The Cry of the Owl (2009)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Canada
Drama / Thriller

geregisseerd door Jamie Thraves
met Paddy Considine, Julia Stiles en James Thomas Gilbert

Robert Forrester (Paddy Considine) besluit de grote stad en zijn ex-vrouw achter te laten en vertrekt naar een klein dorpje. Na een tijdje ontdekt hij Jenny (Julia Stiles), die hij door het raam van haar keuken zorgvuldig observeert. Als Jenny hem een keer betrapt besluit ze hem binnen te vragen en er ontstaat een vreemde relatie. Grote problemen komen er al snel als Greg (James Thomas Gilbert), de vriend van Jenny, achter de relatie komt.

De laatste 3 jaar lees ik hier alleen recensies, maar deze film sprak mij zo aan, dat ik toch maar even wilde delen met andere bezoekers.

Eén van de betere thrillers die ik de laatste jaren gezien heb. Ik hou van het cynisme, de somberheid en de hele sfeer die deze film uitademt.

Wanneer je van sombere thrillers houdt is dit zeker een aanrader.

Ik vond overigens het acteerwerk van Paddy Considine erg goed.

avatar van Zero_Sunshine
Helemaal geen goede film naar mijn mening.
Verschillende dingen klopten niet of heb ik gewoon niet begrepen, het kan ook aan mij liggen natuurlijk.
Zo bijvoorbeeld : Hoe komt het dat Robert z'n ex en die Greg elkaar kennen? En waarom wilt z'n ex hem zoiets aandoen?
En ik snap ook niet waarom Jenny zelfmoord pleegt?

Als iemand hieromtrent mij antwoorden kan geven, kom maar op!

avatar van extremezz
Grappig dat pa en zoon hier een discussie voeren

avatar van Maphesta
leonbart schreef:
Mijn zoon heeft er niets van begrepen en keek er trouwens maar half naar. Gaat ie een beetje moeilijk zitten doen, meneer de would-be-recencent. Zelf vond ik het best een spannende film, hoewel niet steeds even logisch, maar dat is in de filmbusiness geoorloofd. Toch? Zoonlief kan zich beter aan zijn studie wijden in plaats van z'n tijd te besteden aan (vele) zinloze recenties.

Aha, jij bent er zo eentje...

Meneer de would-be-vader, ik stel voor de mening van uw zoon te respecteren in plaats van publiekelijk af te kraken. En naast studie is een filmpje kijken en recenties schrijven -- zinloos of niet -- een student geoorloofd. Toch?

avatar van TragieStar.*
leonbart schreef:

Sorry hoor, maar als jij zo over je zoon spreekt en denkt, vind ik jou echt geen goede vader.
Wat maakt het nou uit wat jij wilt, als jou zoon graag tijd besteed hieraan is dat toch zijn keuze?

TragieStar.* schreef:

Dat is echt een hele domme opmerking van je, jij kunt nooit ouder zijn dan 16 met zo'n opmerking.

avatar van TragieStar.*
Nee, wat jij zegt wel dan ?
Ik geef me mening, mag dat ook niet meer ofzo ?

En so what ? Al ben ik 9, wat maakt mij dat nou uit.
Dit is geen site voor bepaalde leeftijd hoor..

Ik vind het zo jammer wat hier gebeurd en zie het helaas steeds vaker. Ik kom hier om recensies te lezen en niet om discussies bij te wonen die over alles behalve de film gaan.

avatar van b00ts
Het ene cliché nog groter dan het andere. Op zich geen onaardig verhaal, ook niet slecht geacteerd, maar oow oow oow wat een clichés. Daarnaast rammelt het verhaal nogal. De rol van de politie bijvoorbeeld. Niet erg snugger die gasten. Wat is er met de auto van Greg gebeurd? Maar goed. Niet slecht, maar dat iemand hier vijf sterren voor kan geven..... Misschien die persoon maar eens een berichtje sturen dat het geen schaal van 1 tot 10 is......

avatar van Noodless
Mwah, ik vond dit wel een aardige film. Het verhaal is interessant ( en heeft inderdaad wat clichés) en is boeiend door de heel wat verborgen mysterieuze eigenschappen rond verschillende personages. Dit is meteen ook het antwoord voor mensen hier die sommige dingen terecht opmerken, maar ook onterecht. Zoals de politie, tja die kon je inderdaad moeilijk volgen , maar de dood van Jenny en de geschifte ex was toch wel duidelijk.
Weer sterk acteerwerk van Paddy Considine, die de film toch wel draagt. Het slot kon misschien wat beter ( het lijkt wat simpel ), maar toch gaat er ook weer iets mystieks vanuit : hij gaat 's avonds Jenny begluren in haar huis waar hij uiteindelijk op het einde zichzelf ziet staan als een moordenaar ( wat hij steeds dacht dat hij dit iemand kon aandoen ). 7/10

avatar van SpikeR
[quote]leonbart schreef:

