Small Gods (2007)

België
Thriller / Roadmovie

geregisseerd door Dimitri Karakatsanis
met Titus De Voogdt, Steffi Peeters en Marijke Pinoy

Elena verliest al haar levenslust nadat haar zoon omkomt in een auto-ongeluk. Terwijl ze in het ziekenhuis herstelt van het ongeluk, wordt ze ontvoerd door een onbekende. Die neemt haar mee op een mysterieuze reis met een oude camper. Tijdens die reis ontmoeten ze de stille wees Sara. Samen trekken ze door verlaten landschappen en bestrijden elk hun eigen demonen. De reis eindigt als ze de ultieme daad hebben uitgevoerd die hen kan bevrijden van hun verleden.

avatar van Prudh
Aww, bij het lezen van de titel dacht ik even dat een van mijn favoriete Discworld novels werd verfilmd ...

gisterenavond in sneak leuven gezien. Rare film die bijzonder moeizaam op gang komt en eigenlijk over alles en niks gaat. Muziek stoorde me eigenlijk mateloos, maar goed. Origineel was 'm wel

Met moeite een 2.5* gegeven

Verdiend veel aandacht en hoge cijfers. Later meer, maar vond ik dit erg indrukwekkend.

avatar van danuz
Kan je het zo ergens mee vergelijken Onderhond. Ben er op zich wel benieuwd naar namelijk.

Neem de late Van Sant, gooi er een scheut Vincent Gallo (The Brown Bunny) bij en je hebt de basis. Daarop bouwt Karakatsanis zijn eigen indrukwekkende film.

Redelijk harde en gedurfde film, waarin veel liefde en goedheid huist.

avatar van danuz
Je gooit wel met namen hier zeg. Op het IFFR gezien of 'ergens anders'? Zal binnenkort eens op zoek gaan, denk dat dit mij haast wel zeker moet liggen.

avatar van feanaro surion
Onderhond schreef:

Gezien op het IFFR ook neem ik aan?

Nee, draait gewoon in de bios in België. Een film die gelukkig aan de "hebbe hebbe hebbe" mentaliteit van het festival is ontsnapt

En inderdaad, Van Sant en Gallo zijn een stevige vergelijking, maar niks minder dan terecht wat mij betreft. Al zit er in Small Gods misschien wat meer een voortlopend verhaal, qua stijl hoeft de film allesbehalve onder te doen.

tovenaar
feanaro surion schreef:

Gezien op het IFFR ook neem ik aan?
Ik wel. Knap staaltje film inderdaad. Veel grit en gruis, maar wel prachtig gebruikt.

Ontzettend fijne scenes, met als fijne voorbeelden het knuffelen en de bokspartij. Echt een film waarbij je het gevoel krijgt dat de maker er voor gaat en dat het echt zíjn ding is. Fijn gecaste hoofdrolspelers, met Steffi voorop, wat een prachtige vrouw, zeer op haar plaats ook in deze film.

Gaat soms nogal heen en weer, maar ook dat voelt eigenlijk best fijn. Aangename verrassing op het IFFR. De Belgen flikken het toch maar weer. Deze man mag gerust nog wat meer maken.

avatar van Ozarklynch
Onderhond schreef:

2 coryfeeën van de hedendaagse cinema in één zin !
Oftewel hoe maak je iemand overdreven nieuwsgierig .

Het werkt wel zo te zien

Interview op de site heeft het over inspiratie van Tarkovsky, Kitano en Malick. Daarbij is de film voor door de broers zelf gefinancierd.

Toch leuk om te horen dat er meer een meer Japanse regisseurs genoemd worden onder moderne alternatieve filmers.

Site van de film.

“It tells the story with images, which is also not that common in Flanders,” Karakatsanis says. “They just want to tell a story that is written in the script and use a camera to record it. For me, movie-making is using all the elements. You can do so many things in film – you can really create your own world. Most of the time, it’s as if filmmakers don’t even know this.”

Ondertussen toch weeral een paar dagen later, maar een film die echt blijft hangen.

