Morgan (2016)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Luke Scott
met Kate Mara, Anya Taylor-Joy en Paul Giamatti

In een afgelegen laboratorium bevindt zich een kunstmatig gecreëerde levensvorm die zich snel lijkt te ontwikkelen. Een bedrijfsadviseuse (Kate Mara) wordt ingeschakeld om het wezen te evalueren. Het is aan haar om te bepalen of deze moet worden vernietigd.

avatar van ikkegoemikke
“Look, this wasn't Morgan's fault.
It was my fault. Really.
I was, like...careless.”

De mens is altijd gefascineerd geweest door het onderwerp artificiële intelligentie. Ofwel trachtte men een naar behoren functionerend levend wezen te creëren door gebruik te maken van menselijke resten zoals in “Frankenstein”. In de meeste gevallen is het een hightech ontwerp waarin artificiële intelligentie wordt verwerkt zoals in “Ex Machina” en “Uncanny”. In “Closer to God” is het clonen van een menselijk wezen het centrale onderwerp. Of zoals in “Splice” waar het manipuleren van DNA van verschillende organismen een redelijk bizar wezen oplevert. Morgan (Anya Taylor-Joy) is het resultaat van synthetisch DNA en nanotechnologie toepassingen op het neuraal netwerk van een organisme. Het is een zich snel ontwikkelend menselijk uitziend wezen wiens intelligentie en lichamelijke verhoudingen exponentieel groeien. Zoals Dr. Ziegler (Toby Jones) het enthousiast verwoorde : “A hybrid biological organism with the capacity for autonomous decision-making and sophisticated emotional responses”.

Maar zoals altijd zitten er in deze schijnbaar perfecte creatie ook wel eens gebreken. Zoals in alle hierboven opgenoemde gelijkaardige verhalen worden diegenen, die de taak als schepper van menselijk leven (in religieuze kringen zou het woord Goddelijke interventie snel vallen) op zich hebben genomen, slachtoffer van hun eigen creatie. Dat kon ook Dr. Kathy Grieff (Jennifer Jason “The Hateful Eight” Leigh) aan den lijve ondervinden. Een praatsessie met Morgan, die plotsklaps in een Franse colère schiet, eindigt met een gepiercet oog. Maar net zoals alle andere wetenschappers die zich wagen aan het creëren van kunstmatig leven, vormt er zich een emotionele band tussen schepper en schepsel waardoor de wetenschappers een nogal beschermende houding aannemen. Hetzelfde zien we hier als Lee Weathers (Kate Mara) gesommeerd wordt door het overkoepelend bedrijf om poolshoogte te nemen over de situatie en aldus de beslissing te nemen om al of niet met het project Morgan door te gaan. Zij zal naar gelang haar bevindingen de beslissing nemen om het bestaan van Morgan eventueel te beëindigen.

De film werd geregisseerd door Luke Scott, zoon van mijn “all time favorite “ regisseur Ridley Scott. Dat hij de kwaliteiten van zijn vader geërfd heeft als regisseur, is onmiskenbaar. Ook al is het verhaal niet bepaald grensverleggend, toch weet Luke Scott de spanning erin te houden. Uiteraard hebben de vertolking van Anya Taylor-Joy en Kate Mara hier ook een voorname rol in gespeeld. Morgan heeft ondanks haar menselijk voorkomen een griezelige uitzicht met haar bleek gezicht en gitzwarte doordringende ogen. Dezelfde blik als in “The VVitch”. Maar het is vooral haar houding en beheerstheid die indruk maken. Een berekende en koele blik. En toch kan Morgan elk moment transformeren in een razende furie die een dodelijke agressie herbergt. Hetzelfde kan gezegd worden van Lee Weathers. Dezelfde kalmte en nuchterheid waarmee ze de feiten benadert. Twee evenwaardige persoonlijkheden die de confrontatie moeten aangaan.

