Small Gods (2007)

België
Thriller / Roadmovie

geregisseerd door Dimitri Karakatsanis
met Titus De Voogdt, Steffi Peeters en Marijke Pinoy

Elena verliest al haar levenslust nadat haar zoon omkomt in een auto-ongeluk. Terwijl ze in het ziekenhuis herstelt van het ongeluk, wordt ze ontvoerd door een onbekende. Die neemt haar mee op een mysterieuze reis met een oude camper. Tijdens die reis ontmoeten ze de stille wees Sara. Samen trekken ze door verlaten landschappen en bestrijden elk hun eigen demonen. De reis eindigt als ze de ultieme daad hebben uitgevoerd die hen kan bevrijden van hun verleden.

Goto

Op deze manier zie ik de film nooit.

En wat met de rechten, worden die doorverkocht of gaan ze er gewoon op zitten?

Redelijk trieste zaak trouwens, beste Vlaamse film in eeuwen. Hoe jammer is het om daar dan geen DVD van uit te brengen.

avatar van wolfmanrene
Tja, dat hangt van het contract af. Neem aan dat A-film inschat dat de film op dvd uitbrengen meer kost dan hem niet uitbrengen.
In zo'n geval is het meest logische dat de rechten teruggaan naar de producent die of zelf de dvd kan uitbrengen of een nieuwe partner voor de dvd-release kan zoeken.

Hadden ze wat mij betreft dan wel wat sneller mogen inschatten. Beetje hetzelfde geval met Tenshi no Tamago, ook al 4 bedrijven die daarop de rechten in handen hebben gehad, maar een DVD is er nog steeds niet.

Allemaal leuk en aardig vanuit een economisch standpunt, maar er zijn ook mensen die gewoon graag een DVDtje willen aanschaffen.

avatar van Matchostomos
Misschien kan de komende dvd-release van 'Linkeroever', gezien de medewerking van de gebroeders Karakatsanis, een mogelijke duw in de goede richting zijn? Bridge Entertainment brengt namelijk wel vaker Vlaamse films uit op dvd. En ik zou het eveneens kunnen appreciëren dat 'Small Gods' alsnog een dvd-release krijgt...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tsja, weer een voorbeeld van het nieuwe A-film. Alle risicovolle films worden afgestoten en in de toekomst zullen zulke films ook niet meer worden aangekocht. A-film gaat terug naar de roots van het bedrijf. Veel Amerikaanse independentfilms met wat grote Nederlandse titels en wat kansrijke Europese arthouse. Alles wat daar buitenvalt of tè anders is doen ze niet meer. Zelfs films als Inland Empire en Funny Games US zijn eerder al afgestoten door A-film.

Beste Jelle,

Normaal wordt de dvd dit voorjaar gereleased. April misschien.

Dank voor je interesse.

Groet,
Peter

KingJelle1 schreef:
Eens gevraagd via e-mail en kreeg dit antwoord :

Kan iemand dit bericht bevestigen?

avatar van wolfmanrene
Ja, sprak op het IFFR met Dimitri en Koen Mortier. Bridge gaat de dvd nu uitbrengen. Dat gebeurt ergens in de komende maanden. Definitieve datum nog onzeker omdat een meestuuractie met de Humo wordt onderzocht op zijn financiële haalbaarheid.

avatar van Bob Gray
Vraagje: Is dit Vlaams of Waals?

Vlaams.

Jammer.

Wat maakt dat nu uit

De taal.

Vind Vlaams afschuwelijk klinken. Heb liever de Franse taal.

No offense btw.

avatar van Phoenix
Vind het een mooie taal (dialect, whatever), maar het heeft iets koddigs waar ik bij films als Linkeroever altijd even aan moet wennen . Ben hier na het zien van die film wel benieuwd naar geraakt.

KingJelle1 schreef:
Eens gevraagd via e-mail en kreeg dit antwoord :

Kan iemand dit bericht bevestigen of weet iemand meer van deze eventuele dvd-release?

avatar van Erwinner
1 Sept. te huur, 2 wkn later op koop.
Prijs: 12 Euro.

Eindelijk!

avatar van Animosh
Dank, Erwinner! Dat wordt een blinde aankoop.

avatar van maxcomthrilla
Goed nieuws! Ben hier ook razend benieuwd naar.

Erwinner schreef:
1 Sept. te huur, 2 wkn later op koop.
Prijs: 12 Euro.

Bron?

Hijzelf waarschijnlijk, aangezien hij in een videotheek werkt.

Yes!

avatar van Wannes84
Nog een bevestiging van de dvd-release, via de kooplink op Azur.be:
Small gods, (DVD) - DVD - Film - Thriller - azur.be

avatar van Observator
Het mag even duren, maar dan toch! Erg benieuwd.

avatar van s0062423
veelbelovend debuut

Ik ben althans zeer benieuwd geworden naar het toekomstige werk van Karakatsanis. Wat hij hier immers heeft laten zien is dat hij een eigenzinnig talentje is dat hopelijk later iets meer evenwicht vindt, maar het experimenteren nooit verleren zal. Karakatsanis springt hiermee niet enkel mee op de nieuwe frisse wind van Belgische cinema, hij voorziet deze bovendien van een geheel eigen smoelwerk. Hopelijk worden zulke films het uithangbord voor de toekomstige Belgische of Vlaamse film.

