Gidam (2007)

Zuid-Korea
Horror

geregisseerd door Beom-Sik Jeong en Sik Jeong
met Tae-Woo Kim, Bo-Kyung Kim en Goo Jin

Epitaph bestaat uit drie verhalen die zich afspelen in 1941, in een ziekenhuis. De aanstaande schoonzoon van de ziekenhuisdirecteur brengt een nacht door in het mortuarium waar het lijk van een beeldschoon meisje ligt. Tegelijkertijd wordt er op de eerste hulp het bloed bedekte maar ongedeerde meisje Sasako binnen gebracht dat als enige een auto-ongeluk heeft overleefd. Doctor Dong-won, net terug uit Tokio met haar man en collega, wordt 's nachts wakker en is getuige van een moord waardoor oud zeer uit het verleden van het paar boven komt.

orbit
Redelijke horrorfilm, met enkele geslaagde momenten.. de samenhang in deze film oogt overigens geforceerd en niet erg overtuigend. Geen wonder dat menigeen in de zaal er weinig kaas van kon maken..

avatar van jeroentjuhhhhh
Prachtig

Het verhaal is verfrissend, niet direct doordat het origineel is maar door de manier waarop het word gebracht, je moet je aandacht er goed bij houden want de film springt zonder aarzeling heen en weer tussen gebeurtenissen en dat zorgt menig keer tot verwarring.
Heb verschillende malen flink moeten nadenken waar ik naar zat te kijken en wat er hiervoor was gebeurd.

Een enorm pluspunt aan deze film zijn de mooi geschoten beelden.
Echt prachtige, goed bedachte scénes komen voorbij die op een waanzinnig mooie manier in beeld worden gebracht.
Het is een genot om naar te kijken, mede dankzij de sterke acteerprestaties is dit er éen die op bijna alle fronten goed scoort.

Ook hangt er een erg goede sfeer gedurende de hele film, mede dankzij die prachtige beelden zul je geboeid blijven kijken.
Je hoeft trouwens geen echte horror te verwachten, zoals vele aziatische horror films is het gewoon een thriller met heel wat drama, en ik hou er wel van.

Een dubbele (ja je leest het goed, als het er al niet meer zijn) plottwist maakt het allemaal nog even af, de eerste komt niet geheel onverwachts maar de tweede kwam wel goed aan.
Omdat het uit 3 verhalen bestaat kreeg ik nooit het idee dat het saai of langdradig was, net op tijd werd er overgeschakeld naar een nieuw gedeelte.

Er waren slechts 2 scéne's die echt voor horror tellen, en die scoorde op dat vlak ook erg goed, 2 momenten die de intentie hadden eng te zijn waren dat ook, jammer dat het niet vaker voorkwam

ik klink heel positief maar de film heeft wel 1 groot minpunt, hij was té verwarrend, een daarom op momenten vermoeiend om naar te kijken. en dat is jammer want de rest is echt geweldig..4*!

avatar van Vascago
Op de list !

avatar van Villevalo23
Opnieuw een zeer mysterieuze film uit Zuid-Korea, om het een horror te noemen gaat misschien iets te ver. We wordt er een prachtige sfeer gecreëerd en zitten er een aantal prachtige beelden in, vooral wanneer je door het openen van deuren een kijk in het verleden neemt.

Om het gehele verhaal (of de verschillende verhaallijnen) na een eerste kijkbeurt te snappen, vergt zeer veel concentratie en een tweede kijkbeurt is daarom ook wel vereist. Doordat het allemaal nogal chaotisch overkomt is het erg moeilijk om goed in de film te gaan zitten.

Maar opnieuw: prachtige sfeerfilm!

avatar van maxo922
Inderdaad, sfeervol.

Gidam wist door de gave en mysterieuze openingsscene mijn aandacht goed vast te houden. Heerlijke sfeer gelijk al. Het verhaal daarna is niet zozeer leuk of echt interessant, maar wel spannend en natuurlijk vooral (mijn lievelingswoord) sfeervol. De drie verhalen door elkaar vallen trouwens niet echt op als drie verhalen. Als ik dat van te voren niet had geweten was ik er waarschijnlijk ook niet achter gekomen...

Qua horror is het zeker niet mis. Zoals eerder gezegd is de film in het algemeen (net) geen horror, maar dus een soort (griezelig) drama met nodige horror elementen. De horror scenes zijn prachtig opgebouwd, zeer spannend en bovenal heel onverwachts.

Visueel is deze film een pareltje. Camerawerk en glas zijn om je vingers bij af te likken en ook de cinematografie is bij vlagen fantastisch. Ik duidt vooral op de Japanse schuifdeurscene. Enige minpunt tijdens de film vond ik het laatste halfuur, dat na een zeer sterke film toch ineens de mist ingaat. Het was teveel van hetzelfde en niet echt verrassend meer.

Maar daarop na is het een zeer sterke film die er zeker mag wezen.

* 3,5
(mede dankzij het laatste halfuur net geen * 4)