De gegeven situatie met Morgan achter gewapend glas vormde een perfecte mogelijkheid om het spanningsveld te vergroten tussen Morgan en enerzijds diegenen die haar gecreëerd hebben en Lee Weathers. Het deed me onmiddellijk terugdenken aan “The silence of the lambs”. Het enige waar ik me over ergerde, was de interventie van Dr. Alan Shapiro (Paul Giamatti). Een labiel, artificieel experiment valt op een agressieve wijze een medewerker aan, maar toch mag deze tactloze, blasé overkomende psychiater het ondervragen zonder enige bescherming. Als dan dit onbenul Morgan op een uitdagende manier begint te provoceren, is het resultaat te voorspellen. Had deze kwakzalver dan een wonderbaarlijke persoonlijkheidsverandering verwacht? Alhoewel deze scène een allesomvattende domheid uitstraalt, is het toch een bijzonder intensief moment. Het is als het ware een kantelmoment in de film. Giamatti heeft zich op een schitterende manier van zijn rol gekweten. Deze acteur weet wel zijn rollen uit te kiezen. Het zijn soms geen doorslaggevende hoofdrollen, maar telkens speelt het personage een cruciale rol in het verloop van de film. Dat deed hij ook al in “Saving Mr. Banks” als de chauffeur Ralph.

Maar ondanks de sterke vertolkingen en het intrigerend onderwerp, kwam de film toch maar middelmatig over op mij. Waarschijnlijk omdat ik al ruim op voorhand kon raden welke richting het zou uitgaan. Zelfs het geschifte, gewelddadige einde met een losgeslagen Morgan in de hoofdrol, kon niet vermijden dat het allemaal nogal gewoontjes overkwam. Een soort “light” versie van “Ex Machina”. Alles wat deze laatste zo overdonderend maakte, ontbrak hier.

avatar van macrobody
Sfeer is best voelbaar maar de film leidt uiteindelijk naar niets. Jammer had wel meer ingezeten. Voldoende voor Kate Mara.

Redelijke SF-Thriller die een zwakke start kent, maar naarmate het verhaal vordert steeds beter wordt.
Zeer goede cast overigens met een paar grote namen in grote en kleinere rollen.
Maar denk niet dat iedereen deze film goed zal vinden, daarvoor is hij wel een beetje té speciaal.
Maar voor mij toch een voldoende !!

lezertje
Opmerkelijk bioscoopdebuut van Luke Scott (Zoon van Ridley Scott). De film heeft een trage opbouw, maar heeft dat eerste half uur absoluut nodig. De gevechtscènes zijn volledig kapot gemonteerd. Shots van amper een halve seconde. Je ziet niet wat er gebeurt. Jammer dat er te weinig diepgaande vragen gesteld worden en het ‘verassende’ slot, blijkt achteraf niet echt een verassing.

avatar van broncode
Een film die traag op gang komt, maar toch een goede spanningsopbouw kent. Het ziet d'r allemaal goed uit en gedetailleerd, en de acteurs zijn allemaal goed gecast. Maar op het moment dat het geweld begint ontspoord de film gigantisch door de onlogische keuzes die de acteurs maken. Halverwege was het nog een 3,5 maar aan het eind nog maar een 2,7...

avatar van Smugmarty
Geen ijzersterke plot maar prima sfeer.
Goede film/bioscoopdebut van Luke Scott die vooral door de interessante en goed uitgekozen cast van allerlei (oude) bekende gezichten een sterke film neerzet. De rollen van Anya Taylor-Joy (die ook een fantastische rol neerzet in het ijzersterke ''The Witch'' en Kate Mara (als ijskonijn) dragen de film en worden goed aangevuld door de overige castmembers.
Elke rol heeft een eigen bijdrage en krijgt persoonlijkheid mee; dit is echt opvallend wat mij betreft in deze toch redelijk korte film en ook leuk om bepaalde gezichten weer eens terug te zien.
Het verhaal is niet erg ondoorzichtig want uitkomst valt snel te doorzien maar dat maakt het niet minder leuk.

avatar van Rodger
Prima film, voor een avondje niks op tv.
Persoonlijk vind ik ex machina beter, maar deze mag er ook zeker zijn..
3.0 ***

avatar van rojaone
Redelijke SF zeker voor een bioscoop debuut film, misschien wordt dit de nieuwe Ridley...

