La Bergère et le Ramoneur (1952)

Alternatieve titels: The Curious Adventures of Mr. Wonderbird | Adventures of Mr. Wonderful | The Shepherdess and the Chimneysweep

1 stem

Frankrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Paul Grimault
met de stemmen van Pierre Brasseur, Anouk Aimée en Serge Reggiani

Gebaseerd op een sprookje van Hans Christian Andersen, vertelt deze film het verhaal van een verliefd stel dat hun twee-dimensionale wereld van een schilderij verlaat voor een leven daarbuiten. Ze worden achterna gezeten door een kwaadaardige koning en krijgen hulp van de grappige en mysterieuze heer Wondervogel.

avatar van danuz
Las hier dat dit de onvoltooide versie van de film is die later uitgebracht is onder de naam Le Roi et l'Oiseau. Heb er tijdens het kijken niet veel van gemerkt, vond het redelijk afgerond aandoen.

La Bergère et le Ramoneur is een wat ruwe film die niet overal mooi afgewerkt is, noch over de gehele linie weet te boeien. Het verhaal loopt wat stroef en de animatie is niet je-van-het. Hierdoor wordt het sprookje te droog en stijf gebracht, een sprookje waarvan ik het origineel van Hans Christian Andersen overigens nooit gelezen heb. Benieuwd wat aan de 'nieuwe' versie van de film is toegevoegd/verbeterd.