Twinky (1970)

Italië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Richard Donner
met Charles Bronson, Susan George en Orson Bean

Een schrijver van erotische literatuur ontmoet een meisje. Probleem is dat hij bijna veertig is en zij bijna zestien. Zij worden verliefd en gaan zelfs trouwen en dat wordt natuurlijk niet geaccepteerd.

avatar van jedymaster
mooie discussie kan dat hier opleveren wanneer is groot leeftijdsverschil een probleem 5 jaar 10 jaar 15, 20,30,40?

veron35
Dit lijkt me een schitterende film.

avatar van Egoistico
jedymaster schreef:

Verbaast me dat die discussie er nooit van is gekomen.

Persoonlijk vind ik de gedachte van een meisje van 15 met een man van rond de 40 walgelijk. Een leeftijdsverschil tussen de 5 en 10 jaar vind ik een mooie grens.

jedymaster schreef:

pas als het een probleem tussen de geliefden wordt, eerder niet.

avatar van movie acteurs
Had hem gezien met hondsberoerde beeld- en geluidskwaliteit. Dvd bleek Digitally Re-mastered te zijn: Amazon.com: Charles Bronson Collection: Groucho Marx: Movies & TV

Deze film is zwaar teleurstellend en is typisch zo'n zeik filmpje over een jong grietje van zestien, die een relatie heeft met een oudere man. Bronson zet een zeer matige rol neer. Voor mij een een rol die niet echt bij hem past. Susan George vond ik ook niet best spelen. Bij haar hadden ze ook beter haar mond dicht kunnen tapen (mijn god wat een afgrijselijke stem). De rol van Bondgirl Honor Blackman stelt ook absoluut niet veel voor. Het begin is nogal hinderlijk.

Dit is wel weer zo'n typische film (wat jedymaster al schreef) waar je een lange discussie over kan houden. Toentertijd natuurlijk wel een progressieve film. Net zoals bij de Death Wish films. (Anarchie - de wet - het recht in eigen handen nemen - wat had Bronson anders kunnen doen etc). Over het feit dat een 16 jarige een relatie krijgt met een persoon van bijna 40, ga ik liever geen mening over geven. Alhoewel het hier walgelijk over komt. Als je een film maakt over wraak vind ik dat zeer oke. Een film over dit onderwerp jong meisje met oudere man, vind ik ook best. Maar hoe het hier wordt uitgediept vind ik niks. Dit ligt misschien ook vooral aan hoe Susan George haar rol speelt. Als te jong tutje en dat komt niet goed over waardoor het probleem onrealistisch wordt. Dit wordt voor mij laagst scorende Bronson film. 1,0.

avatar van dionj
Een verouderde film, weinig bijzondere acteerprestaties.. maar wel een leuke soundtrack en een matige bronson. Meer dan 2* zit er echt niet in...

verschrikkelijk slechte film.
alleen het aanstekelijke soundtracktje was wel aardig en die susan george had wel een lekker koppie verder viel der weinig te beleven.

overigens was bronson tijdens de opnames geen 38 maar 48 en aangezien er niemand op de wereld is die de man jonger inschat dan dat die is.... vraag ik me af waarom hij niet gewoon een man van 50 speelt.

Regisseur Donner probeert een serieus verhaal over de relatie van een schoolmeisje met een man, die haar vader had kunnen zijn, wat luchtig te presenteren door hier en daar bedoeld of onbedoeld wat humoristische momenten in te bouwen. Het resultaat is een onevenwichtige film, die geregeld alle kanten uit vliegt. Bovendien is het casten van Charles Bronson als de man in kwestie een miskleun. Ten eerste was Bronson ten tijde van de opname in werkelijkheid nog eens tien jaar ouder dan de rol, die hij speelt, en ten tweede is duidelijk te zien dat hij in dit soort films niet lekker in z’n vel zit.
Het enthousiaste spel van Susan George en de lekkere soundtrack vormen nog enigszins de redding van deze film, waaraan Lethal Weapon-regisseur Donner zich volgens mij vertild heeft.

avatar van FunkStarr
Deze op dvd mogen ontvangen, nou als ik de berichten hier zo lees mag deze meteen de prullenbak in. Het verhaal spreekt me al totaal niet aan, wat doet iemand als Bronson in een filmpje als dit in godsnaam? Ik ga hem niet eens kijken ook, want ik weet bij voorbaat al dat dit me niet gaat bevallen. Interesse iemand in de dvd?

avatar van mayhemblik
jedymaster schreef:

Mij maakt het eigenlijk allemaal niets uit zolang ze beiden maar gelukkig zijn.
De ''ondergrens'' vind ik moeilijk te bepalen want de één is op z'n 16de volwassen en de ander bv op z'n 23ste. Maar zolang alles zonder drang gebeurd en ze het beiden of voor mijn part alle 27 graag willen en er blijer van worden zeg ik gewoon doen.
Mij gaat het er om dat ze gelukkig zijn, en dat geldt voor mij voor alle relaties.

