Brucia, Ragazzo, Brucia (1969)

Alternatieve titels: A Woman on Fire | Burn, Boy, Burn

1 stem

Italië

geregisseerd door Fernando Di Leo
met Gianni Macchia, Françoise Prévost en Michel Bardinet

Een getrouwde vrouw wordt tijdens haar vakantie verliefd op een werkstudent/badmeester. Met hem heeft ze het eerste orgasme van haar leven. Niettemin krijgt hij de bons en zij biecht alles op aan haar echtgenoot, in de hoop op begrip...

Nog geen stemmen voor deze typische 68/69 klassieker van Di Leo, zijn poging tot auteurscinema ?
Film met een duidelijk propagandistisch/pamflettististische inslag waarin Fernando de brave burgers duidelijk wil maken dat ze letterlijk dan wel figuurlijk op de knieen moeten voor de sexuele revolutie en haar zegeningen, en dit helaas doet aan de hand van ietwat schematische karakters: Prevost is DE bourgeoise, haar echtgenoot Bardinet DE vulgaire bourgeois ondernemer, Macchia DE vertegenwoordiger van de nieuwe tijden, en zijn vriendinnetje Strebel HET love child, let ook op har naakte lichaam slechts bedekt door bloemetjes !
De uitwerking is ook wat kunstmatig, en de dénouement hoort eerder thuis in 19-e eeuws melodrama. Dit alles maakt de film eerder bezienswaardig als tijdsdocument ( zie b.v. de manier waarop Macchia zijn hutje heeft uitgerust met pop-art parafernalia en 68 slogans ) dan als kunstwerk, al doet cameraman Joe d'Amato- vreemd genoeg niet vermeld op IMDB, en ja ik weet dat hij onder zijn echte naam vermeld staat in de credits- zijn best om het zo arty moegelijk te maken in de spigedelies- Freudiaanse openingsdroomsequentie. Let ook op het veelvuldige hand-held gedoe.
Er is vreemd genoeg ook nog wat kluchtige humor toegevoegd via de kiddies en hun Snoopie v Mickey Mouse vete, of de scène met de Zwitserse op de klanken van Guillaume Tell.
De titlesong deed me vaag denken aan een inzending voor het Eurovisie songfestival, maar dat zullen de meesten hier slechts prettig vinden, vrees ik.
p.s.: de Italiaanse DVD versie duurt slechts 78 minuten, terwijl de Japanse DVD met helaas Engelse dubs en OOP er 91 zou duren. Ik had niet de indruk dat er in de Italiaanse versie iets ontbrak, toch zeker geen hardcore scènes in een film uit 69, die in een Japanse versie trouwens toch geblokt zouden worden. Is er hier iemand die meer weet ?