Zenka Onna: Koroshi-Bushi (1973)

Alternatieve titels: Criminal Woman: Killing Melody | 前科おんな 殺し節

Japan
Actie

geregisseerd door Atsushi Mihori
met Reiko Ike, Yumiko Katayama en Miki Sugimoto

Wanneer Maki haar vader door de Yakuza in het dealen van drugs wordt gepusht, wordt haar vader vermoordt en zij wordt daarna door heel de gang verkracht. Ze zweert wraak en waagt een aanval op de Yakuza baas. Dit mislukt en Maki wordt in de gevangenis gegooid en daar leert ze de vroegere vriendin van de Yakuza baas kennen en ook nog een paar vrienden die ook in de gevangenis zitten door de schuld van de Yakuza baas. Zij willen ook allemaal wraak.

Ramon K
Verkeerde poster. Zelf heb ik ook eens rondgekeken, maar ik kan geen enkele poster voor de film vinden. Dit is de poster voor Delinquent Girl Boss.

avatar van stephan73
Poster verwijdert en een foto toegevoegd. Toch wel van de goede film? Heb hem namelijk zelf niet gezien!

Ramon K
Dit is de juiste poster. Kwam 'm zelf net ook tegen bij het zoeken. Zeer cool ook! Reiko Ike/ Miki Sugimoto

dragje
Er staat "Actie"...... Als ik naar die poster kijk vraag ik me af of die aanwijzing wel klopt...

avatar van stephan73
Dit is een actiefilm in het Japanse Pinky-Violence genre.. Films over (voornamelijk) vrouwelijke bendes die elkaar dood willen hebben.. En ja, dan willen er wel eens kledingstukken kapot gaan!

Ah...

ik zie nu opeens het mes dat ze in haar handen heeft. Het duurde even voordat dat zag..... "pink" is dan ook een zeer dominante kleur zal ik maar stellen...

Ramon K
En het is natuurlijk ook (s)exploitation. Een review volgt nog want ik heb er een nieuwe voorliefde bij.

dragje
Je hebt een voorliefde voor (s)exploitation.
Klinkt als een pleonasme

Ik ben benieuwd naar je recensie. Ik vermoed dat deze film zich goed leent voor een melige avond, maar dat kan ook mijn vooroordeel zijn dat nu spreekt.

Ik ben benieuwd! *add aan mijn updates*. Zit er een pakket service mogelijkheid in?

Ramon K
Serieus dragje, laat je niet om de tuin leiden, want het gaat hier echt om unieke en goede cinema (en er valt natuurlijk ook genoeg te lachen) Dit soort films kunnen NOOIT meer gemaakt worden. Zeer gebonden aan tijd en cultuur.

dragje
Jaren 70. Sowieso een periode waar ik warm van hou, los van posters wel te verstaan. Nu, ik ben wel benieuwd. Ik ken dit genre helemaal niet namelijk.

Ramon K schreef:

Ik ben ook een groot fan van (s)exploitation en inderdaad zulke films worden nooit meer gemaakt, vooral in de jaren '70 werden zulke films gemaakt.

Pinky Violence

Aan het eind van de jaren 60/begin jaren 70 was het bioscoopbezoek in Japan erg teruggelopen. De bios werd verdrongen door de televisie. In die tijd maakten productiemaatschappijen als Toei voornamelijk yakuza (Japanse gangsters) films waarin eer, hoffelijkheid en moed centraal stonden. De term voor die cinema is ninkyo-yakuza. Soms speelden die films zich af in de tegenwoordige tijd, maar vaak ook in de periode 1900-1930. In de jaren 60/70 kwamen er ook veel (ninkyo)yakuza-films uit met een vrouwelijke heldin in de hoofdrol.

Bij Nikkatsu werden er in die tijd veel actiefilms gemaakt maar vanwege financiele problemen gingen ze daar over op (low-budget) Pink Roman Porn films; softerotische films met romantische tussenscenes en SM.

Wat bedacht Toei om het biosbezoek weer aan te moedigen? ‘we gaan eens het een en ander combineren’. Ze begonnen hun films te vullen met materiaal dat te controversieel was om op televisie te tonen. Aan female yakuza films werden een hoop tieten en geweld toegevoegd (bijv. films als Sex and Fury en Female Yakuza Tale) en het Sukeban subgenre kwam op. Sukeban betekent Bad Girl Boss. Het waren films waarin vrouwelijke straatbendes (vaak ook motorbendes) elkaar of de heersende yakuza te lijf gingen en waarin veel geweld en sex voor kwam. Zeer anarchistisch van toon en vol verwijzingen naar popcultuur (een beetje zoals Godard en in mindere mate Tarantino). Ook qua stijl was het zeer uitbundig met vreemde camerahoeken, felle kleuren en vreemde composities. De muziek was cool en funky.

Nou dank ik mijn informatie vooral aan Chris D en de info die hij verschaft in zijn boek Outlaw Masters of Japanese Film plus de info die hij toevoegde aan de Pinky Violence Collection, dus zal ik zijn definitie maar eens gebruiken…..

Pinky Violence: A Japanese pop slang term for ultra-violent movies featuring female protagonists and varying degrees of softcore sexuality.

Vrouwelijke helden binnen dit genre zijn Reiko Ike, Miki Sugimoto, Reiko Oshida en Meiko Kaji.

Ike en Sugimoto werden in hun tienerjaren ontdekt. Ondanks dat ze er niet helemaal achterstonden (en zeker hun familie niet) gingen ze veelvuldig uit de kleren. En dan ook vaak in vreselijk denigrerende scenes. Je moet het maar kunnen! Vaak speelden ze samen in films.

Reiko Oshida had meen ik een contract gesloten en hoefde niet naakt te gaan. Daar zorgden de bijrollen wel voor.

Meiko Kaji speelde eigenlijk meer in subgenres zoals de women in prison filmserie Female Convict Scorpion.

Ik vind het een cool genre. Het is een rare combinatie van geweld, sex, humor en emotie en het gaat niet enkel om het uitbuiten van vrouwen. Uiteindelijk zijn het altijd de badass chicks die winnen en de slechterikken zijn bijna immer mannen. Sommige films zijn zelfs feministisch van toon en heel vaak bevat de film ook een anarchistische boodschap. De autoriteiten krijgen er nogal eens van langs. En heel vreemd is ook dat het sentiment tussen het geweld, de humor en de sex door gewoon werkt. De films bevatten ook een heerlijk cool-gehalte en ik heb al aardig wat Tarantino-fastforwards gehad. Bekende regisseurs die binnen het genre regisseerden zijn oa Teruo Ishii en Norifumi Suzuki.

dragje
Verhelderende uitleg! Na het lezen krijg ik zowaar zin om die films te gaan bekijken. Het zijn dus wel films met een "roze" knip-