avatar van RuudC
Charles Bronson met een rol zonder actie is al vreemd, maar waarom hij voor een script als deze gekozen heeft, is me helemaal een raadsel. Toch is Twinky niet zo slecht als de omschrijving doet vermoeden. Ergens vond ik het wel een mooie, taboedoorbrekende film. Je weet dat het ergens mis gaat tussen dit jonge, wispelturige grietje en de rustige, oude vent. Eerlijk gezegd maakt het leeftijdsverschil me niet heel veel uit, al vraag ik me af waarom je kiest om er voor te trouwen met een vent waarvan je aardig zeker weet dat je er de laatste twintig a dertig jaar van je leven niet mee kan delen.

Twinky roept weinig vragen op, maar levert de situatie aan door middel van veel humor. De botsingen tussen de twee generaties zijn soms best aardig, al heeft het er vaak meer van weg dat dit een vader-dochter relatie is. Verder is het een vooral vreemde rol van Bronson en is Susan George eigenlijk best goed hier. Ik had hier veel slechter verwacht, maar ik snap dat weinig mensen iets met deze film kunnen.

Nogal wat zure reacties hier. En zelfs iemand die een discussie wilde starten over welke leeftijdsverschillen 'gepast' zijn. Mijn god, wat een moralisme. Die discussie is hier gelukkig niet van de grond gekomen. Dat moralisme komt ook regelrecht uit Amerika. Lees er de kritieken op IMDb, dat vooral door Amerikanen wordt bevolkt (Amazon dochter), maar op na. Maar dit was een Engelse film, uit een ander tijd, en met een fantastische Susan George, als dartele spring-in-'t-veld, die wel net doet alsof ze een schoolmeisje is, maar toch ook heel erg een jong vrouwtje.

Ik kon m'n ogen niet van haar afhouden. In het zelfde jaar dat ze deze film maakte, maakte ze ook Eyewitness, een dijk van een thriller (ga die zien, ga die zien). Een druk en vruchtbaar jaar dus voor George, die toen pas 18 was en dus moeiteloos voor een 16-jarig schoolmeisje kon doorgaan. Bronson is natuurlijk een ander verhaal. Die oogt als een vermoeide vijftiger die zijn leven lang te veel gedronken heeft. Wat waarschijnlijk ook het geval was. Maar in ieder geval geen vent van 38. Een absolute miscast. Naar verluidt wilde Bronson deze film maken en niet regisseur Richard Donner.

Maar eerlijk is eerlijk, Bronson kan natuurlijk wel acteren en maakt er het beste van. Of ze die relatie nu helemaal geloofwaardig maken, ach. Twinky zet er wel op een heel volwassen manier een punt achter. Amerikanen hadden er wellicht een vet drama van gemaakt of een (absurd) happy end. Maar deze film heeft iets luchtigs, vrolijks, al is het onderwerp best serieus. De soundtrack is fantastisch. De titelsong Twinky pakt in het begin heel vrolijk uit. Je wordt er gewoon blij van. Kan ook niet anders met die blote benen van schoolmeisjes op de fiets. Bij de afsluiting is die titelsong weer wat relativerender. Wat konden die Britten toch fantastische films maken in die jaren. De zelfde sfeer van Twinky, een zeker optimisme, vitalisme zo men wil, vindt je ook terug in films als Alfie met Michael Caine en Sunday Bloody Sunday, met Glenda Jackson.

Man van 40, met een nimfje van 16...... Woody Allen heeft over dat thema al menig subtiel filmpje gemaakt. Aan de nochthans nu ervaren Richard Donner was zo'n subtiliteit toen niet besteed. Wat een verschrikkelijk lompe en slordige verfilming over zo'n precair onderwerp. Donner heeft veel spottende en vaak onleuke humor toegevoegd, waardoor het voortdurend lijkt alsof hij zijn eigen film niet serieus neemt. Moet erg teleurstellend zijn voor met name George, die geknipt is voor deze rol. Ook de immer stoïcijnse Bronson doet het redelijk in een niet voor de hand liggende rol.
Nee, deze Twinky is behoorlijk verkloot door de regie: Begint al met die vreselijke filmmuziek, gaat verder met het casten van bekende Engelse koppen in onbenullige rollen(Howard, Hawkins, Blackman), en eindigt met een open einde, waarbij je je afvraagt waaarom je net ruim anderhalf uur na de perikelen van dit stel hebt gekeken. Om maar te zwijgen van grove onwaarschijnlijkheden in de vertelling: zo schijnt de familie van de bekende schrijver Bronson niet op de hoogte te zijn dat ie is getrouwd, terwijl dat huwelijk toch de voorpagina's van tijdschriften en de tv heeft gehaald.
Nee, als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp kijk dan desnoods nog maar een keer naar Lolita(1962), desnoods naar de versie uit 1997.