Perlicky na Dne (1965)

Alternatieve titels: Pearls of the Deep | Pearls on the Ground | Perličky na Dně

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Vera Chytilová, Jaromil Jires, Jirí Menzel, Jan Nemec en Evald Schorm
met Vladimír Boudník, Frantisek Havel en Ivan Vyskocil

Vijf regisseurs van de Tsjechische New Wave van de jaren '60 maakten allen een korte film gebaseerd op verhalen van Bohumil Hrabal. "Smrt pana Baltazara" gaat over een motor-race dat zich meer focust op het publiek dan de echte race. "Podvodníci" vertelt het verhaal van twee oude mannen aan het einde van hun leven. "Dum Radosti" gaat over het vreemde leven van een primitief artiest. "Automat Svet" pakt de politiek tussen de sekse aan. En "Romance" gaat over de korte liefdesaffaire tussen een jongen en een zigeunerin.