Calcutta (1969)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Louis Malle
met de stem van Louis Malle

Met een minimum aan dialoog en bijna geen context toont Louis Malle met Calcutta een beeld van deze Indiase stad met 8,000,000 inwoners in de late jaren '60. Rijk en arm, uitbundig en ingetogen, seculier en gelovig, kinderen en volwassenen, bewegelijk en stilstaand, alles komt voorbij.

avatar van Woland
Ik ben maar matig enthousiast over Calcutta, eerlijk gezegd. Er zitten wel wat interessante beelden in natuurlijk, maar het is vooral een beeld van het dagelijkse leven in Calcutta, met weinig lijn en beperkt commentaar. Weliswaar beelden vanuit allerlei klassen van golfende rijkelui tot straatarme sloppenwijkbewoners die er tussen de riolen in het beste van proberen te maken. Het interessantste werd het bij somige van de religieuze rituelen, waarin in ieder geval een wat verrassender aspect van India (voor mij) werd getoond. Maar ik heb nauwelijks het idee dat ik nou echt iets opgestoken heb, hier; en de plaatjes waren mooi, maar ook weer niet heel mooi. De films van Malle liggen me toch beter.