Pardners (1956)

Komedie / Western

geregisseerd door Norman Taurog
met Dean Martin, Jerry Lewis en Lori Nelson

De grootouders van de New Yorkers Slim Mosely jr. en Wade Kingsley jr. zijn beiden opgegroeid in het Wilde Westen. Slim en Wade ondernemen een trip naar de geboortegrond van hun voorvaderen. In het geboortedorp van de opa's Mosely en Kingsley stuit het tweetal op nazaten van de bandieten die ooit de omgeving onveilig maakten. Miljonair Wade Kingsley doet zich voor als de revolverheld Killer Jones, maar valt al snel door de mand.

Matig acteerwerk, slappe grappen en ook nog eens gelardeerd met suffe liedjes. Sommige oude films zijn best te pruimen en met een beetje nostalgie kom je dan vaak nog wel op een redelijke waardering, maar dit was toch niet best. 1.5*

nathan_666
zijn dat nu actie-figuren op die poster of.......

Ik vond dit juist een van de betere van het koppel , Martin en Lewis.

avatar van LadyKnight
Een zeer leuke film van het Martin&Lewis duo die ik al meerdere malen heb gezien en me steeds opnieuw bekoort.

avatar van Drs. DAJA
Vond dit een erg leuke film. Lewis en Martin waren een gaaf duo.

Mijn eerste Jerry Lewis en meteen ook mijn laatste. Dit soort humor ligt me niet. Martin vind ik prima, zelfs de liedjes vond ik niet echt heel erg.
Zodra Lewis in beeld komt, is voor mij de gein er af. Wat een vreselijke stem, nog ergere kop en de humor is van het meest flauwe soort. Maar dan wel het soort humor waar in de verste verte niet om te lachen valt, althans niet door mij.
Het verhaal is niet belangrijk, dus daar kon ik mijn hart ook niet aan ophalen.
Opvallend wel dat grote westernnamen als Elam, Van Cleef en Bob Steele voorbij komen. De kachel moet ook branden, zullen ze wel gedacht hebben.

Martin & Lewis & de genres.

Als een komisch acteur (of duo) populair wordt, zie je al gauw dat ze na een tijdje verschillende genres gaan aflopen. Dit is dus gewoon Martin & Lewis & de western. Niet de film van hen waar ik het meest naar uitkeek, maar het viel al bij al nog mee.

Al had ik er in het begin een redelijk hard hoofd in. De intro is echt teveel western voor mij, gelukkig dat de film al redelijk snel wat vooruit springt in de tijd en het klassieke duo weer introduceert. Vanaf dan is het gewoon weer het vertrouwde concept, met hier en daar een paard en pistoolschot ertussen.

De setting blijft mij echt niet aanspreken, dus dat zat de hele film in de weg, maar verder wel een aantal keer kunnen gniffelen met het spel van Lewis. Martin weer paraat als rustpunt, volgens mij toch ook niet te onderschatten. Niet één van de betere films van het duo, maar het had heel wat slechter kunnen aflopen.