Erik(a) (2005)

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Kurt Mayer
met Erik Schinegger

Erika Schinegger won in 1966 de wereldbeker skiën voor vrouwen. Het meisje poseerde wat onhandig voor de camera's, ze was ook niet bepaald moeders mooiste. Wanneer het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in 1967 de seksetest invoerde bleek plots dat Erika eigenlijk Erik was. Niemand had iets door, ook, zo zou blijken, Erika zelf niet. Erik was geboren met zijn geslachtsdelen intern vergroeid. Interseksualiteit was een fenomeen waar men in 1966 totaal niet mee om kon gaan. De sportwereld zweeg in alle toonaarden. De skicarrière van Erika hield op te bestaan en Erik werd geweerd door de Oostenrijkse sportsbond. De nu 68-jarige Erik Schinegger vertelt in deze documentaire hoe ongemakkelijk hij zich voelde als vrouw en hoe zijn omgeving reageerde op het nieuws.