Jolene (2008)

geregisseerd door Dan Ireland
met Jessica Chastain, Dermot Mulroney en Chazz Palminteri

De roodharige wees Jolene, 15 jaar oud, trekt de wijde wereld in. Dat wil zeggen, ze reist heel de Verenigde Staten door en ontmoet allerlei soorten mensen waarmee ze diverse levenservaringen opdoet. Een reis die 10 jaar in beslag zal nemen.

avatar van timmaah
Lijkt me een onmetelijk saaie film, heeft iemand hem al gezien?

Niet meer dan aardige road movie met vele bekende gezichten o.a Theresa Russell en Denise Richards de film haalt voor me persoonlijk net geen voldoende maar voor een keer kijken is die best te doen.

IJzersterk speelfilmdebuut van Jessica Chastain, waarin de protagonist van de ene meelijwekkende affaire in de andere struikelt.

Het lukt de filmmakers maar niet om de mooie boeken en verhalen van Doctorow naar films van gelijke kwaliteit te vertalen. Jolene is daarop geen uitzondering. Het verhaal is te fragmentarisch, mist diepgang en creëert meer vraagtekens dan antwoorden.

Het acteren van Chastain maakt echter veel goed en zorgt er voor dat de film uiteindelijk een ruime voldoende scoort. Haar volgende films The Debt (2010), The Tree of Life (2011) en vooral The Help (2011) laten zien dat we hier te maken hebben met een topactrice-in-wording.

Best wel een laag gemiddelde (weinig stemmers ook) heeft deze film hier. Wordt tijd om daar wat verandering in te brengen want ik vond dit een goed drama annex roadmovie welke soms vrolijk maar ook geregeld tragisch was. De film begint al direct sterk (geweldige rol overigens van Dermot Mulroney) en houdt dit min of meer vast tot het einde. Het verhaal is misschien niet hoogstaand en origineel maar de uitvoering (visueel als muzikaal) zat goed in elkaar (hier en daar wel wat saai en langdradig). Dat is vooral te danken aan de cast die het leuk deed en dan natuurlijk voorop de fraaie Jessica Chastain die ook nog eens regelmatig uit de kleren ging (met name de striptease scene was ). Vanwege haar (omdat ik afgelopen vrijdag de film Mama zag) heb ik eigenlijk ook deze film gekeken en daar heb ik geen spijt van.

Ik heb begrepen dat het verhaal van de hoofdpersoon gebaseerd is op het liedje van Dolly Parton. Een redelijk, clichématig, maar ook moeizaam coming-of-age (roadmovie) drama, dat zo nu en dan ook intrigeert. De regisseur doet duidelijk zijn best om, op een aantal zwaardere momenten na, deze zoektocht naar liefde en geluk, licht te houden.

avatar van jippie2010
Allemaal een beetje braafjes, maar nergens echt onder de maat.
Gewoon voldoende: *3.0

avatar van blurp194
Het leven gaat niet altijd over rozen. Ook niet als je een knappe meid met rood haar bent, blijkbaar.

Erg vrolijkstemmend is het allemaal niet, wat Jolene overkomt, en zeker niet als het allemaal een soort vicieuze cirkel lijkt te worden. Maar de mooie beelden en de knap spelende Chastain maken het wel tot een mooie film. Een roadmovie zag ik er overigens niet in, en een coming of age film ook al niet. Meer ietwat stuurloos en doelloos op weg door het leven.

avatar van Filmkriebel
Komaan zeg.. 2,98 gemiddeld?? Really?
Dat is toch een sterk en aangrijpend drama. Niet dat je er veel moet achter zoeken. Het is niet meer dan het volgen van een meisje die zonder kansen en zonder veel toekomstperspectief aan het leven begint en allerlei nare ervaringen meemaakt die haar maken tot wie ze is. Door het gebrek aan normen en omkadering in haar jeugd maakt ze domme keuzes die haar soms duur komen te staan.

In het begin kan ze liefde en lust nog niet uit elkaar halen. De seksuele uitspattingen met ome Phil, een affaire met een lesbo, een huwelijk met een drugdealer,.. Zou ze niet dat beetje pijn verdienen? Tegen dat we bij Sal aankomen, vind ze echte affectie en zien we een volwassener vrouw. Voor Chastain was dit haar debuutrol en een geweldige prestatie. Ze staat er wel op dat scherm. Een geloofwaardig karakter, die naief en dom begint en vanuit haar ervaringen stilaan aan levenswijsheid wint. En vooral een zoektocht naar stabiliteit in het leven.

Ik ben het trouwens niet eens met blurp194 wanneer hij zegt dat het geen coming of age is. Dat is het eigenlijk wel: van 15 tot 25 jaar dan wel. Enige dat me wat tegenviel is de licht stinkende feministische ondertoon dat vrouwen altijd moeten opboksen tegen misbruik door mannen.