Wat direct opvalt aan Small Gods is zijn visuele flair, waar experimenteren troef leek te zijn. Opvallende scherteverlegingen, kleurgebruik, filtertjes en kadreringen passeren de revue. Toch wordt het nergens te veel van het goede of wordt men als kijker overrompeld door dit visuele geweld. Het geheel voelt immers beheerst aan, maar toch lijkt richting af en toe een beetje zoek te zijn. Wat voor mij vooral opviel bij de soundtrack, of ruimer soundscaping.
Hoewel dit samen met de cinematografie het paradepaardje van de film is, is er daar nog een beetje werk aan de winkel. Eentonigheid vat deze muziek nog het beste samen. De tokkelende gitaar en een soort van postmoderne rock (of weet ik veel hoe zoiets heet) komen te veel naar voren, waardoor een echt overtuigende samenwerking tussen beeld en geluid jammer genoeg achterwege bleef. De intentie is er, wat al getuigt van lef en eigenzinnigheid, maar de uitwerking kan beter. Net geen staande ovatie zeg maar. Onderhond haalde hier ergens aan dat een nummer achterstevoren gespeeld werd, dit ben ik vreemd genoeg niet tegengekomen(?).

Het verhaaltje vervolgens is amusant en meer dan onderhoudend genoeg. De verhaalstructuur daarentegen spreekt mij echter helemaal niet aan. Zo'n raamverhaal met begeleidende voice over zijn voor mij echt 'not done'. Vooral omdat het eigenlijk helemaal niet nodig was; de beelden spraken immers voor zich. Sterker nog, de voice over e.d. onderbraken de beeldtaal te veel en doorprikten zelfs nu en dan diens 'sfeer'. Al een geluk werkt Karakatsanis daarmee en rond voldoende, zodat zulke schoonheidsfoutjes al snel opgevangen worden.
De cast tot slot is interessant, waarvan bovendien nagenoeg iedereen vrij tot zeer sterk acteert. Van Dijck is zowat m'n minst favoriete, De Voogdt acteert daarentegen naar gewoonte op topniveau. Toch één van mijn favoriete acteurs. Steffi Peeters is een streling voor het oog.

Nipte 4.5, al is het maar gewoon om Karakatsanis aan te moedigen om verder te werken op dit elan.

avatar van Useless
Eindelijk gevonden in de winkel, ik dacht dat er nooit meer van ging komen. Het was ook onmiddellijk een zacht prijsje van 6,50 €

Goto
Wat mij betreft is Small Gods de grootste domper van 2009. Zo'n anderhalf jaar heb ik krampachtig naar de film uitgekeken. Online was de film nergens te vinden en ook een dvdrelease werdt steeds onwaarschijnlijker. Maar gister was het dan zover, eindelijk kon ik de film kijken...YES...uhm...oké, dat is wel leuk...ja, ja ga nou maar weer verder...njah, laat maar. Zo zat ik ongeveer voor de tv.

Nu is SG verre van een slechte film, laat ik dat voorop stellen. Het is alleen jammer dat hij in vergelijking met andere films nogal negatief uitvalt. Visueel zijn er een paar erg mooie plaatjes, vooral enkele shots van de lucht zien er prachtig uit. Ook de belichting is zwaar in orde, maar verder niet revolutionair. Ook enkele trucjes pakken leuk uit. Probleem is alleen dat lang niet alles werkt. Die wazige shots ben ik nu al zo vaak tegengekomen dat ik ze eigenlijk een beetje zat ben. (Zijn ook in tal van films beter uitgevoerd.) Ook zien genoeg shots er nogal flets uit. Dat zou goed de bedoeling kunnen zijn, maar daarom word het nog niet meteen aangenaam om naar te kijken.

De audio is in dat opzicht beter, al is ook die bij lange na niet optimaal. Het ritme ontbreekt op sommige punten. (Bv bij de vingers die op tafel tikken.) Ook had ik graag gezien dat het nog wat verder was doorgetrokken, dat het nog meer impact had gecreeerd. Qua audio (en ook een beetje qua verhaal,) deed de film me wel wat aan Clean, Shaven denken. Maar waar daar de audio écht voor een ervaring zorgt en je erin meetrekt was dat hier niet het geval. Het was allemaal een tikkeltje te braaf om echt te overtuigen.

Verhaal is tenslotte een beetje simpel maar wel doeltreffend. Acteerprestaties zijn over het algemeen ook prima in orde. Maar ook bij deze twee aspecten weet het nergens boven de middelmaat te klimmen.

Al om al een prettig wegkijkfilmpje dat eigenlijk niet verveeld, maar ook nergens m'n volle aandacht kon pakken. Mijn torenhoge verwachtingen zullen ook niet hebben geholpen. Anyway, een:

PS: Die kortfilm Le Guide zoog pas echt. Dat had iedere filmstudent in mekaar kunnen flansen.

Het was nodig om Small Gods enkele dagen te laten bezinken. Nu pas kom ik tot de conclusie hoe fel de film blijft hangen.

Vond dit enorm indrukwekkend. Sfeer is overdonderend en er heerst ook wel een sterk gevoel van spanning en mysterie. Dat visuele gritty effect maakt het echt af, net als de score.

Met momenten is de film best weird en vervreemdend. De scène waarin Titus De Voogdt het moet opnemen tegen de oude bokser bijvoorbeeld.

Mag wat mij betreft in het rijtje van m'n favo Vlaamse films. Any Way The Wind Blows, Ex-drummer... Small Gods.

Graag meer van dit soort toevoegingen aan de Belgische cinema.

4,5 *