Great Kills Road (2009)

Verenigde Staten / Nederland

geregisseerd door Tjebbo Penning
met Marcel Faber, Jillian Crane en Jess Osuna

Maas de Boer draagt zijn gehandicapt zoontje uit het riet, legt hem thuis op bed en laat hem achter met een stapeltje geld en een simpel briefje dat zegt: zorg goed voor hem. Wat volgt is een ogenschijnlijk hopeloze zoektocht in het grote New York naar de moeder van het kind, zijn ex-vrouw die hem jaren daarvoor heeft verlaten. Hij draagt een groot geheim met zich mee en moet het met haar delen, maar vindt maar eens iemand in een miljoenenstad, als je eigenlijk niets meer van haar weet.

Maar het probleem ligt dus bij het filmfonds begrijp ik?

avatar van Stephan
Dat lijkt me wel ja. De film is af.

De bijdrage zou voor het overzetten naar een 35mm print zijn, zodat de filmhuizen die niet digitaal zijn (en waar deze film thuishoort) de film kunnen programmeren.

Het fonds stuurt blijkbaar aan op dat de producent of distributeur NOG meer risico moet nemen, alsof die al niet voldoende geïnversteerd hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de cast en crew en facilitaire bedrijven.

Ik vind het een "bloody shame".

avatar van BlueJudaskiss
Om wat voor soort risico zou dat dan moeten gaan? Een eigen financiële injectie?

Precies.

avatar van BlueJudaskiss
Schandalig. Echt een manier om de Nederlandse filmindustrie vooruit te helpen... not.

Dat gaat me ook weer wat ver.
Welke festivals zijn geinteresseerd, trouwens?
Gaat ie (digitaal) draaien in Utrecht? Zou een manier kunnen zijn om iets te forceren.

Gaat in première op het NFF.

neo (crew)
Digitaal of mm?

Quido schreef:
Gaat in première op het NFF.

Kijk, dat is leuk. Via een evt. prijs of hele goede pers is misschien nog wel iets mogelijk, lijkt me.

neo schreef:
Digitaal of mm?
Digitaal.

Première in de bios staat gepland voor voorjaar 2010 (Mokum Films).

Dan ga ik hem gewoon op het NFF kijken, voordat dit ook weer wordt uitgesteld of niet doorgaat...

Las inderdaad op de uitnodiging dat de film voorjaar 2010 in de bioscopen gaat draaien.

avatar van BlueJudaskiss
Hoe was het bij de vertoning gister op het NFF?

Niet zo heel druk.

Jammer dat -na Morlang- Penning heeft gedraaid op een envoudige HDV camera. De redenen zijn begrijpelijk -je kan overal zonder problemen draaien- maar de kijkervaring wordt er helaas wel minder prettig door. Daarnaast duurde het net wat te lang voordat er daadwerkelijk iets gebeurde.

Misschien wel dé tegenvaller van het festival omdat ik er erg veel van verwachtte...

Recensie uit 8weekly:

Great Kills Road is van begin tot einde een prettige verrassing. Hoofdrolspeler Marcel Faber draagt de film met gemak op zijn schouders, maar deelt het scherm met de stad om hem heen. New York in al zijn facetten fungeert als een perfect ongekunsteld decor dat een ongedwongen interactie met hem aangaat. Het lage budget is de film op alle fronten ten goede gekomen. Het ontbreken van een scenario maakt dat de gebeurtenissen natuurlijk aanvoelen De simpele camera legt de hoofdrolspeler op een indringende wijze vast in de kille en vervreemdende omgeving waarin hij als een verdwaalde en kwetsbare reiziger ronddwaalt. Alle elementen die een film in kwaliteit zouden kunnen afbreken, hebben in dit geval geleid tot een intieme en interessante verbeelding van eenzaamheid en berouw.

Er komt weer een vertoning. Donderdag 11 maart in Studio K Amsterdam. Met Q&A.

avatar van Stephan
Tevens in 't Hoogt in Utrecht.

Naast mij staan Sander Kuipers en Marijn de Vries van Phantavision.

avatar van Stephan
Redelijke tot goede recensies in de pers.

NRC: 'De intrigerende, impliciete en documentair gedraaide Great Kill Roads drijft sterk op sfeer en de dwaaltochten door de stad.'.

Telegraaf 'Je gaat geven om deze man alleen, in een stad vol mensen.'

Trouw:'Verrassende film met een geheim''.

Film1: 'Great Kills Road een onvergetelijke ervaring'.

Filmkrant: 'Claustrofobische verwarring van groot filmtalent'.

Movie2Movie.nl: 'Great Kills Road' is niet alleen een zoektocht naar antwoorden, maar ook een queeste naar afsluiting en innerlijke rust.'.

8weekly.nl: 'Great Kills Road is van begin tot einde een prettige verrassing'.

avatar van BlueJudaskiss
Morgen word ik in mijn functie van coördinator filmredactie van Deadline.nl geïnterviewd met mijn mening over de film, om 15.30u, in het radioprogramma DROP! op Amsterdam Fm. Op Deadline.nl zal komend weekend ook een recensie van de film staan.

@Stephan: je vergeet de (slechte) recensie van de Volkskrant.

BlueJudaskiss schreef:

@Stephan: je vergeet de (slechte) recensie van de Volkskrant.

Ik heb deze overgenomen van de website waar uiteraard geen slechte recensies opstaan. Ik probeer ook mensen over te halen de film te gaan zien in plaats van twijfel te zaaien.
Dus BlueJadaskiss... denk eraan... schrijf je een slechte recensie, wordt die meestal niet geciteerd

avatar van BlueJudaskiss
Ik zorg wel dat er minstens één positieve (lees: citeerbare) zin in voorkomt.

avatar van Stephan
De zin: "Het is de maker goed gelukt je uit de zaal te jagen"
citeer je dan natuurlijk als:

"Goed gelukt"

Jij snapt het.

Wordt beter na herzien.

avatar van Stephan
Yup... Dit is nog de mijne.

Ok ik heb de poster aangepast.