Ánimas Trujano (El Hombre Importante) (1962)

Alternatieve titel: The Important Man

Mexico

geregisseerd door Ismael Rodríguez
met Toshirô Mifune, Columba Domínguez en Flor Silvestre

Animas Trujano (Mifune) is een kleurrijke, onverantwoordelijke Indiaan die leeft in een klein Mexicaans stadje. Het is Trujano's droom om ooit verkozen te worden tot burgemeester van het dorp, dit is vaak alleen voorbehouden aan de rijke bevolking. Trujano leeft echter niet als een loyaal man. Hij bedriegt zijn vrouw en vergokt zijn geld. Uiteindelijk krijgt hij toch de kans om zijn droom waar te maken, zal hij deze aangrijpen?

avatar van Mac Hammer Fan
Een klassieker van een talentvolle kineast.
Won de Blue Ribbon Award in 1961, de Golden Gate Award in 1961 en de Silver Ribbon Award in 1962
Nominatie Oscar Beste Buitenlandse FIlm in 1962 en Nominatie Golden Globe. 1962
Naar de roman van Rogelio Barriga Rivas
IMDB Rating 9,3/10

Een briljant spelende Toshirô Mifune, zeker voor een Japanse acteur (hij stierf in 1997) die geen Spaans sprak in deze sterke, droevige film. Door het zwart-wit kwam het bij mij toch ook wat gedateerd over.