Great Kills Road (2009)

Verenigde Staten / Nederland

geregisseerd door Tjebbo Penning
met Marcel Faber, Jillian Crane en Jess Osuna

Maas de Boer draagt zijn gehandicapt zoontje uit het riet, legt hem thuis op bed en laat hem achter met een stapeltje geld en een simpel briefje dat zegt: zorg goed voor hem. Wat volgt is een ogenschijnlijk hopeloze zoektocht in het grote New York naar de moeder van het kind, zijn ex-vrouw die hem jaren daarvoor heeft verlaten. Hij draagt een groot geheim met zich mee en moet het met haar delen, maar vindt maar eens iemand in een miljoenenstad, als je eigenlijk niets meer van haar weet.

Niet zo heel druk.

Jammer dat -na Morlang- Penning heeft gedraaid op een envoudige HDV camera. De redenen zijn begrijpelijk -je kan overal zonder problemen draaien- maar de kijkervaring wordt er helaas wel minder prettig door. Daarnaast duurde het net wat te lang voordat er daadwerkelijk iets gebeurde.

Misschien wel dé tegenvaller van het festival omdat ik er erg veel van verwachtte...

avatar van SaNDuTjE
Inderdaad een film die ook erg mooi het kille en afstandelijke van een stad als New York laat zien.

Het verhaal is natuurlijk niet bijzonder maar toch aardig verteld met de voice-over, terugblikken en de mooie langzame shots. Faber speelt een goeie rol als de liefhebbende maar getergde vader. Dit in tegenstelling tot de complete miscast van de 'detective' die erg slecht gespeeld werd.

Samen met zijn korte speelduur is deze film een aparte ervaring die je toch een bepaald gevoel geeft van een trieste leegte, zowel veroorzaakt door het spel/verhaal als de mooie beelden een wereldstad.

Aparte film en afwijkende filmstijl waar je even aan moet wennen daarna wordt je beloond op een nare trieste en kille stad , New York en de zoektocht van een beschadigde vader.