Guy de Maupassant (1982)

Frankrijk

geregisseerd door Michel Drach
met Claude Brasseur, Jean Carmet en Miou-Miou

In augustus 1891 wordt de schrijver Guy van Maupassant 41 jaar. In Parijs is hij het centrum van het literaire en mondaine leven en geeft zeer gedurfde feesten, waar zijn disgenoten de moraal van het tijdperk vernederen: beroemde vrouwen zoals Gravine Potocka of de prinses de Polignac nemen zonder schaamte deel aan het feest, terwijl Gisèle de Estoc, de hartsvriendin van Maupassant, er haar lesbische neigingen niet verbergt. De schrijver, die altijd van veel vrouwen heeft gehouden, geniet van deze libertijnse atmosfeer. Maar in werkelijkheid verbergt hij zijn diepe wanhoop, want hij is onbekwaam om intens van één persoon te houden en dat knaagt aan zijn geweten.