Michael Kohlhaas (2013)

Alternatieve titels: Age of Uprising: The Legend of Michael Kohlhaas | Age of Uprising

Frankrijk / Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Arnaud des Pallières
met Mads Mikkelsen, Bruno Ganz en Denis Lavant

In de zestiende eeuw, ergens in de Cevennen, leidt Michael Kohlhaas (Mikkelsen), een welvarende paardenhandelaar, een comfortabel en gelukkig leven met zijn gezin. Wanneer hij echter het slachtoffer wordt van onrecht, verzamelt deze vrome en integere man een leger rondom zich en begint hij aan plundertocht om orde op zaken te stellen.

avatar van AlexvanRiel
De maker heeft al 4 films op z'n naam staan, die gezamenlijk 0 stemmen op MoMe hebben behaald. Toch klinkt elke filmbeschrijving waar tussen haakjes de naam van Mads Mikkelsen in verwerkt staat, als een feest voor de liefhebber. In de race voor een Gouden Palm, ik ben alvast benieuwd.

Vanaf 3 oktober in de bioscoop (Imagine Filmdistributie)

Trailer (YouTube)

avatar van Verhoeven
Opmerkelijke film. Vooral lastig om te beoordelen omdat de film nogal wat mankementen heeft. Zo loopt het scenario heel stroef, met veel hak op de tak springende scènes, het tempo is heel wisselvallig en de tijds- en plaatsbepaling zijn in de eerste twee aktes verre van duidelijk en moeilijk te plaatsen.

Maar daartegenover staat wel een internationale cast vol met grootheden als David Bennent (!), Bruno Ganz, Denis Lavant en natuurlijk Mads Mikkelsen die de hele film draagt. Dan is er nog het ongerepte, ruige landschap (01, 02 & 03) dat in natuurlijk licht is opgenomen, de veelal zwijgende harde koppen en de opmerkelijke soundtrack maken het er toch nog iets unieks van.

Trouwens. De gehele laatste akte met in het bijzonder het laatste lang aanhoudende shot van het hoofd van Mads Mikkelsen drong langzaam door. Knap gedaan want uiteindelijk greep het me erg aan.

avatar van NYSe
Nauwelijks iets toe te voegen aan Verhoeven's stukje. Stoorde me daarentegen niet echt aan de gebrekkige informatievoorziening rond tijds- en plaatsbepaling: met een Franstalige bewerking van een Duitse roman, met o.a. Zwitserse en Deense acteurs die afwisselend Frans en Duits spreken is het volgens mij nooit de bedoeling geweest een volledig natuurgetrouwe weergave van de geschiedenis te geven.

De sfeer is erg sterk, het verhaal intens tragisch en de fotografie van het landschap en de schitterende karakterkoppen zijn fantastisch. Net als de soundtrack overigens: de 17e eeuwse muziek voegt al veel toe, maar het is daar bovenop mooi hoe sfeerbepalend de geluiden in de film wel niet zijn. Zwermende vliegen en loeiende wind zijn soms oorverdovend en voeren de bovenhand in de naargeestigheid.

Het wisselvallige tempo maakt het daarentegen inderdaad af en toe wel pittig, maar gelukkig is er die laatste scène... godsamme, die laatste scène, met dat boekdelen sprekende hoofd van Mikkelsen, die hele film toch zeker wel indrukwekkend maakt.

avatar van Brabants
Historisch drama wat qua setting ontzettende mooie beelden met zich meebrengt. Het verhaal ontwikkelt zich nogal traag en hierdoor niet echt meeslepend. De actie en dialogen zijn veelal oppervlakkig van aard en de speelduur daarvoor net iets te lang. Maar de beelden van Franse bodem zijn prachtig en Mads Mikkelsen tilt de film als acteur naar een hoger niveau.