Karakatsanis' eerste film is gewoon enorm indrukwekkend. Er wordt enorm sterk gebruik gemaakt van de gritty visuals om een heerlijk sfeertje neer te zetten, maar waar Karakatsanis uitblinkt is de score. Enorm vervreemdend, je werd er zowaar vaak wat ongemakkelijk van. Met als hoogtepunt, de scene waar een nummer achterwaards wordt afgespeeld.

Vooral apart omdat de detail van het verhaal veelal verborgen blijven. Alle reactie van de kijker wordt voornamelijk uitgelokt door de beelden en de muziek, wat bijdraagt aan de spanning die in de film zit. Eén van de weinige films waar ik actief geinteresseerd was naar het verloop van de film. Mooi om dat nog eens meegemaakt te hebben.

Small Gods is een film zonder budget, met een beginnende cast en geschoten in amper twee weken. En de film weet gewoon makkelijk een heleboel groots opgezette geldbommen af te troeven. Een overwinning voor Karakatsanis en een prachtige toevoeging aan de Belgische cinema.

Indrukwekkend stukje film, dikke 4.5* met misschien wel kans op 5*

Wat langere review

avatar van Knisper
Inderdaad een goede film. Vooral heel consistent en afwisselende beelden die ongelofelijk veel sfeer in zich dragen. Ook zijn de personages en hun onderlinge band goed verzonnen en met de beelden tot een sterk geheel versmolten. Helaas bleef het voor mij daarbij. Hoewel ik het wel goed vond, werd ik nergens in het verhaal gezogen en kwam ik niet in de 'flow' van de film. Bovendien was ik toch ietwat teleurgesteld dat de film uiteindelijk niet echt een point had, al is het wel een verademing dat deze film ophoudt, in plaats van uitleggerig nog wat lijnen bij elkaar leggen.. Al met al toch wel een aanrader. 3,5*

avatar van Twilight
Gaat deze nog draaien in Nederland of zal hij binnenkort op DVD zijn?
Ben wel erg benieuwd!

Hmm, laat maar, ik ben niet helemaal wakker, ik zie nu dat hij 10 April ook hier in de bios komt.

avatar van Matchostomos
De hand van God

De Belgische cinema is doorgaans maar een mager beestje, een wereld waar platte, sociaal gerelateerde boeren- en routineuze genrecinema schijnbaar de vlag voeren. De afgelopen jaren maakte de alternatieve en meer experimentele garde echter zijn opwachting, en nemen de analen van de Belgische filmgeschiedenis gaandeweg aan rijkheid toe.
'Any Way the Wind Blows' en 'Calvaire' zijn nog aan de beurt, maar de leegte werd alvast met volle overtuiging gevuld door Felix van Groeningen en in iets mindere mate door Koen Mortier. De reden waarom hun prenten zo wisten aan te slaan, was vanwege een zekere herkenbare melancholie en een vaak ongegeneerd, doch uiterst humoristisch en karakterbepalend gebruik van het dialect. 'Small Gods' is van dezelfde orde en nestelt zich bijgevolg moeiteloos tussen prenten als 'Steve + Sky' en 'Dagen Zonder Lief'; en dat geheel ten verdienste van de bekwaambaarheid van België's nieuwste regisseur Dimitri Karakatsanis.

De desbetreffende verdienste, althans vanuit mijn emotioneel kritisch oogpunt, is de opvallend sterke emotionele band die Karakatsanis met zijn personages weet te creëren. Op de 'biechtende vertelinstantie (het zogenaamde heden in de film en de voice-over bij de flashbacks) na, teert 'Small Gods' namelijk louter op sfeerschepping en een mate van gevoeligheid bij de kijker.
Een werkelijk ongezien vervreemdende soundtrack sluipt dichter op de huid van de kijker en maakt de constante dreiging en broeierige sfeer in hoge mate voelbaar. Enigszins verwonderlijk allemaal, aangezien Karakatsanis een afstandelijke houding ten opzichte van zijn personages aanneemt. Wellicht dragen de fundamenten van 'Small Gods' nog een deel van de aanvankelijk aanwezige intenties met zich mee, namelijk de intentie om een exclusieve horrorprent te verwezenlijken.
Echter al het voorgaande ten spijt, maar de fabuleuze groezelige breedbeeldfotografie is zondermeer het meest noemenswaardige element van de prent; in een werkwaardige mix tussen een zekere existentiële dreiging en diepsnijdende mistroostigheid.