Ik ga hem binnenkort ook kijken met me dochter van 4 maanden, en zal naar aanleiding daarvan me recensie plaatsen...mogelijk vind ze de teletubbies leuker

maar.... even serieus laat iedereen in ze waarde en ik ben het ook wel met Tragiestar en de rest eens. Dat elkaar afkraken is sowieso niet netjes, en als het dan zo nodig moet, snap ik niet waarom de vader/zoon relatie wordt aangekaart, dat is meer alsof je bewust iemand publiekelijk wilt kleineren

avatar van bvvlerken
Beetje wazig, maar wel interessant.
Psychologisch goed opgebouwd, met een goed einde.

avatar van Picker
Matige film met matig acteer werk van Stiles. Film word halverwege wel wat spannender maar het einde vond ik slecht.

anoukane schreef:

Wanneer je van sombere thrillers houdt is dit zeker een aanrader.

Ik vond overigens het acteerwerk van Paddy Considine erg goed.

Mooi verwoord.

avatar van JulesTMNT
Mooi filmpje.

Enigszins simpel maar doeltreffend verhaal, een apart sfeertje en goed, maar niet geweldig, acteerwerk.
Toch kent de film een aantal zwakke momenten, en overtuigt het allemaal soms niet 100%.

Over het algemeen wel vermakelijk, op momenten spannend. Echter niet de volledige tijd goed.
Ruime 6.

avatar van Elineloves
Tsja... wat moet ik hier nou mee? Het klonk best aardig, maar de manier hoe alles in beeld is gebracht is teleurstellend. Sowieso vond ik het beeld erg raar, alsof de hoofden verticaal uitgerekt waren. Dit was best storend, vooral omdat het ook nog andere dingen vertoonde die ik niet precies kan benoemen, maar wat gewoon niet prettig keek.

Stiles doet het niet slecht, maar ergens blijf je haar een raar meisje vinden. Ik voelde met geen enkel personage ook maar enige binding, en het zou me een worst wezen wat er met ze gebeurde. Jammer, want van een film met een plot als deze zou je toch van mogen verwachten dat je meegesleept wordt in het verhaal en in het leven van de verschillende personages.

Tegenvaller.

avatar van 606
Redelijke thriller maar geen hoogvlieger.
Er gebeurt van alles, en het acteerwerk was ook vrij aardig.

3 sterren

avatar van nightbreed
Goed en origineel script. Ik had door de zeer sobere regie en het ingetogen acteerwerk het gevoel dat ik naar een verfilmd toneelstuk zat te kijken, niet negatief bedoeld overigens. De film vliegt op het einde een beetje uit de bocht, maar dat vond ik geen enkel probleem. Laatste puntje: Het is een nogal neerslachtige film, dus niet een film voor het grote publiek.

Vrij onbekende maar toch wel goede film.
Vooral het scenario beviel me wel, mysterieus en af en toe spannend.
Geen topfilm, maar kan hem toch warm aanbevelen.

avatar van eka81
mooi vorm gegeven, zonder al te veel muziek die het te spannend maakt waardoor je bepaalde momenten van ver zou zien aankomen. Film wordt nergens te goed, maar verveelt ook nooit.
gewoon goed!

avatar van Decec
Een redelijk drama/thriller film...
Prima verhaal en af en toe
spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Jammer dat blu-ray overal teveel geruis,
de rest zijn mooi kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby True HD)...
Geen topper film...

avatar van DjFrankie
Geen topper inderdaad, ook geen film die me lang zal heugen, maar toch is deze op de een of andere wijze fascinerend. Komt inderdaad ook geloofwaardig over.

avatar van knusse stoel
Ondanks het gegeven dat sommigen het geen topper vonden, zijn wij van mening dat het toch een prima film is met uitstekende acteurs en een mooi verhaal. Het begin is wat te rommelig, d.w.z. je ziet gelijk onze hoofdrolspeler in actie zonder een opbouw van dit verhaal. Dat is dan ook het enige wat ons iets irriteerde want een goede opbouw trekt de kijker(s) beter het verhaal in. Over dat verhaal trouwens niets anders dan goeds, het is nu en dan spannend, enige romantiek, een portie dreiging en ook uitvoering daarvan. Maar ook humor en drama ontbreken niet.
Volgens ons zal de gemiddelde kijker deze film wel leuk vinden.
Onze waardering is een 7,5!