Nine Lives Are Not Enough (1941)

1 stem

Drama / Mystery

geregisseerd door A. Edward Sutherland
met Ronald Reagan, Joan Perry en Howard Da Silva

De jonge gedreven reporter Matt werkt voor de Daily News en brengt haast iedere dag het laatste nieuws. Het enige probleem is dat hij nogal dikwijls de verkeerde informatie heeft en de krant nadien een rechtzetting moet plaatsen. Maar deze keer weet Matt echt zeker dat hij op het juiste spoor zit. Op patrouille met zijn 'vrienden-politiemannen' vinden zij het lichaam van de miljonair Edward Abbott in een goedkoop hotelletje. Het kan moord of zelfmoord zijn, maar Matt gaat voor moord, terwijl het gerechtelijke onderzoek wijst op zelfmoord. Nu is hij zijn job kwijt en is ook nog verloofd met Jane. Hij gaat echter af op zijn gevoelens die hem in het midden brengen van nog meer en meer moorden.

avatar van ToNe
De stereotype journalisten in oude Hollywood zijn vaak assertieve bloedzuigers, die zelfs hun grootmoeder zouden verkopen voor een scoop (niet mijn quote). Ronald Reagan, hier in de rol van zo'n ijverige nieuwsvergaarder, is veel meer een brave Hendrik en bijna te timide om zo'n rol goed in te vullen. Dat blijkt ook als hij zijn concurrentverslaggever, die wel ouderwets gehaaid is, belet om zijn redactie te bereiken. We geloven je niet, maar we slikken 't toch wel, Reagan!

Gelukkig zijn er nog twee typische klunzige agenten, gespeeld door James Gleason en nog zo'n andere grapjas Edward Brophy om de moordmysterie van de benodigde afdwaling en komische noot te voorzien.

Deze moordmysteries zijn leuke verstrooiing. Weinig hoogstaand, met uitzondering van misschien The Thin Man-series en Michael Shayne. Ze zijn vaak zo formulatief, dat je er al naar uitkijkt hoe de makers het nu alweer voor elkaar krijgen om de personages in die (welbekende) situaties te krijgen. Vergelijk het bijvoorbeeld met de anticipatie in andere formulatieve genres, zoals slashers. Welke domme actie zal de betreffende doos of jock maken om los te raken van de groep en bruut vermoord te worden?

Nine Lives Are Not Enough lijkt de volledige beschikking te hebben over de Warner set. De chase-scene door 'de straten van New York' komen heel bekend voor. Niet dat ik het NY-straatbeeld van de jaren '40 zo goed ken, maar vooral omdat het al zo veel gebruikt is in de vele gangster-films van de Warner-stal. Inclusief sommige acteurs (Brophy).