Een trage, deprimerende literatuurverfilming over een man die onrecht aangedaan wordt en het tegen de staat opneemt en die niet enkel in elkaar valt door de zwaartekracht. Het verhaal wordt te broksgewijs verteld en wil maar niet spannend of pakkend worden: het vuur ontbreekt gewoonweg.
Mads Mikkelsen is zo aanwezig dat je in hem geen moment de paardenhandelaar ziet maar 'de toneelspeler'. Bovendien vond ik hem (waarschijnlijk omdat hij in het voor hem ongebruikelijke Frans moest acteren), voor zijn doen stijfjes spelen. Zijn personage is diep tragisch, maar dat kwam niet over. Ook de rest van de cast speelde vrij houterig. Het enige positieve waren de overweldigende beelden in de mist.

gauke schreef:

100% mee eens

avatar van Cleanshot
Een nogal traag op gang komende en b-ige film. Ik kan niet zeggen dat de karakters in de film me 1 seconde hebben kunnen boeien. Dit was een wellicht realistische weergave van toendertijd, maar uiteindelijk heeft een film meer nodig....

avatar van blurp194
Sfeervol, grimmig, duister.

De doorleefde kop van Mads Mikkelsen met zijn vettige grauwe haar past prima in het verhaal. Een wat ongewoon verhaal wellicht - tenslotte, niet elke paardenhandelaar kwam indertijd zomaar even in opstand tegen de gevestigde orde. En als dat al wel gebeurde, had de plaatselijke landheer meestal wel de middelen en de neiging om daar op gepaste manier korte metten mee te maken. Dat Kohlhaas geen gemiddelde boer was, en zijn landheer niet al te handig, daaraan danken wij dit verhaal überhaupt.

De rauwe sfeer van de middeleeuwen komt er aardig uit, net als de gierende wind over het onbarmhartige landschap. Op het spel van Mikkelsen en de rest van de cast is weinig aan te merken vind ik, hoewel Denis Lavant niet precies zijn sterkste rol ooit neerzet. Wat me dan wel af en toe echt irriteert is het gebruik van ontoepasselijke geluidstrucjes in de soundtrack. Alleen de wind was daar wel genoeg geweest. En ook in de cinematografie af en toe van die overbodige trucjes, die uiteindelijk vooral irriteren, weinig toevoegen aan het totaal. Maar het laatste beeld is dan wel weer sterk, en maakt een hoop goed.

Toch is de vertelling wat te eenzijdig om echt boeiend te worden. Er mist net iets te veel diepgang in de beweegredenen van de bad guys, en ze zijn net niet abstract genoeg om dat maar helemaal buiten het oog te laten.

avatar van NYSe
Whaha. Distributeurs kunnen het blijkbaar maar niet verkroppen dat Mads Mikkelsen soms weigert de actieheld uit te hangen. De Engelstalige marketing van deze film doet me denken aan de distributie van Valhalla Rising. Allebei trage, contemplatieve arthouse die aan het publiek worden verkocht als bombastische actiefilms met Mikkelsen als tough guy. Trailer van Artificial Eye. Beschamend slecht.

avatar van Sergio Leone
Vrij sterk.

Meer dan het verhaaltje over onrecht en geloof kan de setting mij bekoren. Desolate landschappen, karakterkoppen, mistflarden, ... Het zijn basisingrediënten voor een film als deze maar ik heb er toch altijd wel m'n plezier mee.
Michael Kohlhaas is aanvankelijk wat te veel de underdog, dus ik ben blij dat hij na verloop van tijd meer diepgang krijgt en keuzes zonder al te veel omwegen maakt. De eindscène is dan ook pakkend.

Acteurs beoordelen op hun uiterlijk zou eigenlijk niet mogen, maar ik kan toch moeilijk om die karakterkop van Mads Mikkelsen heen. Net zoals in Valhalla Rising lijkt hij daarmee perfect voor films als deze. Zijn Frans is er met haar op dus is het een geluk - hij zegt dingen zonder ze te zeggen.
Andere acteurs lijken ook last te hebben met de diversiteit aan taal. Iemand als Bruno Ganz kan me om die reden niet bekoren.

