Justine och Juliette (1975)

Alternatieve titels: Justine and Juliette | Swedish Minx

Zweden
Erotiek / Komedie

geregisseerd door Mac Ahlberg
met Marie Forså, Anne Bie Warburg en Harry Reems

Na de dood van hun moeder worden twee weesmeisjes, Justine en Juliette, door hun wrede tante uit het huis gezet. Ze trekken al liftend naar Stockholm, waar ze elk hun eigen leven gaan leiden. De wereldse Juliette neemt haar intrek in een luxueuze hotelkamer en gaat haar lichaam 'verkopen' in een nachtclub, maar de schuchtere Justine gaat logeren in een sjofel pension.

Film is cult en valt ook een beetje onder het genre porno, verder heel veel haar , haar en nog meer heeeeeel veel schaamhaar.

avatar van jippie2010
Teveel porn en te weinig verhaal om echt cult te kunnen worden.
Al is misschien alle Zweedse erotiek uit die tijd direct cult.

Is dit cult? Nou, dan moet iemand mij toch eens uitleggen wat nu precies cult is. Als hij daar de tijd voor wil nemen. Volgens mij is dit gewoon hardcore porno met alles erop en eraan. Dat wil zeggen penissen, penetraties, vagina's, blowjobs en ejaculaties. Verpakt in een sekscomedy. Is niks mis mee hoor. Verre van. Snap alleen niet waarom hele softe erotiek met hier en daar een blote borst van even gerenommeerde regisseurs en acteurs niet door de MM-ballotage komt, en dit wel. Misschien kan stinissen dat eens uitleggen.

Maar genoeg daarover. Het gaat om deze film. Ik vond het een lange zit. Nou hou ik sowieso niet van sekskomedies, en dus ook niet van Zweedse. Op zich zit deze film nog niet zo slecht in elkaar. Mac Ahlberg weet natuurlijk wel hoe je een film moet maken. Uitgangspunt is het De Sade-verhaal over de losbandige Juliette en de ingetogen Justine. Juliette gaat het voor de wind als ze haar lichaam verkoopt in een duur bordeel, terwijl de fatsoenlijke Justine gecorrumpeerd wordt door boze mannen. In dit geval leent de man waar ze verliefd op is geworden en aan wie ze zich helemaal overgeeft, haar uit aan 'vrienden'. Gewoon een variant op de pimp/loverboy. Het is opvallend hoe dit thema in tal van Zweedse seksfilms wordt gebruikt. Vooral ook in films met Christina Lindberg. Onbedoeld kennelijk, maar evenzogoed geen fraai beeld van de Zweedse mannen.

In dit geval leef je natuurlijk mee met Justine, vormgegeven door Ahlberg's en Sarno's 'muze Marie Forsa, van wie dit de beste rol is die ik haar heb zien spelen. Zeker beter dan Flossie. De film begint redelijk gematigd, met de twee zussen die na de dood van hun ouders door een tante uit huis worden gezet. Daarna scheiden hun wegen omdat Justine haar lichaam niet wil verkopen. Uiteindelijk doet Justine dat via een omweg ook en wordt er door toevalligheden nog rijker mee dan Juliette. Maar dan is de film al een soort klucht met slapstick geworden.

Inderdaad, veel bloot, veel mooie lichamen, veel schaamhaar, maar weinig erotiek. Of het zou dat moment moeten zijn als Justine op een te klein pispotje zit te plassen dat dan in stukken breekt. Kijk, dat vind ik nou leuk. Voor de rest kun je het einde op een kilometer afstand zien aankomen. Opvallend is nog het feit dat alle hardcore wordt uitgevoerd door pornoacteurs, maar dat leidende rollen zich tot softcore beperken.

Ik heb in het verleden vele sekskomedies toegevoegd maar die mogen er nu niet meer op , vele Tirolerfilms staan er ook nog niet op maar daar kan ik niks aan doen , ook al zou ik dat willen.