Ten slotte zoekend naar een inhoudelijke rode draad, wens ik me graag deels te baseren op een rechtstreekse interpretatie van de titel. Immers krijgen de drie hoofdpersonages de kans om hun demonen uit het verleden te bestrijden, daarbij tijdelijk de hand van God te bezitten en daaruit volgend een zekere vorm van emotionele, mentale zuivering te kunnen verkrijgen. Al is dat vooral een geheel eigen interpretatie, want op dat vlak komt 'Small Gods' niet altijd even zeker en overtuigend voor de dag. Niettemin...

Dikke 3.5* ...al zijn de aanvankelijke 4*, niet uit te sluiten bij herziening...

avatar van Freud
Direct na het kijken dacht ik even dat ik eindelijk de perfecte Belgische film gevonden had (en de eerste die de volle 5 sterren zou verdienen ) maar dat is toch net iets té veel eer voor een debuutfilm. Maar het schetst wel mooi mijn enorme verrassing en bewondering. Dat de beelden absoluut prachtig zouden zijn, had ik intussen wel al verwacht (maar het klopt, al had ik af en toe de conservatieve reflex dat het misschien ook wat gewoner had gekund De kleuren en visuele effecten zijn adembenemend, en de kadrage van de beelden bijna ongezien. Eerlijk, ik kan me zo direct geen film herinneren waarin zo geëxperimenteerd werd en tegelijk zo'n verbluffende schoonheid gecreëerd.)
Maar naast de schitterende beelden bevat de film ook een wondermooi verhaal, en dat had ik totaal niet verwacht na alle vrij negatieve recensies. Al moet ik toegeven dat het geduurd heeft tot het einde van de film voor de volle kracht tot me doordrong: echt evident is het allemaal niet, en zonder hautain te willen doen denk ik ook niet dat de gemiddelde kijker het in zijn volledige diepte zal doorhebben. Aanvankelijk had ik wat moeite met de wisseling tussen het gesprek achteraf en de gebeurtenissen zelf, maar het is juist door die wisselwerking dat de film meer wordt dan wat aanvankelijk een wat vrijblijvende sfeerschets lijkt van de relatie tussen drie ontwrichte personages.

Een film waarvan ik oprecht hoop dat hij de waardering zal krijgen die hij verdient.

Goto
Komt hij nu ineens niet meer in de bios?

avatar van wolfmanrene
Officieel gaat ie in Nederland op 7 augustus straight to dvd. In het Filmmuseum is vanaf diezelfde datum een uit België geïmporteerde filmkopie van de film te zien.

Goto
Goed nieuws, ben al een tijd opzoek naar een manier om de film te kijken.

avatar van praatpaal
Weet iemand of de dvd al ergens te koop is?

avatar van wolfmanrene
Nee, A-film heeft de dvd-release teruggetrokken en voorlopig geen nieuwe datum aangekondigd.

www.a-film.be en www.a-film.nl vermeldden een tijdlang 7 augustus, maar nu helemaal geen datum meer.

Vind toch jammer dat het allemaal zo lang moet duren. Eén van die weinige film die ik lekker lui in de winkel kan aanschaffen, duurt het maanden vooraleer ze hem uitbrengen. Als klant word je dan toch echt niet op je wenken bediend.

A-film doet ook de Belgische release?

Zoals wel vaker. Die mensen verdienen ondertussen echt een serieuze schop onder hun ... beginnen een beetje op Miramax te lijken, ze missen enkel de censuur nog.

Het is een commercieel bedrijf, geen overheidsinstelling. Dus die brengen het uit als ze verwachten er geld mee te kunnen verdienen. Veel meer moet je er niet achter zoeken.

avatar van Quentin
Zullen ze inderdaad vast een goede reden voor hebben, ik zal eens informeren. En dat gezeur over A-film is geheel onterecht, vind ze de beste independent distributeur.

Ik zoek er niks achter, ik wil gewoon graag de DVD. Maar blijkbaar moet dat altijd erg moeilijk gemaakt worden, het aanschaffen van een DVD. Of het bekijken van een film in de bios (Midnight Meat Train).

avatar van Quentin
DVD komt er niet meer, zonder opgaaf van reden overigens.