Celui Qui Doit Mourir (1957)

Alternatieve titel: He Who Must Die

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jules Dassin
met Jean Servais, Carl Möhner en Grégoire Aslan

1921. Een Grieks dorp onder Turkse bezetting. Terwijl het jaarlijkse passiespel wordt voorbereid, arriveert een groep vluchtelingen uit een naburig dorp dat door de Turken is platgebrand. De plaatselijke priester weigert hen te helpen uit vrees voor de Turken, maar de dorpsbewoners beginnen onbewust hun rollen in het passiespel ook in het echte leven te spelen.

Opmerkelijk dat deze Dassin er nog niet op stond. Krijgt van alle Dassin films op imdb op twee films na de hoogste beoordeling. Ben benieuwd of ie ergens op dvd te verkrijgen is.

avatar van Mac Hammer Fan
Won een OCIC Award - Special Mention in 1957 en werd in het zelfde jaar genomineerd voor de Gouden Palm.

kappeuter schreef:

Momenteel helaas niet; noch regio 1 noch regio 2 bij mijn weten.
Frankrijk had de meeste kans, maar ook daar is er geen spoor van een dvd-release.

2 jaar na Rififi wederom een Dassin/Servais/Möhner samenwerking,zij het in een totaal ander genre: een passiefilm ( ja ik ben te laat ).Sowieso een ensemble cast met ook nog Fröbe,Vaneck( Jezus) en Mercouri ( Maria Magdalena ),die 2 jaar na haar star making performance in Stella haar status als hoornen brillen icoon bevestigde.Dat zij en de regisseur een romance op de set ontwikkelden die zou leiden tot een huwelijk en nog enkele films, weet een ieder.
Als je bedenkt dat dit alles ook nog gebaseerd is op een roman van Kazantzakis ( TLTOC,Alexis Zorbas ) zou je verwachten dat het knallen wordt.
Wat mij betreft niet,en wel omdat een zogenaamd in GR tijdens de Turkse bezetting spelende film die is opgenomen op Kreta, Franse acteurs toont die Frans spreken,om nog te zwijgen over oerteutoon Frobe als patriarch die is gedubd door een andere acteur,en een door haarzelf gedubde Mercouri.Ik ben geen voorstander van naturalisme,maar dit is al te dol.
Ik geef trouwens toe geen liefhebber te zijn van gristelijk/existentiële thematiek,wat ook niet helpt.Zoals bekend kwam Dassin op het idee voor de verfilming omdat deze communistische jodenman een vervolgingscomplex had overgehouden aan de MC Carthy heksenjacht,die hem noopte de USA te verlaten.
Niet dat dit op zich een slechte film is natuurlijk,met enkele fraaie composities en vooral choreografieen,terwijl het landschap goed wordt gebruikt.
De invloed op andere jezus films is evident,denk slechts aan JDM of allicht TLTOC,waarbij opvalt dat Dafoe daar duidelijk is gemodelleerd naar de goede priester Servais hier qua uiterlijk.
Nog een +puntje: een heerlijk politiek incorrecte weergave van gays en Turken in de figuur van de Aga,een ontzettende nicht die zijn jonge liefje steeds binnen streelafstand houdt

avatar van Biosguru
Celui Qui Doit Mourir heeft verschillende elementen die ik normaal gesproken echt afschuwlijk vindt. Goed en kwaad is zwart wit en er wordt tegen de klippen op overgeacteerd in een wat al te dramatisch verhaal. Toch raakte de film me wel. Melina Mercouri steekt kop en schouder boven de voltallig cast uit. Wat een actrice. Blij dat ik nog heel wat films van Dassin te gaan heb. En ook nog steeds de belangrijkste films met Mercouri nog moet zien.

avatar van Biosguru
De films van Dassin zijn wat mij betreft zeer ondergewaardeerd. Iets van 5 a 6 van zijn (22!) films zijn op dvd verschenen. Het zou toch mooi zijn als er nog eens een fijn retrospectief zou komen met nieuwe "prints". Zoals het Mellville retrospectief in Eye.