Pudor (2007)

Spanje

geregisseerd door David Ulloa en Tristán Ulloa
met Nancho Novo, Elvira Mínguez en Natalia Rodríguez

Pudor gaat over intimiteit, over de verlangens, obsessies, geheimen en angsten die we verborgen houden, zelfs voor diegenen waarvan we het meeste houden. Een man die gaat sterven, een vrouw die anonieme, erotische brieven krijgt, een oudere man die een laatste kans krijgt om verliefd te worden, een tiener die worstelt met de twijfels die puberteit met zich meebrengt en een kleine jongen die geesten ziet. Zoals het geval in veel families, zijn alle personages in Pudor alleen...hoewel ze onder één dak leven...

Interessant, doch niet overal even geslaagd. De broertjes Ulloa nemen in hun debuutfilm wellicht iets te veel hooi op hun gedeelde vork. "Gelukkig heb ik niet zo'n famillie", merkte mijn mede kijker op aan het einde van de film, en dat was precies mijn gedachte. Door de overkill van (heftige) problemen van iedereen in de famillie heb je continue behoefte aan lucht, iets wat je nauwelijks krijgt gedurende de film.

De cameravoering is ook uitermate stilistisch van aard. De camera zit de personages continue op de huid en beklemmende en isolerende close-ups waardoor de buitenwereld onbelangrijk wordt en het drama nog intenser.
Maar het was, zoals al eerder gezegd, wat veel. En dat beetje lucht aan het einde, komt dan eigenlijk een beetje te laat...

Toch een aanrader, voor een ieder die liefhebber is van een onderhuids en heftig familliedrama. 3,5*

avatar van Prudh
Ik sluit me aan bij de eerste twee bovenstaande alinea's. Vooral het camerawerk in Pudor is uitmuntend en functioneel, maar dat vond ik helaas een van de weinige positieve aspecten. Er zit te veel pijn en lijden in de film en elke hoop op verbetering keert uit op teleurstelling. Op den duur is alle ellende niet eens geloofwaardig meer (zelfs een beetje lachwekkend). Een bittere kijk op het mensenleven.

avatar van berghti
gotti schreef:

Correct gesproken. Af en toe bekroop me het idee dat ik naar Goede Tijden, Slechte Tijden - met louter bar slechte tijden - aan het kijken was. Toch een voldoende vanwege het fraaie filmwerk en mooie treffende dialogen.

Aardig drama waar je zeer maar dan ook zeer depressief van wordt.

avatar van Noodless
Een serieus zwaar drama vol depressieve elementen ! Interessante dialogen en degelijk acteerwerk. 6/10

niet de beste film maar toch erg boeiend, ik geef er een behoorlijk cijfer voor, door de scene waar in uiteindelijk de bom barst.

avatar van voskat78
Niet de meest vrolijke film,maar de prachtige beelden en intressante dialogen makte het meer dan de moeite waard.

Nou, 1 ster voor de moeite. Niet voor het verhaal maar puur voor het het filmen en de aankleding.
Wat een vreemde en vooral depressieve film zeg. De depressieve sfeer had niet storend hoeven zijn als het verhaal goed was geweest. Echt een afrader dus.

avatar van blitzz
Heel mooie film.
Het gebrek aan communicatie en openheid zorgt dat ieder op zijn eigen eilandje leeft.
Hierdoor ontstaan misverstanden, onvervulde verlangens en eenzaamheid.
Pas als de bom barst ontstaat er weer intimiteit.
Misschien allemaal een beetje veel van het goede (het lijkt de wet van Murphy wel) en daarom wat ongeloofwaardig. Desalniettemin heeft de film me geraakt. Ook door de mooie beelden zo dicht op de huid.

avatar van Movie-Addicted
Top acteer en sterk camerawerk. Verhaal vond ik een "beetje" ongeloofwaardig overkomen, en sommige geheimen bleven bespaard. Het leek wel een beetje op een open einde, jammer...

Film over de perikelen van 4 (5) individuen binnen een gezin. Eigenlijk een hele droevige en emotionele film. Maar juist op dat laatste gebied komt de film niet echt van de grond. Ondanks dat het een mooi verhaal is en dat er prima wordt geacteerd, komt het emotioneel niet binnen zoals het eigenlijk zou moeten bij deze film. Maar een slechte film is het ook zeker niet.