Vozvrashcheniye Maksima (1937)

Alternatieve titels: Maxim Trilogy, Part 2 | The Return of Maxim | Возвращение Максима

1 stem

Sovjet-Unie

geregisseerd door Grigori Kozintsev en Leonid Trauberg
met Boris Chirkov, Valentina Kibardina en Anatoli Kuznetsov

Het tweede deel uit de 'Maxim' trilogie. Maxim is verbitterd uit de gevangenis gekomen, maar lijkt van buiten nog zijn oude ik: naïef en onschuldig. Dit is echter een soort van vermomming, want hij zit nu officieel bij een ondergrondse beweging. Hij kent zijn Mensjewistische vijanden en weet dat hij voor ze moet oppassen, als hij bezig is met revolutionaire activiteiten. De mooie zomer van 1914 zorgt voor enige afleiding, maar Maxim weet nog niet welke nog grotere gevaren hem te wachten staan.