De mij onbekende regisseur doet alles goed - behalve dan enkele overgangen die nogal hak-op-de-tak zijn. De kille landschappen, de subtiele soundtrack, ... Alles doet z'n werk zonder prominent te zijn.
Het mooiste shot is het laatste, waarin alle goeie dingen samenkomen.

avatar van morpheus2000
Prachtige film.
Niet verwacht nadat ik de cijfers hier en op IMDB zag. Mooi geschoten met geweldige landschappen op de achtergrond en hierbij een stemmige soundtrack.
Hierbij dan ook nog het rustige en aangename acteren van Mads Mikkelsen, zorgde ervoor dat ik me bijzonder heb vermaakt met deze film.
We want more......

Matige film waarin een paardenhandelaar het aan de stok krijgt met een landheer als hem onrecht wordt aangedaan. Nogal traag en langdradig (ook vanwege de spaarzame dialogen). Het verhaal bevat aardig wat hiaten, en dit maakt het er zeker niet beter op. Wel een mooie aankleding en mooie beelden van het ruwe landschap. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van Decec
Een goede drama/historie film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk..
Bekende acteur Mads Mikkelsen speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi landschap en paarden...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi kostuums...

avatar van Filmkriebel
Half uurtje gezien, leken me wel twee uren. Lijkt me een ideaal slaapmiddel

avatar van pintjebier
Mooie rauwe film met goed spel en prachtige beelden.

avatar van Filmkriebel
Saaie bedoening over een eerlijke paardenhandelaar die verstrikt raakt in haat en wraak na de dood van zijn vrouw . Erg traag, waarbij beeld meer moet zeggen dan dialoog, maar vaak ontaard in maniakaal detaillisme. Sommige scènes waren dan nog erg mislukt, zoals de moordpartij van Kohlhaas en zijn trawanten die heel povertjes in beeld gebracht werd. Mikkelsen ontgoochelt. Ik had het graag allemaal wat avontuurlijker gezien en minder opgepoetst; Kohlhaas wordt hier als een soort Robin Hood voorgesteld, maar in de literatuur schijnt hij toch een middeleeuwse "terrorist" geweest te zijn.

avatar van Capablanca
NYSe schreef:
Nauwelijks iets toe te voegen aan Verhoeven's stukje.

Jouw stukje is langer!

avatar van RuudC
Valt uiteindelijk toch tegen. Het verhaal is overigens wel heel erg goed, maar het probleem is dat alle climaxen op een of andere manier uit de film verdwenen zijn. Behalve dan de eerste en dat is de confrontatie tussen Kohlhaas en de jonge baron. Alle andere belangrijke momenten lijken vakkundig buiten beeld gehouden. Plots is zijn vrouw dood of de opstand ten einde. Veel potentie wordt niet waargemaakt, want de beelden tussen de bergen en op de velden zijn erg mooi. Er wordt goed gebruik gemaakt van de mist en de overtrekkende, zware bewolking. Zo begint de film veelbelovend, maar is de vertelling te traag en weinig spannend en wat onoverzichtelijk. Verwacht ook geen actie in deze film.

avatar van nadrin
Redelijk acteerwerk van de hoofdrolspeler alhoewel eenzijdig. Verhaal zoutloos. De mooie landschappen waar hier door vorige schrijvers naar wordt verwezen. Vondt ik niet zo uitgesproken. Verder ik vondt de film weinig origineel en saai

avatar van james_cameron
Trage, sobere middeleeuwse wraakfilm, flink kracht bijgezet door de stoïcijnse kop van Mads Mikkelsen. Het eerste uur is goed te doen; daarna is de rek er duidelijk uit en kruipt de film naar een matte finale. Mooi in beeld gebracht en slim gemonteerd, met een apart tijdverloop, maar dit mist net dat beetje stootkracht en emotie om het echt memorabel te maken. Maar ja, door die stoïcijnse kop blijf je toch kijken.