dan een wonderbaarlijke persoonlijkheidsverandering verwacht? Alhoewel deze scène een allesomvattende domheid uitstraalt, is het toch een bijzonder intensief moment. Het is als het ware een kantelmoment in de film. Giamatti heeft zich op een schitterende manier van zijn rol gekweten. Deze acteur weet wel zijn rollen uit te kiezen. Het zijn soms geen doorslaggevende hoofdrollen, maar telkens speelt het personage een cruciale rol in het verloop van de film. Dat deed hij ook al in “Saving Mr. Banks” als de chauffeur Ralph.

Maar ondanks de sterke vertolkingen en het intrigerend onderwerp, kwam de film toch maar middelmatig over op mij. Waarschijnlijk omdat ik al ruim op voorhand kon raden welke richting het zou uitgaan. Zelfs het geschifte, gewelddadige einde met een losgeslagen Morgan in de hoofdrol, kon niet vermijden dat het allemaal nogal gewoontjes overkwam. Een soort “light” versie van “Ex Machina”. Alles wat deze laatste zo overdonderend maakte, ontbrak hier.

avatar van macrobody
geplaatst: 20 februari, 14:44 uur [permalink]
Sfeer is best voelbaar maar de film leidt uiteindelijk naar niets. Jammer had wel meer ingezeten. Voldoende voor Kate Mara.