avatar van john mcclane 2
ondanks een zeer frisse opkomende cast,geen heel verrassende Sciencefiction / Thriller.
Het is redelijk voorspelbaar,niet geheel, maar toch.
En het bij tijd en wijlen soms redelijk traag.
Maar ook ongeloofwaardig, de scene waar het karakter van Paul Giamatti een naar wat blijkt uiterst agressieve android zeer provocerend aan het uitdagen is zonder treffende voorbereidingen slaat nergens op.
Wel een kijk beurt waard,maar ook wel geval,had er niet meer ingezeten.
De niet zo hoge gemiddelde hier op MM is zeker te begrijpen.

avatar van umbra
Allemaal wat matig ondanks dat ik fan ben van Anya Taylor-Joy, daarom toch nog een 5/10

Realiseer me dat dit eigenlijk erg gewoontjes was, maar heb me erg geamuseerd met dit wat onevenwichtige verhaal dus drie en een halve ster. Eerste oefening(en niet meer dan dat) voor de nieuwe Scott, die duidelijk dezelfde interesses heeft als pappa. Goede rolbezetting voor zo'n gemiddelde film, maar ervaren acteurs als Jennifer Jason Leigh, Brian Cox en Paul Giamatti hebben onbegrijpelijk kleine rolletjes. Hoewel onbegrijpelijk ... Giamatti maakt er wel een potje van als lichtelijk gestoorde dokter, bijna gênant om naar zijn kort optreden te kijken. Ik snap het relatief lage gemiddelde, maar dit mengelmoesje van de betere sf(Ex Machina) en sterkere actie(Hanna) hield mijn aandacht goed vast. Ben een tevreden mens.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een vermakelijke film. De speelduur is niet te lang en niet te kort en weet te boeien van begin tot einde. De cast deed het prima en verder zag de film er goed uit. Het verhaal is niet zo moeilijk te volgen, maar was toch voldoende.
Ik had geen verwachtingen bij deze film, maar heb me er prima mee geamuseerd.

avatar van Decec
Een goede actie/horror/SF/Thriller film...
Goede gemaakte SF...
Prima en sterk verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Toby Jones en Paul Giamatti...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van FlorisV
Zelfs met deze korte speelduur is de film te mager en te sloom. Pas in het laatste half uur wordt het matig interessant. Een klein plottwistje aan het eind maakt het niet goed. Zonde van de goede acteurs ook, neem bijvoorbeeld Leigh of Giamatti.

Wat ook nooit wordt uitgelegd is waarom Morgan niet gewoon zou kunnen leren om beter met emoties om te gaan zoals elk menselijk kind van 5 ook moet leren.

avatar van blurp194
Mooie locaties, en grotendeels prima acteurs - in theorie dan, want ik vind het er maar matig uitkomen. Vooral het verhaal maakt het tot een wat teleurstellende en ook wat lang aanvoelende zit. Met een wat weinig overtuigende en ook best lelijke, ehh, artificiele persoon, noemen we dat geloof ik. Eigenlijk alleen Kate Mara zet haar rol aardig neer, maar ook alweer wat weinig overtuigend hoewel dat niet beslist aan haar ligt.

De kunst om mooie plaatjes te maken heeft zoon Scott wellicht van zijn vader, de rest moet misschien nog iets uit de ervaring gaan komen.

avatar van Daan258
Science fiction/drama zou ik het eerder noemen.

Niet heel slecht maar had er wel iets meer van verwacht.
Nergens is het echt saai te noemen maar met dit idee hadden ze er veel meer uit kunnen halen.
De film is misschien wat traag maar toch aardig vermaakt.
Helaas had ik tegen het eind gehoopt dat het net wat meer los zou gaan maar dit viel wat tegen.
Het acteerwerk en de cast was wel prima.

Helaas net geen 3,0*
5,5/10

avatar van Shadowed
Goed.

Morgan heeft een uitstekende cast, waaronder een echte topper, Giamatti. Daarnaast zien we ook nog Split // The Witch actrice Taylor-Joy, die ook nog een goede indruk maakt.

