Tie Qi Men (1980)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Cheh Chang
met Philip Kwok, Feng Lu en Sheng Chiang

De Iron Flag clan leeft op gespannen voet met de Eagle Hall clan, welke onder andere een bordeel en een gokhuis runt. Nadat Iron Panther en Iron Monkey een poging tot ontvoering verijdelen, besluiten ze verhaal te halen bij hun rivalen. De Eagle Hall clan wordt verslagen en vernederd, en ze besluiten hun vijanden uit te nodigen voor een vredesgesprek. Echter het blijkt allemaal een list te zijn en een groot gevecht is het gevolg waarbij beide clanleiders worden gedood. Omdat de Iron Flag clan als aanstichter wordt gezien, wordt Iron Panther weggestuurd totdat de lucht is geklaard. Na enige tijd wordt er een moordaanslag op hem gepleegd welke hij maar net kan verijdelen. Dan blijkt dat de situatie thuis drastisch is veranderd en dat er meer moordenaars achter hem aanzitten.

Doorsnee Cheh.

Shaw Bros films komen in golven. Deze Flag of Iron is een nakomertje van de vorige golf, niet echt de start van een nieuwe. Ben ze weer een klein beetje beu, dus dan is het best om deze films weer even te laten rusten tot ze weer wat verder in m'n geheugen zitten..

't Is in ieder geval een film die weinig afwijkt van de andere films. Het enige "originele" zijn de iron flags die het merendeel van de gevechten kleuren. Vond ze alleen niet zo heel veel toevoegen. Het is veel zwaaien en brede bewegingen maken, niet echt heel subtiel en precies. Heb liever iets andere martial arts.

Verhaaltje stelt niet zoveel voor, acteurs zijn bekend (de Five Venoms zijn er weer allemaal) en de decors ogen soms wat goedkoop. Vintage Shaw Bros werk, na een paar jaar heb ik er waarschijnlijk weer wat meer zin in, nu heb ik het gewoon even gehad met deze films. Cheh gaat weer even de diepvries in, Flag of Iron is niet slecht binnen het Shaw Bros werk, maar ook absoluut niet onderscheidend.