De film begint lekker mysterieus, waardoor je gelijk je aandacht hebt. Daarna komt een langdradige opbouw. De opbouw zorgt soms wel voor goede spanning en interesse voor de film.

Een prima tussendoor film voor als je zin hebt in ScienceFiction. De Horror zie ik hier niet echt in terug, en de film is ook niet echt een aanrader. Maar wel leuk om een keer gezien te hebben

Aardige film over incident met een kunstmatig gecreëerde levensvorm dat geëvalueerd moet worden. Op het onderwerk kunstmatige intelligentie blijft de film wat opervlakkig. Maar het levert verder wel een onderhoudende film op die er ook goed uitziet en waarbij ook de casting goed werkt. Leuke ontknoping, ook al zag je deze op een gegeven moment al wel aankomen.

avatar van frolunda
Intrigerende en ook best originele film al hebben we het onderwerp al wel eens eerder gezien.
Toch vind ik de materie van een kunstmatige levensvorm best vaak een sterke film opleveren als is het hier in Morgan nou niet zo geweldig uitgewerkt.
Op andere punten scoort de film gelukkig een stuk beter en dan met name de cast want daar zitten enkele prima rollen (en best grote namen) tussen.Zo is Anya Taylor-Joy erg overtuigend in de titelrol en weten ook Michelle Yeoh (ik had ze bijna niet meer herkend),Toby Jones en Kate Mara goede prestaties neer te zetten,om nog maar te zwijgen van Paul Giamatti die in zijn korte screentijd wel erg veel indruk maakt..
Het verhaal is verder niet al te verrassend maar bezit wel een flinke dosis onderhuidse spanning en dat werkt wel in zijn voordeel.En als er in het laatste half uur dan toch wat meer vaart in komt kan ik uiteindelijk niets anders concluderen dat we hier te maken hebben met een alleraardigst regiedebuut van Luke Scott.
Geen topper maar wel gewoon redelijk tot goed,zeker ook omdat het genre me aanspreekt.

Gemiste kans.

Het eerste uur is nochthans echt wel de moeite. Stijlvol op alle gebied. Mooi gefilmd, goeie soundtrack, een blik interessante acteurs. Niet de typische A-listers, maar die wat minder dure acteurs die je eigenlijk veel liever ziet spelen, allemaal op een hoopje gegooid.

Scott gaat ook zorgvuldig om met z'n plot. Langzaam wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit, wat Morgan net is en in welke context ze geschapen is. Het is dan ook jammer dat wanneer Giamatti ten tonele verschijnt de film kantelt. Niet vanwege Giamatti, die doet het perfect, maar het luidt een laatste half uur in dat verre van boeiend is.

It made a perfect risotto

Halverwege kwam deze nogal triviale quote voorbij. Ik vond het toch opvallend want in essentie zegt die hetzelfde als wat de AlphaGo documentaire liet zien. De mens die z'n menselijkheid, en alle mystiek daaraan verbonden, gepasseerd ziet worden door een brokje technologie (en dan nog een alpha/beta versie). Eindelijk eens een wat andere benadering dan de lazy techdoom die films als 2001 populair gemaakt hebben.

Daarom dat het einde ook zo'n tegenvaller is. Het project dat weer eens ontspoort, het onmenselijk wezen dat menselijk is/wil zijn en yada yada yada ... Daar hadden ze dan toch veel meer mee kunnen aanvangen. Alsof ze zelf zo trots waren op het eerste uur dat ze maar voor een veilig einde zijn gegaan. Het verpest de gehele film niet natuurlijk, maar houdt het toch wel een eindje weg van een hoge score.

Maar Scott heeft talent. Of in ieder geval een papa die hem met de juiste mensen weet te omringen. Enkel voor de scripts zal hij zelf wat verder moeten kijken, want dat laat de film toch aardig in de steek.

avatar van LOTR-lover
Het verbaast me dat deze film zo'n relatief lage score haalt hier en op IMDB. Persoonlijk vond ik 't een erg toffe sciencefiction met een interessant plot. Ook het acteerwerk was prima, met name de 2 hoofdpersonen. Laat deze film vooral niet schieten, het is echt wel het kijken waard.

8/10 (IMDB)